ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenkyrka socken Tjörn (O)  (läst 453 gånger)

2021-01-17, 17:51
läst 453 gånger

Utloggad Monica Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 15:38
    • Visa profil
Berndt Rutgersson avlider 81 år gammal pga drunkning 17 april 1838 i Stenkyrka församling (O). Jag kan bara tyda delar av texten  vid dödsnotisen, kan någon hjälpa mig att läsa?
Så här tyder jag det: Förre Åboen på Grinneröd Berndt Rutgersson sist boende i Nordvik som ???? Nordvik och fanns ?? död i ???? hafvet ?? .viken
Stenkyrka (O) C:3 (1827-1854) Bild 210 / sid 451 (AID: v1151.b210.s451, NAD: SE/GLA/13501)

2021-01-24, 22:48
Svar #1

Utloggad Erik Mouwitz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2023-02-05, 15:23
    • Visa profil
Hej!
Jag tolkar det som:


"Förre Åboen på Grinneröd
Bendt Rutgersson sist boende
i Nordvik for vilse
mellan Rö och Nordvik, och fanns
sedan död i gyttjan af en vik i
hafvet, ---- Aalviken"


Jag är inte helt säker på min avskrift, texten är verkligen svårläst. Namnet Aalvik med två "a" är jag särskilt osäker på, men det ser verkligen ut som att det är så det står! Ordet innan Aalvik kunde jag heller inte tyda men "vid" eller "benämnd" eller något annat i den stilen skulle ju passa in rent grammatiskt.
Om man far vilse västerut när man är på väg mellan Röa och Nordvik så kan man hamna i en vik som ser ganska gyttjig ut på Googles flygbild, men den verkar inte ha något namn på kartan.

2021-01-25, 14:02
Svar #2

Utloggad Monica Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 15:38
    • Visa profil
Tack Erik för ditt svar och för att du kunde räta ut mina frågetecken. Att han gick mellan Röa o Nordvik verkar ju logiskt. Jag var ett tag inne på att sista ordet/platsen skulle vara Svanvik men det ligger ju en bra bit från de övriga platserna. Så smart att använda Google maps, det har jag inte tänkt på tidigare. Vilket öde att drunkna dp man fastnat i gyttja!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna