ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Böketofta krog  (läst 1068 gånger)

2021-01-02, 17:20
läst 1068 gånger

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
En anfader är född i Böketofta krog, Truls Bondesson 1766-11-18. Vad jag kunnat läsa mig till fanns två krogar i Kågeröd, Pepparhuset och Möllarp. Är det någon som känner trakten och vet något om den i Böketofta? Var ligger Böketofta i förhållande till Kågeröd?


Kerstin Cewers

2021-01-03, 10:14
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 603
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 09:45
    • Visa profil
Krogar och krogrättigheter i Ask och Kågeröd- Bengt Nordahl -
Här nämns Böketofta krog.
Christina
[/font][/size]

2021-01-03, 11:03
Svar #2

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Tack!
Det såg jag men det var inte så klargörande.

2021-01-03, 20:29
Svar #3

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Böketofta ligger norr om Kågeröds samhälle. Detta är mina gamla hemtrakter, men Böketofta krog har inte funnits på de senaste 200 åren.  Har ingen uppfattning om var denna krog var belägen. Tror också att krogen fanns endast under kort tid. Enligt Bengt Nordahls beskrivning verkar prästen i Kågeröd ha satt sig emot krogrörelser i hans socken.





Lars-Åke Johansson

2021-01-04, 08:55
Svar #4

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Tack!


Den anfader jag följer, Truls Bondesson var född 1766, Böketofta krog, Kågeröd. Hans far var det kanske då som drev krogen, Bonde Svensson, född 1719.
Hfl för denna tid är både lite svårlästa och inkompletta.

2021-01-04, 22:47
Svar #5

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Kerstin. dina inlägg om  Böketofta krog intresserar mig mycket.
Bengt Nordahl har forskat mycket kring Kågeröds historia.
I ovannämnda publikation citeras:


1773 års husförhörslängd upptar Klerck Gamla Kroget och Nya Kroget efter varandra och krögarparet på den förra hette sedan några år tillbaka Bonde Svensson och Hanna Trulsdotter. De flyttade 1753 till Böketofta krog från Felestad,

Bonde och Hanna får 3 barn i Böketofta krog, 1756..1766

Här finns Bonde med hela familjen på Gamla Kroget i Kågeröd  enl hfl från 1773  https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066628_00015

1773 bor de framme i Kågeröd och driver krogen Gamla Kroget

Bonde Svensson föddes 14 feb 1718 i Reslöv



Bonde avlider 1787 som krögare i Kågeröd 69 år gammal

Lars-Åke Johansson

2021-01-05, 12:35
Svar #6

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Tack för intresset!


Då borde det väl vara så att Bonde och Hanna först drev Böketofta krog där Truls föddes bl.a. Om det inte var så att det bodde flera familjer i Böketofta krog.
Jag försöker tyda Bondes födelsenotis som inte är lättläst. Där står, om jag nu är på rätt spår,  att han föddes 1718-02-19. På ett annat ställe har jag sett 1719, men det är ju lite mer osäkra uppgifter så långt tillbaka.
Det finns inga bilder på var någon av krogarna låg? Har försökt leta hos hembygdsföreningen men där fanns inget att hämta.


200 år senare hittar jag deras sentida släktingar i Landskrona och då knutna till sockerbruket som många var i Skåne. Rolig resa att följa.


Kerstin Cewers

2021-01-05, 14:33
Svar #7

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Bengt Nordahl hare beskrivit var krogarna Nya och Gamla Kråget, i Kågeröd låg,  se hans publikation 
Krogar och krogrättigheter i Ask och Kågeröd (fridhem.nl) 


När det gäller Böketofta Krog är jag också nyfiken på var den kan ha legat.
Jag tror att den låg nära Böketofta Gård, där det jobbade många drängar och pigor
Krogrörelsen i Böketofta var nog så kortvarig att den inte blev dokumenterad.


Rekommenderar dig att googla fram en släktforskare Gultarpgen, där finns Truls och hela hans släkt  Truls Bondesson f. 18 Nov 1766 Böketofta krog, Kågeröd (M), Skåne, SWE d. 3 Jun 1838 Olstorp, Kågeröd (M), Skåne, SWE: GultarpGen


Bengt Nordahl, Anbytarforum 2003

Bonde Svensson (tidigare krögare i Böketofta) på gatuhuset Kågeröd 6, Gamla Kroget eller Pepparhuset (obs ej Pepparkakshuset).  Gatuhuset kallades 1670 Piperhuuset, troligen med anledning av att det varit bebott av en 'pipare' dvs flöjtist eller trumpetare, enl DAL (Dialekt- och ortnamnsarkivet i Lund). Det var det enda numrerade gatuhuset i Kågeröds lilla kyrkby och låg granne med prästgården. Det fanns även Nya Kroget eller Möllarps krog i denna by. Huset som liksom större delen av socknen ägdes av Knutstorp. 1842 överlät greve C Wachtmeister torpet Pepparhuset till att där inrättta en fast skola. Gavelrummet jämte kök och bakugn ansågs tillräckliga för lärarens behov, men övriga delar  av boningshuset revs och i dess ställe uppfördes en rymlig och ljus sal 12 alnar lång och 9 1/4 alnar bred af eke korsvirke med tegel under halmtak. Huset ersattes senare med en ny skolbyggnad på samma plats, men det har numera annan funktion.
Lars-Åke Johansson

2021-01-05, 15:10
Svar #8

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Jag har tagit en del från Gultarpgen men var lite tveksam först om man kunde lita på dessa resultat, är lite försiktig med andrahandsdata. Men efter att ha kontrollerat det som går och sett att det stämmer med kyrkböckerna har jag vågat använda uppgifterna.
G. har ju kommit långt tillbaka i tiden och man undrar hur. I mantalslängderna hittar man oftast inte uppgifter om när de föds och dör.


Enligt Nordahl drevs tydligen ofta krogarna i någon gård så det kan nog stämma med ditt antagande.


Jag har redan läst och tagit en del uppgifter från Nordahl. Bilden från en krog är ganska härlig.

2021-01-07, 19:44
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 15:02
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Före födelse- och dödböckernas tid får man använda andra källor såsom domböcker, kyrkräkenskaper och skattelängder (t.ex. mantalslängder). Ibland kan årtal gå att finna där men i andra fall uppskattas de ofta vilket för det mesta anges.

Jag har tagit en del från Gultarpgen men var lite tveksam först om man kunde lita på dessa resultat, är lite försiktig med andrahandsdata. Men efter att ha kontrollerat det som går och sett att det stämmer med kyrkböckerna har jag vågat använda uppgifterna.
G. har ju kommit långt tillbaka i tiden och man undrar hur. I mantalslängderna hittar man oftast inte uppgifter om när de föds och dör.


Enligt Nordahl drevs tydligen ofta krogarna i någon gård så det kan nog stämma med ditt antagande.


Jag har redan läst och tagit en del uppgifter från Nordahl. Bilden från en krog är ganska härlig.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna