ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Generalmönsterrullorna Norra skånska kavalleriregementet 907 (1791) bild 160  (läst 546 gånger)

2021-01-02, 15:26
läst 546 gånger

Utloggad Ann Wendel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 15:00
    • Visa profil
Hej, Joannes Ekström var soldat på nr 2 Riseberga och dog tydligen i Finland. Det framgår ingenstans som jag har hittat hur han dog. Min fundering är om hustrun fick något slags underhåll i dessa fall, alltså när mannen dött. Jag kan inte hitta hans namn bland gratualisterna.
Ann Wendel

2022-04-23, 17:26
Svar #1

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Hej Ann!
Du ställde frågan för mer än ett år sedan, men jag såg den först idag. Kanske Du fått svar på annat håll, men här är vad som hände Johan Ekström. Han var ju bland dem som mobiliserades för att tjänstgöra ombord på flottan våren 1790. 103 ryttare av Livcompagniet embarkerade flottans fartyg i Carlscrona den 23 - 26 april 1790, varav 14 man ombord på linjeskeppet Lovisa Ulrica.

No 2 Johan Ekström var en av dem. Han var med när ryska flottan attackerades i Reval (nuv. Tallinn) och i sjöslaget vid Kronstadt den 3-4 juni där 2 ryttare dog och 5 sårades, men ingen på Lovisa Ulrica. Därefter gick hela flottan in i Viborgska viken med Gustav III som överbefälhavare, men blev instängda av hela ryska flottan och en envis vind som hindrade dem att slå sig ut. I gryningen den 3 juli blev det möjligt och man bröt igenom den ryska flottan i det som kallas Viborgska gatloppet.

I det kaos som uppstod förlorade örlogsflottan 7 linjeskepp och 3 fregatter och bland dessa var 4 av regementets fartyg. 256 ryttare stupade eller blev tillfångatagna. Lovisa Ulrica gick på grund och bordades av ryssarna och ingen av Livcompagniets män ombord på henne återkom.  Johan Ekström var en av dessa. Av Livcompagniets 103 man överlevde bara 43.


2022-04-24, 08:35
Svar #2

Utloggad Ann Wendel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 15:00
    • Visa profil
Hej Christer, och stort tack för ditt väldigt informativa svar.
Nej, jag hade inte fått svar tidigare. Jag hade läst en artikel i Läkartidningen om att när flottan återvände till Karlskrona så tog den med sig sjukdom hem och att många avled där i Karlskrona. Men nu vet jag mer!
Tack från Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna