ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pipare Mattis Gummesson  (läst 357 gånger)

2021-01-12, 22:16
läst 357 gånger

Utloggad Elin Hermansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-27, 22:41
    • Visa profil
Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp med att reda ut diverse aspekter av soldatlivet/mönsterrulorna som jag inte förstår mig på, vilket gör att jag är osäker på om jag har fått tag i rätt person.

Jag har korn på en eventuell ana som kan varit piparen Mattis Gummesson. Min (bekräftade) ana Mattis bodde i Öljeholm i Linneryd socken år 1692-3, med hustru Kerstin och en dotter. Han är cirka 22 år gammal. I mantalslängden för samma år beskrivs han som pipare. Han förekommer därefter i mantalslängder och HF fram till 1730. I ingen av dess står han med fadersnamn. Däremot dör en Mattis Gudmundsson i Öljeholm 1732. Ålder skiljer sig ganska mycket från den Mattis som finns anteckand i Öljeholm 1730 och 1693, men ingen annan Mattis finns noterad i Öljeholm runt denna tid. Inte heller någon Mattisson/dotter eller Gudmundsson/dotter som kunnat vara en släkting dit denna potentiellt äldre Mattis flyttat. Så min hypotes är nu att denna Mattis Gummesson är identisk med min ana.

Jag letar då vidare bland pipare i regementen i Kronoberg. För Linneryd socken ligger Livkompaniet närmast till hands, och där dyker en Mattis Gummesson som är pipare upp, men först i rullorna för 1697. Han flyttas dit från Överstelöjtnantens kompani år 1696 (han är född i Hovmantorp i Konga härad, inte så långt från Linneryd). Jag är inte så inne på detta med generalmönsterrullorna, men jag tolkar det som att hemmanet som står till höger om Mattis är där han är bosatt? För i detta fall står där Torahultsmåla i Nöbbele socken, vilket är grannsocknen. Eller är det enbart hemmanet som bekostar hans boende, kan han bo på annan ort?

I Nöbbele har jag inte hittat någon Mattis Gummesson, eller någon Mattis som är antecknad som pipare. Däremot en Mattis i rätt åldersspann, med en hustru Kerstin, som finns antecknad utan årtal på HF för 1691 till 1693. Jag kan dock inte tolka texten till höger om denna: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0025084_00087 Läser i bok, men vad står det sedan?

Sedan undrar jag varför det finns två rullor för år 1697. Det står dessutom olika i dem. Jag har överlag svårt att tolka texterna som står vid sidan om piparens namn, finns där mer matnyttig information som någon kan hjälpa mig tolka?

Nåväl, i Överstelöjtnantens kompani finns Mattis Gummesson med 1688, 1693 och i 1697s rullor anges det att han flyttat till Livkompaniet. Hemmanet som han verkar stå antecknat på år 1693 är i Annerstad socken, vilket är drygt 12 mil från Öljeholm. I Annerstads mantalslängd för 1693 (HF finns ej) hittar jag endast en Mattis, men där finns ingen anteckning om att han är pipare. Överstelöjtnantens kompani verkar dra samman män från främst Sunnebo härad, men de kanske hade utomsocknes också? Är det rimligt att piparen Mattis bor långt därifrån i Öljeholm?

Detta blev ett långt inlägg. För att summera:
  • Kan en pipare eller soldat vara bosatt långt från kompaniets mönstringsplats?
  • Är hemmanet som står till höger om piparen Mattis där han är bosatt?
  • Varför finns det för vissa årtal två olika rullor?
  • Kunde de private kompanierna - som jag antar Överstelöjtnantens kompani är - dra ihop folk från större områden?
  • Är det rimligt att en ung man från Hovmantorp hamnar i Sunnebo härad som soldat?

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028301_00027
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028301_00130
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028300_00192
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028300_00057








2021-01-14, 19:31
Svar #1

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-02-20, 21:07
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej Elin,
Mina svar på dina frågor är:
En pipare kan bo långt från mönstringsplatsen.
Gården till höger visar bara vilken gårds ränta som betalade lönen.
Vid den här tiden skulle trupperna ut i krig och då blev det flera mönstringar per år.
Överstelöjtnantens kompani är inget privat kompani utan befälhavare var den näst högste chefen vid regementet. Namnet ändrades på 1800-talet till Ljungby kompani.
När det gäller pipare är det inte otroligt, men han ska ha överlevt Stora Nordiska Kriget och återkommit till Sverige kanske från Sibirien. Det enda jag vet hittills är att han överlevt slaget vid Poltava 1709. Jag har försökt att följa honom och han finns med i avlöningslistan undertecknad av Överste Cronman i Moskva 1710. Du kan se länkarna här.
I januari månad 1700 befinner sig Mattes Gummesson som pipare vid Livkompaniet Kronobergs regemente i staden Demmin i Pommern.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054470_00116
Han mönstrades även i februari samma år i Pommern Troligen i Wismar.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054470_00317
Nästa mönstring var i mars månad.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054471_00097
I april är Mattes upptagen på sjuklistan ”Har ont av huvudvärk”.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054471_00243
I maj i Wismar var Mattes åter frisk.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054472_00194
15 juni 1701 mönstrad i Greifswald.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054503_00017
20 januari 1702 i Stade.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054526_00233
22 juni 1702 mönstrad i Damm.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054523_00286
1 maj 1707 avancerade till Oboist enligt avlöningsrullan. Han kallades då Mattis Gummesson Holm.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065766_00213
23 november1708.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065767_00221
31 januari 1710 är Mattes Holm upptagen på avlöningslistan undertecknad av överste Cronman i Moskva.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065768_00200
lycka till i ditt vidare letande.
Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2021-01-18, 08:49
Svar #2

Utloggad Elin Hermansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-27, 22:41
    • Visa profil
Stort tack Rolf. Här finns flera ställen att leta på som jag inte visste om.

Jag hade på känn att han kunde hamnat i rysk fångenskap då Livkompaniet inte deltog i slaget vid Poltava utan hade garnisonstjänst och var med under kapitulationen vid Perevolotjna. Det saknas mantalslängder för stora delar av denna tiden, men för 1718 är Mattis antecknad som ”fängslad”.

2021-01-18, 14:13
Svar #3

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-02-20, 21:07
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej,
Jag har även kontrollerat rullan över de som återkom ur Rysk fångenskap och han saknas där.
Han har troligen avlidit under fångenskapen. Du kan kolla listan här.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065208_00123
Hälsningar Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2021-01-19, 22:54
Svar #4

Utloggad Elin Hermansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-27, 22:41
    • Visa profil
Hmmm jag har en potentiell dödsnotis för Mattis i Öljeholm 1732, så om det är samma person bör han överlevt och återkommit. Han finns även sannolikt angiven som dopvittne i juli och september 1721, februari 1722 och definitivt i juli 1723, så innan dess bör han återvänt. 

Jag noterade att länken för återkomna krigsfångar var för åren 1722-1723. Kanske han återkommit tidigare? Hur utförliga var dessa listor? Han  är ju runt 50 år vid det här laget - kan han fått avsked när han var i Ryssland?

Jag hittar inte något bra ställe att söka vidare, resterande info under samlingen verkar mest beröra officerare.

2021-01-20, 05:56
Svar #5

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-02-20, 21:07
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Tyvärr tror jag inte att det är samma person.
Vi vet att han var med i Moskva. Fångarna delades där efter upp så att alla Kronobergare inte hamnade i samma stad för att försvåra flykt. Om någon lyckades fly eller blev frigiven så kan man hitta uppgifter i domboken för respektive härad.
Anledningen var att det fanns hustrur som inte kunde gifta om sig om inte mannen blev dödförklarad.
Efter avlagd ed kunde den återkomna uttala sig om han hade kunskap om avlidna kamrater.
Jag har hittat något sådant fall i Sunnerbo härad.
Det andra alternativet är att leta i NAD bland alla dessa rullor.
https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=Stora+nordiska+kriget&EndastDigitaliserat=true&BegransaPaTitelEllerNamn=false&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard&page=4&postid=Arkis+67162CDD-FEEE-4FB9-97F4-FEDD7C052577&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C#tab


2021-01-22, 20:16
Svar #6

Utloggad Elin Hermansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-27, 22:41
    • Visa profil
Det är väldigt mycket som stämmer. Han står till exempel antecknad som kommenderad i mantalslängd för 1701 och 1702. Och han är definitiv pipare, och den ende med namnet Mattis i Kronobergs regemente som jag kunnat hitta för denna period.

Jag borde väl kolla kavalleriet också, hade de pipare? Vet du i så fall vilka regementen som är aktuella för detta området?

Tyvärr saknas domböckerna för denna perioden, de har troligen brunnit upp. Så det är inte möjligt att gå den vägen. Jag ögnade igenom övrigt underlag enligt din länk lite tidigare. Det verkade som sagt mest handla om officerare, men jag får gå igenom dem noggrannare vid tillfälle. Stort tack för din hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna