ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Nilson Burman, f ca 1628, d 1698-06-11 i Överkalix  (läst 540 gånger)

2021-01-15, 09:52
läst 540 gånger

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 16:44
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna och kopplingen till Bureättens stamtavla för Johan. I flera noteringar i kyrkoräkenskaperna för Överkalix nämns Johan, bl.a:
Anno 1659: "Johan Nilss ifrå Burtresk gaf till Kyrkian när han reste til bruket"
Anno 1661: "Johan Nilss, Lars Perssons i Kÿrkiobÿns måger när han war brudgume"
"Johan Burman på Hällan, begrofs d. 11 Junii mitt för pelaren på gålfvet, hans ålder war 70 åhr"  - 1698-06-11.

Det finns uppgifter att Johan skulle vara son till Nils Jacobsson (Jacob Mosessons son). Med tanke på Nils ålder vid Johans födelse verkar detta tveksamt.

Kan någon ge upplysningar om och hur Johan Nilsson kopplas till Bureätten.

2021-01-16, 11:57
Svar #1

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Med dna-analys av manlig ättlinglinje har 2017 konstaterats att Y-haplogruppen ligger under I2-M223, I-BY3757.  Alltså är han inte Bure-ättling på faderslinjen!

2021-01-16, 12:33
Svar #2

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 16:44
    • Visa profil
Tack för det svaret. Om så är fallet är det ju entydigt att Johan Nilsson Burman inte är son till Nils Jacobsson eller någon annan Nils i Bureättens manslinje. Däremot syns det entydigt av noteringarna i Överkalix kyrkoböcker att han härstammar från Burträsk. Det var inte helt ovanligt på den tiden att flera personer tog ett namn, som ledde till födelsesocknen.


Jag har god kännedom om Bureättens tillhörighet till G-L497, då jag är Co-administrator för den gruppen hos Ftdna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna