ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kejsaren och Holsteinaren  (läst 604 gånger)

2021-01-09, 16:39
läst 604 gånger

Utloggad Magnus Lundh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-01-29, 23:45
    • Visa profil
Hej,

Är ny här men håller på ett tag med forskning.
Jag har jobbat mig svettig att få svar på 2 frågor som handlar om min farmors morfar som heter Anders Nilsson f.1845-d.1920 född o död i Ravlunda. När denne omnämns är det alltid Anders ” Kejsaren” Nilsson.
Och samma gäller hans bror som heter Nils Nilsson f 1820-d.1925. Han omnämns som Nils”Holsteinaren” Nilsson.

Tänk om jag bara för 15år sedan frågat min farmor om detta?

Är så nyfiken på historien bakom dessa två herrar och dessa namn och dess uppkomst.

Finns det månne någon här som stött på dessa herrar och kan ge mig lugn i själen:) ?

Må väl,
Magnus

2021-01-09, 17:10
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2540
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:15
    • Visa profil
Nu gissar jag bara, men "Holsteinaren" skulle kunna ha att göra med kor av Holstein-ras, de svartvita kor som började importeras till Sverige i mitten av 1800-talet och gav upphov till SLB, svensk låglandsboskap. Kanske Nils var tidigt ute med en sådan besättning?
"Kejsaren" var nog inte något helt ovanligt smeknamn (eller öknamn?) på en välbeställd bonde med inflytande i socknen. Om Anders hade en stor och välskött gård, kanske också nämndemansuppdrag, kan det vara en förklaring.
Men som sagt, det är bara spekulationer.

2021-02-19, 01:35
Svar #2

Utloggad Steph Brandelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-03-12, 20:30
    • Visa profil
Could it have to do with Holsteiner horses, perhaps he was a breeder, rider?
Steph
daughter of Pierre son of Carl son of BJG son of JC son of Lars son of CJ son of Algot Brandelius.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna