ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Franska rötter i Östergötland (Liljesson) Boxholm, Roljen, Adel, Smed  (läst 1026 gånger)

2021-01-06, 11:26
läst 1026 gånger

Utloggad Johanna Klasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 12:29
    • Visa profil
Hej! Jag är ny på detta forum men har under en tid varit runt på nätet för att leta bekräftelse på papper som någon gammal släkting har skrivit ang släkten. Jag har via internet, kanske, funnit Lars Tyrsson (1687-1736) och Anna Olofsdotter (d.1731) som de första namnen i släkten. Men det är nu jag börjar att klia mig i huvudet efter att ha funnit ett telegram i en pappershög av gulnat papper. Farfars Mammas mammas bror Philip W Liljesson ( Alla nämnda verkar vara födda i Östergötland, farfar var född i Roljen) skriver den 16e jan 1926 från Seattle (han utvandrade till Oregon) till fru Ida Vallberg i Stockholm följande...
"Nu till den Liljesonska slägten. I början på 17de århundrandet anlände till Svirige 2 landsförvista adelsmän från den Belgienska gränsen mellan Frankrike och Luximburg. Den äldre Liljicreutz och den yngre Bosensjöld, de hade mycket penningar samt bygde och anlade Boxholms bruk. De höggo av svansen på namnen således hette de Borén och Lilja. Lilja dog- efterlämnade en moderlös son, denna tvingades att arbeta af det hårdaste slag och vid första tillfälle rymde pojken Liljison till Borkhult samt lämnade Borin ensam att disponera över Boxholm. Vid Borkhult växte gossen blef gift hade två söner Johan- och Johannes hvilka också blefvo smeder Johannes var född 1794 och jag tror Johan var äldre. Vid omkring 19 års ålder ankom Johannes Liljeson till Sturefors der han äfter flera års träget arbete blef manufakturhammarsmed hvilken befattning han innehåll i 40 år då hans son Johan Philip öfvertog rörelsen"

Jag har sökt på namnen utan framgång. Det har nämnts, i andra papper, att släkten är vallonsk men jag finner fortsatt inga bevis och om dessa människor var rik adel från annat land tänker jag att det borde gå att finna information men icke om Lilliecreutz.
Har ni tips, information, teorier?
Tack på förhand!
MVH Johanna
Med vänliga hälsningar //Johanna

2021-01-07, 19:29
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej och välkommen!

Det låter som en släktsaga utan särskilt mycket bäring. Boxholms bruk grundades av en medlem av adelssläkten Ribbing och ägdes senare under en lång tid av medlemmar av släkten Burén (med adlade grenar) vilka bägge är svenska.

Det är ju dock fullt möjligt att du ändå har vallonska förfäder eftersom du uppenbarligen har åtminstone en del av dina anor på bruksorter.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2021-01-08, 16:16
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det är som Vincent säger, det låter som en släktsaga delvis. Det som stämmer är knipphammarsmeden Johan Liljessons liv till viss del. Han fanns som smed vid Gabriels hammar i Ekeby (E), under Boxholms säteri. Ekebys kyrkböcker saknas före 1760, men 1761-03-14 föds sonen Johan vid "Bruket", modern heter Maria Johansdotter (C:1 Ekeby s 88). De får dottern Maria 1762-11-30 vid Gabriels hammar (C:1 Ekeby s 95), Anna 1764-10-30 "vid hammaren" (C:1 s 102) och Lotta 1768-01-27 på Stora Herkhults ägor (C:1 s 117).


1757 i mantal för Ekeby vid Gabriels hammar: hammarsmeden Pet. Askebom, dito Johan Lillieström (!). 1758; bruksfolk vid Gabriels hammar. hammarsm. mr Johan Lillieström och hustru, dito mr Aschenbom och hustru. 1759, vid Gabriels hammar, ham.sm Johan Lillieson och hust. Vid Beate hammar: Ham.sm Pet. Askbom och hustr. Jag tror att det är samma person, Liljeström och Liljesson. Det fanns smeder vid Sonstorps bruk vid namn Lilja, Liljas son blir Liljesson...Det verkar finnas så mycket sanning i historien att Johan Liljesson och Peter Askebom var de första smederna vid det som senare blir Boxholms bruk. Det var väl de som gjorde jobbet...Grundaren sägs vara kammarherren Gabriel Adolf Ribbing 1754, ägare av Boxholms säteri.


1731-04-11 föds Johan vid Sonstorps bruk i Hällestad (E). Son till knipphammarsmeden Lars Tyrsson och h Anna Olofsdotter C:4 Hällestad s 236). Fadern Lars Tyrsson död vid Sonstorps bruk 1736-08-08, 49 år (C:3 Hällestad s 410). Däremot hittar jag inte modern Anna Olofsdotter död 1731 som anges på flera ställen, kan du hitta henne i dödsboken, Vincent? I mtl för Hällestad 1735 vid Knipphammarsmedjan finns smeden Lars Tyrssons hustru - man sjuk och ofärdig.


Johan Liljessons hustru Maria Johansdotter är född i Pattviken, Brunneby 1726-12-04 (C:1 Brunneby s 64). Föräldrar är Johan Danielsson och Brita Svensdotter. På smedskivan fanns ingen vigsel noterad, men jag fann den i Brunneby C:1 s 275: vigda 1754-09-21 Knippsmedsgesällen Johan Larsson på Näs med pigan Maria Johansdotter i Stora Pattviken.


Johan Liljessons son Johan Liljesson d y född 1761 Ekeby, gift med Magdalena Wahlstrand. Johan Lilljeson född 1761 död av lungsot vid Borkhults bruk i Yxnerum som manufaktursmed, 1813-11-07 enligt smedskivan. De får en son Johannes 1797-11-12 Sörby, Örtomta (E). Denne son blir hammarsmed i Sturefors från 1820, gift 1826 med Stina Cajsa Johansdotter. Johannes död i Stohagen, Vist (E) 1879-12-13 enligt smedskivan. Dessa uppgifter bör kontrolleras mot kyrkböckerna som alltid. Är det denne Johannes du skriver om som skulle vara född ca 1794?


Mvh


Britt-Marie



2021-01-16, 14:55
Svar #3

Utloggad Johanna Klasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 12:29
    • Visa profil
Tack för svaren båda två! Jag har själv funderat i dessa banor som ni nämner då "adel" borde vara bättre dokumenterat. Har även hört  att det ska vara valloner bak i ledet och det är, som jag förstått, ganska många som är det i Sverige och kanske framförallt om man finner smeder bak i leden.
Jag tackar för svaren och får se om jag kan hitta annan info längre fram.
Med vänliga hälsningar //Johanna

2021-07-29, 17:41
Svar #4

Utloggad Armand Dumont

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2022-12-02, 14:44
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna