ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lokalisera gårdar på karta  (läst 642 gånger)

2021-01-03, 23:08
läst 642 gånger

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
När jag släktforskat härs och tvärs i kyrkböckerna dyker alltjämt gårdsbeteckningar upp, t.ex. som nu senast Gundbo n 3 i Alfta socken. kring ca 1900.

Numer benämns ju platser vanligen efter fastighetsbeteckning, vilket jag inte är helt bekant med hur man söker fram. Går ju att genom t.ex. Hitta.se se vad en viss fastighet har för beteckning men mig veteligen går det inte att söka efter denna.

Hur bär man sig egentligen åt för att placera ut en gård på en mer nutida karta, eller åtminstone hitta den på äldre kartor?

Lantmäteriet har en tjänst man kan söka efter historiska kartor, men är inte helt bekant i hur man med hjälp av dessa kan placera ut en gård.

Gjorde en sökning på Gundbo och fick upp tre olika kartor, bl.a. två som nämner "laga skifte":

https://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/searchresult.html?mapTypeSelected=false&mapType=&countyLMS=V&parish=1&village=9&yearMinLMS=&yearMaxLMS=&surveyor=&taskLMS=&firstMatchToReturnLMS=1&archive=LMS

Tyckte dock det känns väldigt rörigt. Hur kan man utgå från dessa kartor på ett effektivt sätt?

2021-01-04, 13:54
Svar #1

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Det finns en CD "Svenska ortnamn" som är till  hjälp.


Gundbo

Alfta (OOvanåkers kn, Gävl län)
Samlad bebyggelse
Kartblad: 15GSV (RT 90: X=6805542, Y=1513187
Ca 2,1 kn M om Alfta

Sören Axelsson

2021-01-06, 12:29
Svar #2

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Lantmäterikartor kan vara utformade på olika sätt. Ibland finns hemmansnummer angivna på kartan. Om det inte är så får man gå in i lantmäteriakten och leta efter nummer- eller bokstavsbeteckningar på de markområden som hörde till det hemman man söker och sedan försöka lokalisera dessa på kartan.
Den länk Du anger leder till kartor i lantmäteristyrelsens arkiv. Dessa kartor är kopior/renritningar av lantmäteriakternas original som finns i lantmäterimyndighetens arkiv. Lantmäteristyrelsens kartor är ofta mer prydliga och lättlästa än originalen, men lantmäteriakterna innehåller mer bakgrundsinformation som kan vara värdefull när man söker efter gårdslägen.
I detta fall, Gundbo nr 3 i Alfta socken, tittade jag i akten 21-ALF-585 som behandlar Laga skifte år 1903. På bilderna 1007-1012 finns en förteckning över de markområden som hörde till Gundbo nr 3 före skiftet. På bilderna 1512-1532 finns motsvarande förteckning efter skiftet (i två delar eftersom det var två delägare till Gundbo nr 3 som fick var sitt skifte).
Kanske går det att med hjälp av dessa förteckningar lokalisera gårdstomten/-tomterna till Gundbo nr 3 på kartan. Men det är ett omfattande skifte och en gigantisk akt som är  svår att orientera sig i. Själv har jag mest erfarenhet av slättbygder där det brukar vara möjligt att hitta gårdarnas lägen på detta sätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna