ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livgardist Anders A-son Jernkrok  (läst 325 gånger)

2021-01-03, 12:33
läst 325 gånger

Utloggad Christer Jernkrok

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-07-02, 16:55
    • Visa profil
Hej
Jag forskar i smedsläkten Jernkrok och har fått problem med en smedson, Anders Jernkrok f.1757-09-21 i Enånger, som 1780, vid 23 års ålder antogs som Livgardist vid Övl Ehrensverds komp, lätta DragonCorpset på Ladugårdsgärde i Sthlm.
Efter 6 års tjänst avskedades han 1786 samt återanställdes 1790 för 3+3 år, MEN han fullföljer inte sin anställning, utan anges som "rymd" redan 1795 och 1796 är han utbytt mot en ny rekryt.
Hans hustru, Marie Bernqvist anges som änka några år senare. Hon föder dessutom 3 oäkta barn mellan 1797 och 1803 samt avlider 1809.
Det mesta tyder på att livdragonen Anders avled mellan 1795 och 1800, men det vore intressant att hitta dokumentationen.
Om någon har tips eller lösningen på mitt problem så skull jag vara mycket tacksam ......
Vänliga hälsningar
Christer Jernkrok

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna