ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-30  (läst 3758 gånger)

2002-07-24, 21:21
läst 3758 gånger

Chris Fransson

Hej igen Torbjörn
Jag håller med dej i ditt antagande om Esbjörns föräldrar och farföräldrar. Jens Graff är min ana och hans hustru Oluw var den som kom från Graveboda (även Jens bodder där före Loshult), och jag har fått det till att Sissa och Olow är systrar. När det gäller bröderna Per och Pelle Esbjörnsson är prästen ganska konsekvent och skiljer dem åt genom Per resp Pelle.

2002-07-27, 18:10
Svar #1

Utloggad Maria Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2009-06-16, 21:52
    • Visa profil
Hej
17930203 Döps ett hitteban Kerstin i St Stockhult. Jag kan inte läsa, finns det kanske någon som känner för att kolla eller någon som vet något om detta barn.
Tackar i så fall i förskott.

2002-08-03, 23:35
Svar #2

Edward Bode

Does someone know the poplulation or the number of houses in the hamlets and the villages that belonged to Loshult parish during the 1600s?
The catechism register seems to indicate that the hamlets often had but one house.

2002-08-04, 09:21
Svar #3

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hi Edward:
Carl-Gustaf Liljenberg has treated those questions in an article in Osby hembygdsförenings årsbok in the early 1960s.
For example, the number of tax payers in Loshult was 84 in the year of 1610. For 100 men he adds 110 women. He adds an average of 4 children per family. He adds 10 % men who did not have to pay tax. For Loshult that would mean approx 410 inhabitants.  
 
Most hamlets in Loshult were very small and typically consisted of two farm units: one skattehemman and one kronohemman or frälsehemman
A skattehemman was owned by the farmer himself.
A kronohemman was owned by the state and a frälsehemman was owned by nobility. Those farm units were managed by a tenant farmer.
The very village of Loshult around the church and the village of Östanböke might have been the only villages with more than two-three farm units.
 
Kjell-Gunnar Lundholm has studied those conditions during the late 16th century more.
 
Best regards
 
Torbjörn

2002-08-04, 12:21
Svar #4

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Edward,
I forgot to tell you that it was quite common that there were two, three or even four farmers at the same farmstead. Some farms were overcrowded.

2002-08-10, 15:46
Svar #5

Edward Bode

Thanks again, Torbjörn, for the information from your amazing store of data.

2002-08-20, 00:15
Svar #6

Chris Fransson

Hej Maria
 
Du efterlyser ett hittebarn döpt 17930203 i Loshult med namnet Kerstin. Tyvärr kan jag inte hitta denna födelse/dop. Är du säker på datum? Den enda som är i närheten är:
 
Dn 5 p Epiph (5/2), Erick Perssons barn på Kongtorp, Kirstin, föd emillan d 2 och 3 Febr, Mat Bente, susceptrix Hanna Jeppas i Loshult, fadd Nicklas Jönson i Killeboa, Jöns Jönson i Östanböke, Sidtza Bengts ibidem
 
Troligen är detta fel Kerstin. Var har du fått födelsedata från? Kan det stå fel i din källa? Jag har uppgifter om ganska många i Loshult och hjälper dej gärna omjag kan.
 
Hälsningar
Chris

2002-08-27, 20:48
Svar #7

Utloggad Maria Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2009-06-16, 21:52
    • Visa profil
Hej Chris.
Dopet finns inlagd i Loshult födda 1788-1839 P 24  
flickebarnet Kerstina döpt 1793 den 3dje februari eller kyndelsmässodagen. Hon blev inlagt hoss Krusell på St. Stockhult dagen före den 2 febr. Barnet sades vara född i Småland den 30 januari.
MVH Maria

2002-08-28, 12:00
Svar #8

Chris Fransson

Hej igen Maria
Fel av mej!!! HAde jag tittat på rätt årtal första gången hade jag hittat henne. Det gjorde jag igår. Jag kunde inte tyda allt, men det du skrev stämde. Jag hittade också henne på sid 42 i Loshult AI:1 - Men TYVÄRR vet jag inget mer om henne. Där står att hon är hittebarn och lämnad hos Krusell - alltså inget mer än vad du redan visste. Jag tittade också i KGF:s databas för födda 1793-01-30, men den enda jag hittade som kunde tänkas stämma var en Christina född i Tingås och dotter till gästgivaren Peter Johannisson där, och det är nog inte rätt person. Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dej mer - kanske någon annan kan

2002-09-07, 17:32
Svar #9

kerstin

Hej
Jag undrar om någon har uppgifter om Jon Börjesson född 1708 i Kängselboda Virestad  han är döpt i Loshult vet ej döds datum tacksam för alla uppgifter om honom

2002-09-15, 18:43
Svar #10

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vad som står i denna födelsenotisen. Även om någon känner till mer angående personerna i fråga.
 
Lochult C:1 (fiche 2/3) år 1688
 
Fe?. Steph? Anders Ols B: i Åhlakulla Ola
??? Jons i (Hököen?) bar.
Fadd. Jöns i ???kulla
(Botild?) i n.hulta
??? Björns på Kongstorpet.
 
MVH Per

2002-09-15, 19:25
Svar #11

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Per!
 
Något kan jag bidra med.
Anders Olsson föddes omkr 1638 i Rommeslycke, Virestad och dog 1708 09 21 (enligt Loshult C:2 s 225) Anders var gift med Bengta Persdotter (1654-1729) som var dotter till den förmögne Peder Jenssön i Ekön (1622-1710).
Denne son bör väl vara densamme som gifte sig 1713 10 11 med Elin Björnsdotter (1698-1716) från Marestorp. Elin dog i barnsäng.
 
Enligt Anders Olssons dödsnotis hette hans föräldrar Olof och Karin.
 
Bästa hälsningar
 
Torbjörn

2002-09-15, 20:01
Svar #12

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för svaret. Denne Anders Olsson var en förfader till mig. Hans föräldrar lär ha varit  
Olof Bengtsson och hh Karin Andersdotter. Jag kommer ned via hans son Olof Andersson (f. omkr. 1685). Där vet jag inte riktigt vem min anmoder är. Har en anteckning om att hon hette Karin (inget patrionymikon), därav att jag av ren nyfikenhet letar runt. Man kan ju av en ren händelse hitta mer.  
MVH Per

2002-09-16, 20:10
Svar #13

Ingrid Nielsen

Hej Per
Jag har Elin Björnsdr i utkanten av mina anor och jag har alla uppgifter på Anders och Bengtas barn och likaså på Bengta Persdr anor, om du är intresserad kan du mejla mig direkt. Olof har troligen gift om sig i Småland då han flyttade 1719 och det har jag inga uppgifter om.
Nämndeman Olof Bengtsson i Romsalycke gifte sig 1643 i Virestad med Karin Andersdotter, Olof dog före 1675, en dotter vid namn Brita gifte sig 1662 med Peder Ingemansson i Arnanäs född ca 1635 död 1715 i Romsalycke. Jag har tyvärrr inte fler barn till Olof Bengtsson i mina uppgifter eller några fler uppgifter om Karin Andersdr.
 
Döda  Loshult
1708
Mich fd fjärd.man Anders Olsson i Ållekulla 70 år f i Romsalycke, Virestad sn, mod Karin, död 21/9, gm Bengta i 37? år, 10 barn 8 efterlev. Var en gudfruktig,trogen och rederlig man och en andäktig guds ords åhörare. Bodde 1676 i Slätthult i Stenbrohult, kom t Ållekulla 1684 kallades för den svenske bonden.
1729
21 trin Bengta Persdr i Ållekulla 76 år f i Ekön, mod Inger, gift i 40 år  
1716
Rogate Elin Björnsdr i Ållekulla 18 år f i Marestorp, mod Sissa, d 2/5, g m Olof Andersson i 3 år, hade tillsammans 1 barn varmed hon i barnsäng dog
Födelsebok Loshult
1688 Steph Ola i Ållekulla son t Anders Olsson, Jon Perssons h Elin Persdr i Hökön bb fadd Jons i Fjärkulla, Botel i N Hulta, Biörn Jönssons h  Citze Trulsdr på Kongstorp
 
Vigda Loshult
1713 12 trin Olof Andersson i Ållekulla och Elin Björnsdr i Marestorp vigda 19 trin
Flyttn längd
1719 2 jan bonden Ola Andersson i Ållekulla till Småland
Hälsningar
Ingrid

2002-09-17, 18:59
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Olof Andersson flyttade 1719 till Röshult östregård i Stenbrohult socken eftersom han där köpte en gård efter upprättat köpebrev d. 2 februari 1719 för 220 daler Smt av Jacob Jonsson i Röshult, sin (blivande?)svärfader. Gården (1/4 Östra Röshult) uppbjöds på tinget: 1 g. 20 febr., 2.a ggn 8 juni o 3.e ggn 9 nov. 1719.  
 
Fadern Anders Olsson (Olofsson) var fjärdingsman och hans syster Britta Olofsdotter (min ana) var gift med Per Ingemarsson (ej Ingemansson! Ingeman är den skånska varianten av Ingemar vilket man bör komma ihåg) i Romsalycke, Virestad sn. Pers bror för övrigt var den i Loshultskuppen år 1676 bekante länsmannen Lars Ingemarsson i Arnanäs som beordrade bönderna att dela upp den vid Elmhults gästgivaregård resterande parten av kungens krigskassa. Släkten tillhörde alltså det ledande bondeskiktet i trakten med många förbindelser över den gamla riksgränsen. Anders Olssons mor var troligen Karin Andersdotter, nämndemannen Olof Bengtssons andra hustru (nr 1 hette Karin Jonsdotter), vilken var dotter till kh Andreas Petri (herr Anders)i Stenbrohult [benämns Schatelovius ss student, ej annars] ohh Elin (Nilsdtr - prästdotter ifrån Dädesjö)].
 
mvh Niclas R.

2003-01-04, 16:14
Svar #15

Chris Fransson

Hej Kerstin 7 sept 2002
Du efterlyser uppgifter om Jon Börjesson född 1708, döpt i Loshult. Jag vet inte så mycket om honom, men följande har jag hittat i Loshult kyrkoböcker:
 
Loshult C3  
födda 1702
Fer 2 Pent, Börge Jonsons barn af Kängsleboda, Märtha, Mat Ellin, Elsa Jönsis i Arnanääs baar, faddr Biörn Jönson på Kongstorp, Jöns Jonson i Fiärkulla, Lusse Jönsas i Gnubarp
 
födda 1704
Festo Mich (29/9), Jeppe Nicklasons barn i Gölshult och Wyrestad sockn, Märtha, föd d 24 sept, Kirstin Jacobs ibidem baar, faddr Börge Jonson i Kängsleboa, Erick Person i Näreshult, Bengta Börges i Gölshult
 
födda 1705
Die Purific (2/2), Börge Jönsons barn i Kungslaboa och Wyrestad sockn, Kirstin, föd d 29 Jan, Bryta Jons ibmm baar, faddr Jöns Jonson i Fierkulla, Anders Ollson i Åhlekulla, Ellin Lasses i Stränghult
 
födda 1706
den 24 Oct, Olof Olssons barn i Fälhult och Wyrestad sockn, Olof, föd d 20 dito, Ellin Larsas i Stränghult baret, faddr Per Trulson i Loshult, Matthis Jepson i Swinöen. Ellin Börges i Kängslaboda
 
födda 1708
Dn Qvinqvag, Jeppe Trulsons barn i Gölshult och Wyrestad sockn, Kirstina, Bryta Jeppes ibidem baret, faddr Börge i Kängslaboda, Jöns Jonson i Fälhult, Ellin Kiälls i Almås
 
födda 1708
Den 24 April, Börje Jonsons barn i Kängsleboa och Wyrestad sockn, Jon, föd d 18 dito, Bryta Jeppes i Gölshult baret, faddr Bothel Jönson i N Hulta, Anders Jönson i Fiärkulla, Maya Jeppes i Östanböke
 
födda 1709
Dn 9 p Trin, Jeppe Nilsons barn i Gölshult, Nils, föd d 12 Ag, Mat Ellin, Ellin Börges i Kångsleboa baret, faddr Johan Sönneson på Bengts torp, Jon Person i Hököen, Thruen Pers i Loshult
 
födda 1714
item (Dom Oculi = 28/2), Jon Nicklasons barn i Kängsleboa och Wirestad sockn, Nils, född d 26 febr, Mat Inger, Ellin Börjes i Almås baret, faddr Kiäl i Almås, Johan på Bengtstorp, Kirstin Trulsis i Näreshult (vet inte om samma Elin som bott i Almås eller någon annan)
 
födda 1715
Dom 2 Adv (4/12), Jon Pärsons barn i Almås, Inger, Mat Kirstin, Ellin Börjes i Kängslaboa baret, faddr Matthis Jepson i Swinöen, Bengt Månson på Skogen, Bengta Nilsas i Slätthult
 
födda 1719
Item (Dom Esto Mihi = 8/2) Erengissles barn i Allmåhs och Småland, Ingeborg, Nat d 6 Febr, Mat Inger, Susc Kirstin Jons ibid, Test Jöns Kiälson ibid, Pär Pärson i Gnubefälle, Elna Börges i Stränghullt (vet inte om samma Elin som bott i Stränghult eller någon annan)
 
födda 1723
Fälhult, Dnica post Natal Christi (29/12), Soldaten Lars Fälenstans Barn från Fälhult i Wirestad sockn, Jäppe, född d 26 Decembr, Modren Sissa, Elin Sal Börjes i Känglaboda baret, faddr Swän Folgwarson i Lindhult, Jöns Bothelson i Norra Hulta, Ingerd Lasses i Loshult (Börje alltså död före detta datum)
 
födda 1729
Bengts torp, Dn post Fest Circumcis (5/1), Bengt Johansons b ifr Bengts torp, Pärnilla, susc Anna??(Sara?) Pärs i Wällinge och Wirestad sockn, faddr Måns Jönson i Loshult, Jon Jönson i Lilla dito, Bengta Eriks på Kongstorpet, Elena Sal Börjes i Kängslaboda
 
födda 1741
Dca 1 post Trinit, Jon Börjessons barn i Kängslaboda och Wirestad sockn, Bengt, Mat Ingier, född d 20 maii, suscepit Märta Persas i Kvinnakuhla?, test Jöns Jonsson i Kongtorpet, Trulls Nillsson i Kiallstorp, Pernilla Bengts på Bengts torp, Pernilla Månsas i Loshult
 
födda 1743
item (Dn 2 p Epiph = 16/1), Jon Börjessons barn i Kiengsleboda, Bertha, född d 12 januari, exhib Kirstina Swensas i Kiengsleboda, test Nils Olsson i Norra hult, Swen Månsson i Fälhult, Pernilla Sahl Bengts på Bengts torp, Pernilla Nilsas i Kiengsleboda
 
födda 1744
Dca 3tie Adv (16/12), christnades Jon Börgessons barn från Kiegnsleboda, Anders, född d 9 dec, modren Ingier, exhib Pernilla Nillsas i Kiengsleboda, test Swen Månsson i Fälhult, Jöns Swensson i Kiengsleboda, Sophia Jons i Långhult, pigan Bengta Persdotter i Åhlekulla
 
födda 1750
Dominica esto mihi (28/1), döptes oäkta, Nilla Börgesdotters barn Ana, föddes d 27 janu, exhibuit Ingär Jons i Kiengslaboda, testes Swän Ingesson? i Fählhult, Jöns Jonsson på Kongtorpet, Enkan Elna i Ålekulla, Kiärstina Swens i Kiengslaboda, fadren Måns Bengtsson på Skogen
 
födda 1752
Festo Circumsis, döptes Jöns Börgessons barn ifrån Känsleboda, Jon, född d 29 december, modren Ingär, bars af Anders Pärssons hustru Pärnilla i Åhlekulla, testes Tued Jonsson i Loshult, Oluf Ährengissel i Giölshult, Lisbet Jons hustru på Bängts torp, pigan Ingär Bängts?dotter i Kängsleboa (är detta Jon som här kallas Jöns eller någon annan? I så fall hustru med samma namn) (Gudmodern Pernilla Jonsdotters make Anders har en syster som heter Inger Persdotter född 1717. Jag har ingen uppgift om hon är gift eller inte, inte heller när hon dör. Kan vara värt att kolla om det är Jon Börjessons hustru Inger)
 
födda 1757
den 20 nov eller den 26 söndagen efter Trinitatis döptes åboens Anders Pärssons och hustru Pärnilla Jonsdotters dotter Toa, som föddes d 18 nov i Ålekulla, och bars till dopet af Bängta Pärsdotter Troed Jonssons hustru i Loushult, faddrar woro Jon Börjesson från Kängslaboda, Frosten Jonsson från Ålekulla och änkan Elna Swänsdotter ibm (se notisen efter föregående födelse!)
 
födda 1761
den 23 marti och 2dra dag påsk döptes Rusthållarens Tue Jonssons och hustru Bengta Pehrsdotters son Jon, som föddes i Loushult den 21 marti, och bars till dopet af Pehrnilla Jonsdotter, Anders Pehrssons hustru i Ålekulla, faddrar woro Elias Månsson (i Loushult, Åke Jonsson i Fornahässle, Organisten Linbergs? hustru Cissa Andersdotter och Ingeborg Pehrsdotter, Jon Börjessons hustru i Kängslaboda och Wirestad socken (Tue Jonssons hustru Bengta är syster till Anders Persson ovan - kanske även syster till Inger Persdotter?)
 
födda 1769
Fest Trinitates, d 21 maj, döptes torparens Jöns Pärsons och dess hustru Nilla Esbjörnsdotters dotter Elna, som föddes i Ålekulla d 16 maj och bars till dopet af Jon Börjessons hustru Ingjer Pärsdotter i Kjängslaboda och Wirestad socken, witnen woro Jöns Jonsson i Marestorp, Anders Pärsson samt Frosten Jonssons hustru Toa Jonsdotter i Ålekulla, så ock Tufwe Jonssons hustru Bengta Pärsdotter i Loshult, p 78 (Jöns Persson är bror till Anders och Bengta ovan - det lutar mer och mer åt att även Inger är syster till dem)
 
Hör av dej om du vill
Hälsningar
Chris

2003-02-05, 01:54
Svar #16

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hejsan, en kvinna i USA söker sina svenska rötter, och hennes farmor var född just i Loshults socken. Farmoderns namn var;
ANNA SOFIA AHLQVIST, född 21 Januari 1893 (dotter till Olof och Karolina Ahlqvist)
 
Det hon främst vill veta är när hennes farmor emigrerade samt om det finns några nära släktingar kvar i Sverige
 
MVH Henrik

2003-02-06, 23:27
Svar #17

Chris Fransson

Hej Henrik
 
Min mormor är/var kusin med Anna Sofia Ahlkvist och i Loshults hfl (jag har tittat i boken i verkligheten) står det:  
P 143 AI:14 1893-1902: P 154 hemma hos föräldrarna
1903-1916: P 255 hos föräldrarna - conf 1908, till Amerika 09 8/5
 
Jag har en del om Ahlkvist som det kanske blir för mycket att skriva om här. Har bl.a. kort på Olof utanför sitt hus med en annan dotter som heter Oliva. Huset finns kvar än i dag. Jag försökte maila till dej, men datorn svarade att din e-postadress inte fanns tillgänglig.  
Din bekant är välkommen att maila mej så kan vi utbyta anor etc.
Hälsningar
Chris

2003-03-05, 18:37
Svar #18

Ingrid Nielsen

Hej
Det var en Olof Persson i Östanböke som blev mördad 1643 av Sone Haraldsson. Jag undrar om det är någon som vet mera om detta,
mvh
Ingrid

2003-03-24, 21:30
Svar #19

Johan Lindstedt

Hej!
 
Söker info om Jon Frostensson, fd nov 1688 i N Hulta, Loshult, samt anor till honom.
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh
 
Johan

2003-03-25, 09:11
Svar #20

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Här får du de uppgifter som jag har.
 
Bästa hälsningar
 
Torbjörn
 
 
1  
Frostensson, Jon. Åbo. Född 1688 i Norra Hulta, Loshult (L) (Urban Jönsson). Död 1744-07-13 i Ållekulla, Loshult (L) (Urban Jönsson). (Far 2, s 1, Mor 3, s 1)  
Gift med Svensdotter, Elna. Född 1702-01-30 i Höghult, Loshult (L) (Urban Jönsson). Död 1785-06-02 i Ållekulla, Loshult (L) (Urban Jönsson).  
Generation I
2 f  
Jonsson, Frosten. Åbo. Född 1639 i Fjärkulla, Loshult (L) (Urban Jönsson). Död 1715-04-08 i Norra Hulta, Loshult (L) (Urban Jönsson). (Barn 1, s 1, Far 4, s 1, Mor 5, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
3 m  
Börjesdotter, Elne. Född omkring 1648-11-07 i Norra Hulta, Loshult (L) (Loshult C:1 s 37). Död 1691 i Norra Hulta, Loshult (L) (@S2@). (Barn 1, s 1, Far 6, s 1, Mor 7, s 1)  
Gift med föregående ana.  
Generation II
4 ff  
Andersson, Jon. Åbo. Född 1612 i Mörkhult, Osby (L) (Jan Lindström). Död 1678 i Fjärkulla, Loshult (L) (Urban Jönsson). (Barn 2, s 1, Far 8, s 1, Mor 9, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
5 fm  
Frostensdotter, Sissa. Född 1595 i Loshult, Loshult (L) (Urban Jönsson). Död 1680 i Fjärkulla, Loshult (L) (Urban Jönsson). (Barn 2, s 1, Far 10, s 1, Mor 11, s 1)  
Gift med föregående ana.  
6 mf  
Truedsson, Börje. Åbo. Född omkring 1616 i Norra Hulta, Loshult (L) (Osby C:2 s 172). Död 1702-06-21 i Norra Hulta, Loshult (L) (Osby C:2 s 172). Chris Björverud: Hittar inte honom varken född eller död, men den enda Truid som finns i N Hulta som troliga fader är Truid Börjesson, vilket stämmer med namnet,varför jag fört in dem son far och son. Troligen är det rätt, men med reservation för viss osäkerhet. Dödsnotis: Die Joh. Börge Truedson af Norr Hulta, föd ibidem. Mat Both* Uxorem duxit Thoa Jonsdotter In Conjugio 58 åhr. Liberi 6 quorum 2? superstites. Döde i Olastorp uti ett Bröllop för sin dotter, den 21 Junii aet 86 åhr. L.S.: Sydwart för Klåckstapeln. (Barn 3, s 1, Far 12, s 1, Mor 13, s 1)  
Gift 1648 i Loshult (L) (@S1@) med efterföljande ana.  
7 mm  
Jönsdotter, Thoa. Född uppskattat 1618 i Gungekulla, Loshult (L) (Loshult C:2 s 204). Död omkring 1696-03-10 i Norra Hulta, Loshult (L) (Loshult C:2 s 204). (Barn 3, s 1, Far 14, s 1, Mor 15, s 1)  
Gift 1648 i Loshult (L) (@S1@) med föregående ana.  
Generation III
8 ff f  
Jönsson, Anders. Åbo. Död 1625 i Mörkhult, Osby (L) (Urban Jönsson). (Barn 4, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
9 ff m  
Gammalsdotter, Bengta. Född omkring 1581 i Boarp, Osby (L) (Osby C:1 s 165). Död omkring 1653-01-06 i Mörkhult, Osby (L) (Osby C:1 s 165). *en 11 Januarij Bendte Gammels datter föed i Boerup. Mtr. Lucie. Nupsit Anders Jensön i Mörcholt. Filii 9 qvorum 7 supersunt. Vixit in Conj. annis 22. Transijt ad 2da Vota, et nupsit Jens Persön i Mörcholt, Fil. 2. Vnicus adhuc in vivis bonae sppi adolescens. in Conj. annis 26. Mort. anno aetat. 71. (Barn 4, s 1, Far 18, s 1, Mor 19, s 1)  
Gift 1:o med föregående ana.  
Gift 2:o med Pederssön, Jens. Åbo. Född omkring 1592 i Hallaboda, Osby (L) (OHÅ 1973 s 38). Död omkring 1676-12-05 i Mörkhult, Osby (L) (Osby C:1 s 214). Begravd 1676-12-10 i Osby (L) (Osby C:1 s 214). Kyrkvärd på 1630-talet. Dn. 2. Adv. Jens Pedersön i Mörckolt. föd j Halleboe. Mat. Hanne. Uxorem duxit Bente. jn Conjug. 30 Aar. Liberi 2, qvorum unus superstes. Ad secunda vota transijt cum Else. jn Conjug. sterili 9 Aar. aet. 84 Aar.  
10 fm f  
Hågenssön, Frösten. Åbo. Född (Anders Berg). Död omkring 1630 i Loshult, Loshult (L) (Anders Berg). Åbo på Loshult Nr 4. (Barn 5, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
11 fm m  
Jönsdotter, Kerstin. Född 1580 (Anders Berg). Död 1649 (Anders Berg). (Barn 5, s 1)  
Gift med föregående ana.  
12 mf f  
Börjesson, Trued. Åbo. Född uppskattat 1576 i Norra Hulta, Loshult (L) (Loshult C:1 s 107). Död omkring 1662-11-10 i Norra Hulta, Loshult (L) (Loshult C:1 s 107). (Barn 6, s 1, Far 24, s 1, Mor 25, s 1)  
Gift uppskattat 1615 (@S1@) med efterföljande ana.  
13 mf m  
Bengtsdotter, Bodil. Född uppskattat 1595 i Södra Hulta, Loshult (L) (@S1@). Död 1663-06-.. i Norra Hulta, Loshult (L) (@S1@). (Barn 6, s 1, Far 26, s 1, Mor 27, s 1)  
Gift uppskattat 1615 (@S1@) med föregående ana.  
14 mm f  
Anderssön, Jens. Åbo. Född omkring 1587 i Hamsarp, Osby (L) (Loshult C:1 s 112). Död omkring 1668-05-25 i Hackeboda, Osby (L) (Loshult C:1 s 112). (Barn 7, s 1, Far 28, s 1, Mor 29, s 1)  
Gift 1:o med efterföljande ana.  
Gift 2:o med , Karine. Född (Loshult C:1 s 112).  
15 mm m  
Aagesdaatter, Giertrud. Född omkring 1597 i Gungekulla, Loshult (L) (Loshult C:1 s 107). Död omkring 1662-09-10 i Hackeboda, Osby (L) (Loshult C:1 s 107). (Barn 7, s 1, Far 30, s 1, Mor 31, s 1)  
Gift med föregående ana.  
Generation IV
18 ff mf  
Sönnessön, Gammal. Åbo. Född i Boarp, Osby (L) (Urban Jönsson). Död i Boarp, Osby (L) (Urban Jönsson). (Barn 9, s 1, Far 36, s 1, Mor 37, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
19 ff mm  
, Lucia. (Barn 9, s 1)  
Gift med föregående ana.  
24 mf ff  
Gammelssön, Börje. Född omkring 1540 (Helsingborgs lens extraskattemandtall 1584). (Barn 12, s 1, Far 48, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
25 mf fm  
, Elna. Född omkring 1540. (Barn 12, s 1)  
Gift med föregående ana.  
26 mf mf  
Trölsön, Bengt. Åbo. Född omkring 1560 (SA 110, Kjell Gunnar Lundholm, Mtl 1596). Död omkring 1636 i Södra Hulta, Loshult (L) (SA 110). (Barn 13, s 1)  
Gift omkring 1586 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 98) med efterföljande ana.  
27 mf mm  
Jeppesdotter, Nilla. Född uppskattat 1567 (Loshult C:1 s 98). Död omkring 1649-12-03 i Södra Hulta, Loshult (L) (Loshult C:1 s 98). (Barn 13, s 1, Far 54, s 1)  
Gift omkring 1586 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 98) med föregående ana.  
28 mm ff  
, Anders. Död i Hamsarp, Osby (L) (SA 110). (Barn 14, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
29 mm fm  
, Bente. Född (Lars Lundberg). (Barn 14, s 1)  
Gift med föregående ana.  
30 mm mf  
Nielssön, Aage. Född omkring 1553 i Gungekulla, Loshult (L) (Loshult C:1 s 97). Död 1648-03-01 i Gungekulla, Loshult (L) (Loshult C:1 s 97). (Barn 15, s 1, Far 60, s 1, Mor 61, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
31 mm mm  
, Thoe. (Barn 15, s 1)  
Gift med föregående ana.  
Generation V
36 ff mf f  
, Sönne. (Barn 18, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
37 ff mf m  
, Pernille. (Barn 18, s 1)  
Gift med föregående ana.  
48 mf ff f  
, Gammal. Åbo. Född (Dansk graenseliste 1555). Död i Norra Hulta, Loshult (L). Riksgränsnämndeman år 1555. (Barn 24, s 1)  
Gift  
54 mf mm f  
, Jeppe. Född (Loshult C:1 s 98). (Barn 27, s 1)  
Gift  
60 mm mf f  
, Niels. (Barn 30, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
61 mm mf m  
, Pernille. (Barn 30, s 1)  
Gift med föregående ana.

2003-03-25, 21:59
Svar #21

Johan Lindstedt

Torbjörn!
 
Stort tack för allt material!! Har du själv ngn av dessa bland dina anor?
 
Mvh
 
Johan

2003-03-26, 10:37
Svar #22

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Johan och Torbjörn!
 
Här kommer lite rättelser, tillägg och kommentarer:
 
nr 3: döpt 12/11, begr 15/2
nr 4: född 1604 (begr 3/3, 73 år), g 1630. (Den Jon Andersson som var född 1612 - g m Tova och död 1669 - var hans yngre bror)
nr 5: begr 7/3. (G 1:o i 18 år med Måns (Andersson?))
nr 6: begr 24/6
nr 7: begr 15/3
nr 8: VAR han dog vet man nog inte säkert, men det är riktigt att han bodde i Mörkhult (och -- i konsekvensens namn -- död omkring 1625)
nr 9: begr 11/1 (2:e maken begr 10/12)
nr 11: f i Loshult, Loshult, begr 15/4. (G 2:o 1640 m Jon Torkelsson)
nr 12: begr 16/11
nr 13: begr 28/6
nr 14: begr 31/5. G 1:o 1614; 2:o 1663
nr 15: begr 14/9
nr 18: VAR han dog vet man nog inte säkert
nr 22: Jöns Nilsson. Åbo i Loshult, Loshult
nr 23: Pernilla
nr 27: begr 3/12
nr 30: begr 5/3
nr 36: hette förmodligen Svensson
nr 54: Jep Persson. Åbo i S Hulta, Loshult (mtl 1584)
nr 60: Nils Jönsson. Lejebonde i Gungekulla, Loshult (mtl 1584)
 
nr 7, 12, 13, 27: Det är väl fel att skriva född uppskattat -- respektive gift uppskattat för 12 och 13 -- eftersom det är en BERÄKNING med utgångspunkt i uppgiven ålder vid dödsfallet -- respektive uppgiven längd på äktenskapet. Däremot vore det på sin plats vid nr 24, 25 och 26.
Personligen tycker jag att man inte ska gissa på ett födelsedatum med utgångspunkt i dopdatumet. Då är det bättre att helt enkelt skriva upp dopdatumet som sådant. (Förr skrev jag upp födelsemånad om någon döptes fr.o.m. ca 10:e i den månaden, men det gör jag inte längre.)
 
MVH
Mikael

2003-03-26, 12:50
Svar #23

Johan Lindstedt

Hej!
 
Tack för rättelserna Mikael!!  
 
Har du några dop/dödsnotiser på dessa personer?
Har du ngn av dem som din ana?
 
Håller med dig ang födelsemånad. Visst är det med största sannolikhet samma månad om dopet är 10 el framåt, men så länge man inte vet säkert är det bättre att utelämna det och bara ha dopdatumet.
 
Mvh
 
Johan

2003-03-26, 13:08
Svar #24

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Jag ser att några av Torbjörns uppgifter kommer från mig ursprungligen, det har jag förstås inget emot. Men jag håller helt med Mikael när det gäller dopdatum och beräknade uppgifter.
 
I min databas har jag för flera av de här nämnda personerna enbart dop- eller begravningsdatum, och då resonerar jag numera som Mikael, och använder det datumet i stället för födelse- respektive döddatum. Om t.ex. nr 8 Anders Jönsson står det hos mig Död omkring 1625, vilket dessutom är en grov beräkning utgående från uppgifter i hustrun Bengtas dödnotering.
 
Återstår att berätta att Jon Frostensson (f 1688) är min fm mm mm mm f.

2003-03-26, 13:10
Svar #25

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
För att vara konsekvent med mig själv borde jag förstås ha skrivit Jon Frostensson (döpt 1688-11-18) i förra inlägget!

2003-03-26, 16:53
Svar #26

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Frosten Jonssons syster Johanna (f 1636 i Fjärkulla, Loshult. D 26/4 1702 i Långhult, Virestad) var min  
mf ff fm ff mf m
och Elna Börjesdotters bror Hans (f 1657/1658 i N Hulta, Loshult, dp 6/1 1658. D 5/10 1737 i Svinön, Loshult) var min  
mf fm ff mm mf,
mf fm mm fm mf,
mf mm ff mm ff och
mf mm mf mm mm f
 
MVH,
Mikael

2003-04-29, 18:38
Svar #27

Ingrid Nielsen

Hej  
Jag har en uppgift om att Björns hustru hette Dorote Svensdotter från Lönsboda, men om Sven Niklasson är hennes bror då borde ju hennes namn vara Niklasdr. I faddrar står det bara Dorote och inget efternamn. Ibland faddrarna till deras egna barn kan man inte hitta någon ledtråd efter vad jag kan se. De har ju döpt ett barn till Svenborg och ett till Sven. Är det någon som har ett bra förslag till lösning?
1683 4 maj
Sven Niklasson i Boarp efter förgående kallelse och därmed föreläggande fol 175 erbjöd sig i rätten med sig svåger Nils Nilsson i Emitslöf emot Björn i Höghult angående hans barns mödernearv. Varför Sven som barnens moderbroder begärer riktigt försyning efter bokstavens tillfall.
Björn Persson mötte och framträdde att tingsvittna.  Varmed Björn Persson sig förmodar att såväl hans barn som därmed moderbroder för den halva part av bemälta undantag egendom, nu och i framtiden skall vara uti alla måder skadeslös hållna. Efter laglig framföring och dannemans signelser. Och vill alltså härmed Sven Niklasson hava alla och envar advarnat och förbjudet att ingen sig understår samma omyndiga barns arvsrättighet sig att tillhandla vid köp, pant eller i andra måder. Utan att bliva de omyndiga tillgodo efter bokstavens tillhåll.

2003-04-29, 22:48
Svar #28

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Hej Ingrid,
 
Uppgiften om en Dorote Svensdotter som är född i Lönsboda och gift med Björn i Höghult kommer från följande dödsnotering i Loshult C:1:
 
(1673) Dn.1.Adv Dorothe Svensdåtter i Högolt, föd i Lönsboe. Mat. Svenborg. Nupsit Biörn i Högolt, in conjug. 17 åhr. Liberi 8, quorum 5 sup.stites. Aet. 34? åhr.
 
Mvh,
Urban

2003-04-30, 11:43
Svar #29

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Jag känner inte till denne Sven Niklasson, men kommer med några tankar ändå.
Han kan ju mycket väl vara halvbror till Dorotea Svensdotter. Det finns 3 Boarp inom vettigt avstånd: i Osby, i Hästveda och i Vinslöv. Min gissning skulle nog bli Hästveda, men på www.ddss.nu hittar jag ingen Sven Niklasson, död i Hästveda (fast han KAN ju ha hunnit dö innan 1690).
 
Hälsningar,  
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna