ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foto 2 - Behöver hjälp av någon som känner till uniformer, grader i den ryska kejserliga armén  (läst 642 gånger)

2021-01-02, 18:54
läst 642 gånger

Utloggad Yva Fabricius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 14:47
    • Visa profil
Foto 2 till tidigare inlägg/ ämne Uniform ryska kejserliga armén.
Behöver hjälp av någon som känner till uniformer, grader i den ryska kejserliga armén.
Här är gruppbilden jag nämnde tidigare.
Mannen / Militären har en helt annan typ av "fritids uniform".
Fotot är också av senare årtal än hans porträtt.
Vänligen,
Yva Fabricius

2021-01-02, 23:23
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag är verkligen inte någon expert på detta, men här syns den nyare uniformen med dess gradbeteckning. Den förra bilden var en äldre modell, kanske en paraduniform där detta inte riktigt framgick. Men många ordnar och utmärkelsetecken hade han på den äldre uniformen, kanske efter Rysslands krig mot Turkiet. På den här bilden ser det ut som han var överste. Kan även ha varit så på den äldre bilden. 
I S:t Petersburg fanns minst två regementen. Befälhavare där var Kejsaren för det ena och Kejsarinnan för det andra, de var förstås formella befälhavare - någon annan var den egentlige chefen. Jag kan tänka mig att han var regementschef eller strax under.  Mannen som står bakom honom ser ut att vara hans "personlige militäre tjänare" detta med tanke på klädseln - men det kan vara fel uppfattat av mig.
Men det finns många militärintresserade/experter här, så jag hoppas du får ett mera initierat svar.  :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-01-02, 23:40
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ett litet tillägg: 
Det här hör till samma tråd du skapade tidigare. 
Du kunde ha lagt in den här bilden i samma tråd, det är bara att klicka på "svara" i den tråden och göra inlägget med text och bild. 
Ja, Jag vet...  det framgår inte tydligt, det är väldigt oklart. 
Men när man klurat ut det blir allt mycket enklare  :) :) ;)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-01-03, 13:29
Svar #3

Utloggad Yva Fabricius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 14:47
    • Visa profil
Tusen tack Sven-Ove för dina svar!  : :D
Försöker leta vidare på informationen och se om det kan ge något resultat. Hoppas!
Som Macanvändare i denna PC-värld är det så svårt att greppa upplägget på denna "sida" så tack också för tipset att lägga på samma tråd! :) :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna