ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ellika Ambjörnsdotter född 1702  (läst 603 gånger)

2021-01-15, 12:55
läst 603 gånger

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej!
Skall forska vidare om Ellika Ambjörnsdotter om det går?
Behöver hjälp. Kanske kolla dopvittnen* Men vad stär det.
Ellika föddes som nummer fem av sju barn till Ambjörn Håkansson och Anna Larsdotter på Hässlehult i Skephult.
Hur får jag reda på mer om Ellikas öden och äventyr?


Vänligen!
Kerstin i Borås

2021-01-26, 19:53
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Ja, det var inte så enkelt. Jag kollade upp alla hennes storebror Håkans åtta barns faddrar, och där fanns faktiskt en Ellika. Nämligen hustru Ellicka på Stenastorp i Kinnarumma socken. Se Kinnarumma C:i sid 200. Ellika var ju ett ovanligt namn på den tiden också, så det är nog goda chanser att det är rätt person. Men jag hittar henne bara där, och ingen annanstans. Inga barn födda, ingen vigsel, ingen död. Förmodligen bodde hon bara tillfälligt på gården omkring 1733. Där fanns också en Britta Ambjörnsdotter, gift med en Samuel Hansson, hon skulle kunna vara ytterligare en syster men det har jag inte kollat. I såna fall kan Ellika ha bott hos henne. Jag har också kollat Anders Ambiörnssons barns faddrar, och ingen Ellika där. Vilka fler syskon fanns? Kanske hon var med där som fadder.





2021-01-26, 21:04
Svar #2

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej Kalle!
Jag är full av beundran för ditt svar. Jag kollar i morgon förmiddag. Kinnarumma känner jag till då min mor växte upp på Kroken.


Tack för din ansträngning! Skulle inte komma någonstans med min släktforskning och inte sådana som Du fanns.


Kerstin i Borås

2021-01-26, 21:06
Svar #3

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Det fanns fler syskon. Jag kan återkomma till dig om du vill och orkar.
Kerstin

2021-01-26, 21:56
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Jag kollade lite till nu, och det är nog fel Ellika som är dopvittne trots allt. Hon tycks ha hetat Larsdotter.

Däremot fanns det en Ellika Ambjörnsdotter som var piga på flera gårdar i Kinnarumma socken. Först hos Jon Persson på Grimskulla, men 1721 flyttar han till Sjöbo och då tar hon tjänst hos nämndemannen Johan Persson på Storegården istället. Där är hon bara ett år, sedan skriver hon kontrakt med en Petter Mjöberg på Horndal i Kinna socken istället, men därifrån avviker hon och återgår till Jon Persson, nu på Sjöbo norregård. Sedan kan det hända att hon stannar där till 1731, när Jon Persson lämnar över gården till en annan och flyttar till Borås. Det står ju bara siffror för tjänstefolket i mantalslängderna, inte namn. Men med tanke på att hon tjänat hos Jon Persson så länge skulle det kunna vara så att hon följde med honom till Borås.

Grimskulla är för övrigt samma gård som hennes bror Håkan sedan bor på, så där finns en koppling. Jag kan inte lova att det är samma Ellika Ambjörnsdotter, men det är mycket som stämmer.

Denna Ellika Ambjörnsdotter blev stämd vid tinget i mars 1725 för att ha lämnat tjänsten hos Petter Mjöberg. (AD v331149a.b812) Men hon dök aldrig upp vid tinget, och dömdes i sin frånvaro att betala tillbaka lönen plus skadestånd. I tingsrättsprotokollet ser det ut som om hon då bor hos nämndemannen Johan Persson i Storegården. Där finns ju också en piga, som inte står med namn utan bara en siffra. Om det är den siffran som är Ellika så flyttar hon 1727 till Ljushults socken och tar tjänst hos kaplanen Billing där.

2021-01-27, 09:03
Svar #5

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Tack Kalle jag är så imponerad. Jag kollar vidare min Ellika i Ljushult. Innan jag slutar måste jag fråga var du hittar Ellika när det inte finns några husförhörslängder? Gissar på mantalslängder men frågar för säkerhets skull.
Har inte forskat i tingsrättsprotokoll men skall börja nu.


Kerstin i Borås

2021-01-27, 09:22
Svar #6

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej igen!
Kollade efter tingsrättsprotokoll men hittar inte. Hjälp mig! länk helst.
Kerstin

2021-01-27, 10:32
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Hej
Ja, det stämmer att jag kollar mantalslängderna. Jag länkar till Arkiv Digital, om du inte har det så är det på sidorna 710 och 735 i mantalslängden 1727 för Älvsborgs län.
Kommentaren på Johan Persson i Storegården, längst ner på vänstra sidan lyder: "...den förra pigan till Backa i Liushulta sochn och Kindz härad..."
https://app.arkivdigital.se/volume/v224342?image=3790&page=709

Här kan du se i kommentaren att pigan anländer till Backa. "doteren til Skåne, den förra pigan afweken och tigger och denna från Kinnarumma Storeg."
https://app.arkivdigital.se/volume/v224342?image=3910

Men om det är rätt piga är ju svårt att säga då hon bara står som en siffra. Men någonstans har hon tagit vägen, så det är värt att kolla på. Men det är svårt att följa en namnlös piga hos en kapellan då denne alltid har flera tjänstefolk och det kommer och går folk varje år. Mycket enklare på en vanlig gård där det bara är en enda piga eller dräng.

Domboken finns kanske bara scannad hos AD, och här är en länk:
https://app.arkivdigital.se/volume/v331149a?image=812

Jag hittade ärendet genom att söka på Ellika i sökmotorn på Släktdata. Just Marks härad är registrerad fram till 1750, det är nog det enda häradet i Sverige. Annars är det inte kul alls att försöka hitta något i domböckerna.

https://register.slaktdata.org/regsearch/

2021-01-27, 10:44
Svar #8

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Kalle du är en ängel!
¨Jag har Arkiv Digital så jag kollar i eftermiddag.
Tack så mycket för hjälpen med att hitta (den första i släkten) Ellikas öden och äventyr.


Jag tar mig friheten att återkomma om det är något jag undrar över.


Ha en trevlig onsdag
önskar
Kerstin.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna