ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp med Jöns från Veberöd/Vombs födelse arkiv 1760/1761.  (läst 1057 gånger)

2021-01-10, 07:16
läst 1057 gånger

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att tyda vad det står i denna text som handlar om Jöns dop/födelse. Finns det någon vänlig själ därute som skulle kunna hjälpa mig?

Jag tror att jag har rätt när jag uppfattat det som att drängen Daniel Tuvesson är pappan och mamman heter Hanna samt att Jöns är döpt i Hyby kyrka, men resterande text har jag svårt för att utläsa.

Tack på förhand. // Med vänliga hälsningar, Emma.

2021-01-10, 17:19
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Emma!
 
Jag är tyvärr väldigt osäker på moderns hemort och blir inte alls klok på faderns hemort (detta lär ju dock stå tydligare i Bara häradsrätts dombok 1760 11/11), men i övrigt tyder jag notisen såhär (Dörröd och Torstorp är två byar i Veberöds socken):
 
”D[omini]ca Invocavit d 8 Febr: blef ett oäck[ta]
Barn döpt i W[e]b[eröd]z Kyrkja Kallat Jöns. Mod[ren]
är Hanna Bengtz dotter som tiänt i Gull[?]-
åckra och effter Bara Häradz lofl[iga] TingzRätts
domb af d 11. Nov: 1760 war Barnafader
drängen Daniel Tuvedson ifrån [?]
Bars till dopet af Hanna Lars Pihl[?] i Döred
dijt Modren war flyttat. Wittnen: Åboen Bengt
Larss: ifrån Döred och Ohla Ohlss: ifr: Thorstorpzhu-
set.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-01-10, 20:10
Svar #2

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej Markus!

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

// Mvh Emma

2021-01-12, 18:20
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Emma!
 
Som av en händelse upptäckte jag nu att jag för några år sedan snubblade över dessa personer i min egen forskning kring Bjällerups socken; i Brågarps församlings kyrkoräkenskaper 1760 kan man läsa att det till Brågarps kyrka det året inbetalades ”Lägersmåls Böter af drengen Daniel Truedson och qwinfolcket Hanna Bengtsdotter i Gullåckra” (Brågarps kyrkoarkiv, volym LIa:1, 1720–1772, sid. 198).
 
Jag misstänker att Daniel Truedsson är identisk med den dräng med samma namn som bor i byn Stora Bjällerup i Bjällerups socken när han gifter sig 1763 14/8 i Brågarp med pigan Kerstina Andersdotter i Gullåkra by. Paret får sonen Trued Danielsson (född 1764 20/5 i Bjällerup) och flyttar sedan till Brågarp där dottern Elna föds (1766 31/12), men därefter tappar jag tyvärr spåret.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-01-19, 05:24
Svar #4

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej Markus!

Ursäkta mitt sena svar. Tack så hemskt mycket för informationen. Jag ska kolla upp det.

2021-01-26, 12:58
Svar #5

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej Markus!

Jag har nu tagit fram sidorna där det står om Bara Häradsrätts dom den 11 november år 1760, men skulle behöva hjälp att tyda den. Det är två sidor. Har du möjlighet att hjälpa mig?

Tack på förhand.

2021-01-26, 18:45
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Så spännande, snyggt jobbat Emma! Intressant att Daniel erbjöd sig att betala hela fosterlönen som en klumpsumma – annars har jag nästan alltid sett i domböckerna att paret antingen kommer överens om eller att mannen döms till att betala en mindre delsumma per år tills barnet kunde försörja sig själv, men här slår Daniel alltså till med 24 daler silvermynt, en tunna råg och en halv tunna korn på en gång  :D  Jag tyder notisen såhär:

 
Bara häradsrätts dombok den 11 november 1760, § 1.

”CronoLänsman Ol: Löngren tilkala-
de efter stämning drängen Daniel
Trufwedsson och qwinfolcket Hanna
Bengts doter i Gullåckra för med
hwarannan begådt lägersmål,
som the begge närwarande widgå
wara af them giordt under the-
ras tienstetid samman i Gullåckra,
hwarefter hon blifwit med barn rådd,
som hon wäntar framföda kort
emot Kyndelsmässo tiden. Ingen-
thera af them hafwa tilförene
med lägersmål sig försedt
och icke heller äro the hwarannan
skylde. Om fosterlönen hafwa
the sig emellan så öfwerenskom-
mit at han derföre til henne nu
genast betalar 24 D. Smt i pennin-
gar, 1 t[unn]a råg och ½ t[unn]a [d:o] korn.
 
Utslag.
 
Althenstund drängen Daniel Truf-
wedsson och qwinfolcket Hanna Bengts
doter i Gullåckra bekänt och widgådt
at the med hwarannan lönskaläge
begådt, hwaraf hon blifwit med
barn rådd, som hon wäntar bort emot
nästkommande Kyndelsmässo tid
framföda; förthenskuld dömes the
i stöd af LIII Cap. 1 §. och LV Cap. 5 §.
M[issgärnings]B[alke]n at böta, han Daniel Trufwedsson
tio och hon Hanna Bengts doter fem dal.
Smt, samt at erlägga till Brågarps
Kyrckja han 4 och hon 2 D. Smt, hwar-
äst the ock sedan enskylt skrift och af-
lösning böra undergå, på sätt Kongl.
förordningen af d 18 Now: 1741 före-
skrifwer. I öfrigt låter HäradsRät-
ten wid theras öfwerenskommelse om
barnefödan bero, och förblifwa, så at
han derföre [i et för alt] nu genast til henne be-
talar 24 D. Smt i penningar, tillika med
en t[unn]a råg och ½ t[unn]a korn.”[/i]
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-01-26, 21:33
Svar #7

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej!

Tack så mycket Markus. Verkligen tack.
Ja, jag fick ta mig till Riksarkivet idag för att hitta det.

Då undrar jag då här, min farfars farfars farfars far, Jöns Danielsson sägs ha blivit född i Vomb 3 februari 1761. Tyvärr är det en lucka i födelseboken under denna tid, men i samma födelsebok är födslar för Veberöd också. Det var här som jag hittade den första texten. Jöns döptes 8 februari, stämmer överens med om han skulle ha fötts den 3 februari, pappan hette Daniel, vilket min släktings pappa borde ha gjort. Samt att Jöns äldsta dotter hette Hanna, och på den tiden brukade man döpa något av sina barn efter mina föräldrar. Vomb och Veberöd är i stort sett ihop. Är det rimligt att sonen Jöns i dessa texterna är samma Jöns som min förfader?

2021-06-05, 00:43
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Emma!
 
Personligen tycker jag att denna argumentation ser övertygande ut; som du säger överensstämmer ju det angivna födelsedatumet med dopdatumet i Veberöds kyrkobok, namnet Hanna antyder ett släktskap, Veberöd är annexförsamling till moderförsamlingen Vomb, och enligt min uppfattning var namnet Daniel inte särskilt vanligt i Skåne vid denna tid, i synnerhet inte nere i Torna härad. Allra helst skulle man nog behöva en bouppteckning, men jag har märkt att de är ganska ovanliga i Skåne vid slutet av 1700-talet. 
 
Å andra sidan skulle nog en bouppteckning (efter exempelvis Jöns Danielssons mor) inte hjälpt ändå, eftersom utomäktenskapliga barn vid denna tid inte hade arvsrätt efter sina föräldrar (folk hade dock sätt att komma förbi denna lag; en av mina anor föddes exempelvis utom äktenskapet 1717, och i hennes mors bouppteckning 1752 angav man helt enkelt för länsmannen att hon var ”dottern i första äktenskapet” – och så var den arvsrätten fixad  ;D ). Har du lyckats spåra Jöns Danielssons mor framåt i tiden, framgår det ifall hon gifter sig?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-14, 19:43
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Daniel Truedsson flyttade tydligen från Kyrkheddinge till Bjällerup hösten 1760, och på den prästsedel som han begärde från Kyrkheddinge i september 1761 nedtecknade kyrkoherden Petrus Lunnius följande intressanta rader (Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, vol. HIIa:5 – Bilagor till flyttningslängden. Inflyttningsattester 1761–1766):
 
”Zedelhafwande dreng Daniel Truedss: som för 1 åhr sedan kom från Brågarps Sockn och der undergådt för lägersmål det straff som wederbör, tient här i församlingen allenast ett halft åhr, då han nog wist sig orolig i sitt lefwerne och blandt annat sistledne Påskedags morgon slagit sin matfaders tienstegåsse: men omsider blifwit med honom förent; lämnas i öfrigit det wittnesbördet, at han wäl kunnat sin Christendoms kundskap; men glömt den: dock lofwat förkofring, war sista gången till den Heliga Nattwarden sistledne lång fredag, tienar nu på Biellerup, men om det är med nöije, lärer hans egit lefwerne äfwen ock der bära bästa wittnesmålet. Är för witterlig trolofning ledig och frij. Kyrckheddinge d: 23 Sept: 1761. P: Lunnius, Kyrckoherde.”
 
Två år senare gifte sig Daniel Truedsson, varpå kyrkoherden i Brågarp sände en prästsedel till kyrkoherden i Bjällerup med följande ordalydelse (Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, vol. HIIa:5 – Bilagor till flyttningslängden. Inflyttningsattester 1761–1766):
 
”Drängen och Hemmans åboen uti Qwärlöf Daniel Truetson blef wigd med ährliga och gudfruchtiga Pigan Kerstina Andersdotter i Brågerupz Kyrkia Dom. 12 post Trinitatis ungefär 30 åhr gammal, och kan läsa i book och utan till d. Luth. Catechismum, Spörsmålen, S. A. T. Symbolum och Hustaflan samt har behörigt brukat Herrans H: Nattward; hwilket hos Max: Ven: Minist: till bewis länder. Brågerup d. 15 Sept. 1763. Olof Plantin. P. L.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-02-24, 14:05
Svar #10

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej Marcus!
Tack för ditt senaste meddelande.
Förlåt mig för sent svar.
Jag var inne och kollade på prästsedeln från Kyrkheddinge. Det är verkligen synd att det inte står hans ålder och var han är född, på det.
Har sett att det har stått på andras.
Jag har hittat hans vigsel och barnens födelse i böckerna, men som du sa. Sedan hittas inget.
Jag har även gissat mig ihop till Jöns mors födelse och liv. Jag misstänker att hon är född 14 mars år 1740 i Bjällerup. Föräldrarna heter Bengt Andersson och Hanna Joransdotter. Samt att hon ska ha gift sig med en man i Veberöd år 1769 och sedan avlidit år 1788 i Gödelöv.
Dock har jag inte fått några träffar på Ancestry.

// Mvh Emma.

2023-02-25, 15:26
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Emma!
 
Tyvärr tycks inte Hanna vara identisk med Bengt Anderssons dotter född 1740 14/3 i Bjällerup, för enligt dödboken avlider hon redan en månad senare – ”[1740] d 14 April, dödde Bengt Anderssons dotter Hanna i L. Bielrup begrofs d 4 Maji, 1 Månad och 4 dagar gammal.” (Bjällerup CI:1, s. 285).
 
Jag lyckas inte hitta några spår efter hennes eller Daniel Truedssons ursprung i Brågarps kyrkoböcker, däremot fann jag till slut Daniel med familj i Burlövs socken. Han blev tydligen husman under den krog / gästgivargård som sedermera kom att kallas Kalinan, och som än idag finns kvar invid stora landsvägen till Malmö, strax norr om Malmö stads gräns i Lilla Segeå; namnet Kalinan lär för övrigt ha sitt ursprung i att när en potentiell kund närmade sig krogen sprang krögaren ut till sin dräng och skrek ”kala in han!” (Ortnamnsregistret under Institutet för språk och folkminnen). Man finner familjen med tre barn som inhyses under Arlövs by i Burlövs sockens mantalslängd 1776; från 1786 och framåt sägs de vara boende i ett onumrerat gathus under Kalinan (i mantalslängderna skrivs det ”Kallingshus” eller ”Collinshuset”, men i kyrkoböckerna sägs familjen i regel vara boende i ”Lilla Kallinshuset”). I mantalslängden 1786 tycks både Daniel och hustrun vara befriade från skatt med anmärkningen ”gamla bräckliga”, 1787–1788 anges endast hustrun vara bräcklig. Åldern på barnen Trued som dör 1804 och Elna som dör 1772 passar som synes ganska perfekt in på de barn som föds 1764 i Bjällerup och 1766 i Brågarp:
 
Daniel Truedsson, född omkring 1738, husman, död av hetsig sjukdom 1793 29/3 i Lilla Collinshuset i Burlövs socken (Burlöv CI:2, s. 256), ingen bevarad bouppteckning i Bara häradsrätts arkiv.
Hustrun Kerstina Andersdotter, född omkring 1735, död av ålderdomssvaghet 1814 25/1 i Lilla Kallinshuset i Burlövs socken (Burlöv CI:4, s. 212), bouppteckning 1814 7/2 då hon sägs ha avlidit utan bröstarvingar och därför ärvdes av sina sidoarvingar (Bara häradsrätts arkiv, vol. FIIa:40, bouppt. nr. 69).
Barn:
1. Trued Danielsson, född omkring 1763, dräng, död av hetsig feber 1804 18/1 i Lilla Kallinskrogen i Burlövs socken (Burlöv CI:4, s. 193).
2. Elna Danielsdotter, född omkring 1766, begravd 1772 13/12 i Burlövs socken (Burlöv CI:2, s. 242).
3. Nils Danielsson, antagligen född omkring 1771/72 eftersom han omnämns vid namn första gången tillsammans med föräldrarna i 1787 års mantalslängd och därmed bör han ha fyllt 15 år dessförinnan; i samma mantalslängd sägs han vara ”liten, klen”, men han återfinns inte i Burlövs dödbok och har kanske lämnat socknen; omnämns ej i moderns bouppteckning 1814 och bör alltså ha avlidit barnlös dessförinnan.
4. Jöns Danielsson, född 1774 8/12 i "Lilla Collinshuset" i Burlövs socken (Burlöv CI:2, s. 46), död därstädes 1776 (begravd 21/7) (Burlöv CI:2, s. 246).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-02-25, 15:47
Svar #12

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jag upptäckte nu att det tydligen finns en utflyttningslängd för Brågarps socken 1752–1775 i kyrkoboken 1735–1772 – tyvärr finns det ingen inflyttningslängd, vilket ju hade varit till stor hjälp i sökandet efter Daniel och Hanna – men jag fann i varje fall deras utflyttningar från Brågarp 1760 och 1761:
 
Brågarp C:1, s. 145.
1760 ”25. Lars Anders dr. i Gullåkra Daniel Truedson flyttiat till Ola Larson i Hämestorp”.
 
Brågarp C:1, s. 145.
1761 ”2. Böne Söndagen skref iag på Tingz Rättens utslag at qwinfolcket Hanna Bengts dotter, som flyttiat frå Gullåkra till Dörup i Weberöd Sockn, har undergåt enskylt skrifft och aflösning”.
 
Byn Hemmestorp, dit Daniel flyttade, ligger antingen i det närbelägna Kyrkheddinge socken eller i det lite mer avlägsna Everlövs socken. Min tanke var att han kanske återvände till sin födelsebygd efter tjänstetiden i Gullåkra, och det bor mycket riktigt en Ola Larsson på Hemmestorp nr. 2 i Kyrkheddinge sockens mantalslängd 1759 - men jag finner ingen Trued i Hemmestorp i Kyrkheddinges mantalslängder och inte heller någon Trued eller Daniel i Kyrkheddinges födelse- och dopbok 1736-1760, så det spåret kallnade fort.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-02-25, 16:03
Svar #13

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej. Tack för dina svar.
Jag upptäckte också senare igår att det inte kunde vara samma Hanna eftersom Bengt Anderssons Hanna dog som spädbarn. Däremot kom jag fram till att Hanna som fick Jöns med Daniel oäkta bör vara samma Hanna som jag är ättling till. Den Hanna flyttade ju till Dörröd och gifte sig år 1769 med Hans Jönsson från Gödelöv. Hon dog senare år 1788 i Gödelöv som Hans hustru.
Det intressanta är att Jöns när han gifter sig år 1792 nämns komma från Ettarp/Ättarp (Gödelöv) i kyrkoboken.

Tack för det du har tagit fram. Lite fult är det av Daniel och hand fru att han döpte en till son till Jöns. Han borde ju ha vetat att hans oäkta son fick namnet Jöns.
Så om jag har förstått rätt så fick ingen av Daniels och Kerstinas barn några egna barn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna