ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 320 gånger)

2021-01-10, 12:09
läst 320 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om någon kan se vad som har antecknats efter Kerstin Bengtsdotter född 1758 i Hardemo.
se Hackvads kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10357/A I/1 (1768-1794) bild 96, sid 17.
Samma anteckning verkar ha gjorts för Olof Olofsson även han född 1758 som står ovanför henne i HF-längan, kan det vara så att de gifter sig 1777?
Har dock inte hittat något i vigselboken.

Sedan undrar jag om någon vet vart Västanby bränneri låg, (är osäker på om detta låg i Hackvad eller inte). Kerstins Bror Olof Bengtsson (Lindgren) född 1755 i Hardemo skall ha varit bokhållare där.

Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
Jan-Erik Pålsson

2021-01-10, 12:29
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2543
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:22
    • Visa profil
Det finns ett Västanby i Kvistbro, ligger ju nästgårds, men om där fanns bränneri vet jag inte.

Olof Olsson verkar ha flyttat till just Kvistbro ("Til Qwistbro") 1778. För Kerstin står "Til Hardemo" 1778 och att de flyttar till olika socknar tycker jag talar emot äktenskap.

2021-01-10, 16:29
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej KG och tack för hjälpen
Ja, att de uppenbarligen flyttar till olika socknar tyder inte på ett äktenskap som jag felaktligen trodde först, det är svårt att tyda vad som är skrivet.
Tyvärr så hittar jag inte Kerstin i Hardemo och någon Olof Bengtsson (Lindgren) hittar jag inte i Kvistbro heller.
Nu börjar inte HF längderna i Kvistbro förrän 1800 och han kan ha hunnit flytta innan dessa skrevs. Och eftersom jag inte vet vilket bränneri som åsyftas så blir det svårt att gå vidare pådet.
Verkar som om det tyvärr är två personer som försvinner in i dimman.
Tack
Med vänliga hälsningar
Jan-Erik Pålsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna