ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mål, tunnland och hektar  (läst 394 gånger)

2021-01-18, 12:12
läst 394 gånger

Utloggad Martin Westin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 16:46
    • Visa profil
Hej,

Jag undrar om det är möjligt att få kontakt med någon som kan svara på lantmäterifrågor från 1800-talet och mot hederlig vedergällning hjälpa mig att tyda de dokument jag har från en bodelning efter min farfars far, bonden Per Westin (1812–1886) i Tunaby, Skön,Västernorrland.

Jag skulle vilja veta hur stort hemmanet var. Han bör ha varit storbonde och alla de 10 barnen ärvde lika delar av hemmanet. Det var hyggliga bitar, men sedan såväl min farmor som min far och jag och min bror allt eftersom sålt en och annan markbit så är vår del av arvet nu förött.

Vänliga hälsningar
Martin Westin

2021-01-18, 13:24
Svar #1

Utloggad Ben Weller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 15:46
    • Visa profil
Hej Martin,
Lägger in en länk till Lantmäteriets historiska kartor.
Handlar om Per Westin i Tunaby, Skön. Borde vara av intresse för dig.

https://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=REG&nbOfImages=78&sd_base=lm22&sd_ktun=0004gi44&mdat=20190420230637734104


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna