ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Botil Olofsdotter, Fundersmåla  (läst 1249 gånger)

2021-01-02, 08:12
läst 1249 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej
Var kom Botil Olofsdotter, gift med Bonde Andersson i Fundersmåla.
Botil dog 1785 och skulle då varit 84 år.
Botil och Bonde vigs 1718 i Fridlevstad och då var Botil piga i Holmamåla.
Om jag uppfattat det rätt så skrevs vigseln in i hustruns socken.
När jag tittat på detta tidigare så finns det en Botil född 1701 i Fridlevstad. Fadren Olof Carlsson. Olof Andersson var den som bodde i Holmamåla. M a o så finns alternativ för att Botil skulle varit född i Fridlevstad
Jag hittade i Disbyt att fadren skulle vara Olof Gummesson i Siggamåla.
Tittar jag vidare på dopnotiser mm så finns inga knytningar till Olof Carlsson eller Olof Andersson, däremot så finns Carl Gummesson och Måns Jönsson, båda Siggamåla, bland dopvittnen.
Jag misstänker att Olof och Carl Gummesson var bröder och jag såg i anbytarforum att Carl var gift med Måns Jönssons syster.
Det fattas mycket av kyrkböcker för tidigt 1700-tal, men jag tror att Olof Gummesson dog runt 1711.


Tacksam för all hjälp att kunna knyta ihop säcken!


Mvh
Claes


2021-01-02, 10:27
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil

Botil Olofsdotter, f. ca 1701 i Siggamåla, Tving.
Dotter till bonden Olof Gummesson och Elin Samsonsdotter, som gifte om sig med bonden i Fundersmåla, Tving och Stickeboda, Fridlevstad Karl Håkansson.


När Botil Olofsdotter 1718 vigdes vistades hon hos sin moster, Karin Samsonsdotter, som då var g.m. bonden Olof Andersson i Holmamåla, Fridlevstad.


Olof Gummessons och Elin Samsonsdotters dotter Kerstin Olofsdotter var vigd I med bonden Per Nilsson i Norra Eringsboda, Tving och II med bonden och nämndemannen Gumme Svensson i Norra Eringsboda.

2021-01-02, 12:20
Svar #2

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Jörgen,


Du sitter inne med ett otroligt kunnande runt folket i byarna och genom tiderna.
Det ger väl en sista ledtråd med varför hon var just i Holmamåla.


Än en gång tack
hälsningar
Claes

2021-01-17, 12:57
Svar #3

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej
jag har försökt knyta ihop säcken runt Botils föräldrar, Olof Gummesson och Elin Samsonsdotter.
Om jag börjar med Olof så är han född runt 1670 i Fundersmåla. Fadern var Gumme Persson.
Olof kommer till Siggamåla runt 1692 och jag misstänker att Sven Persson i Siggamåla kan ha varit hans farbror och att han tar över den gården?
Olof gifter sig med Elin/Ellen 1695. Jag hittar bara en lysning i Fridlevstad för Ola Gummesson och Ellen Samsonsdotter, kanske vigdes se i Tving?
Elins far hette Samson Månsson och modern hette Botil i Sillemåla Fridlevstad socken.
En fråga som dyker upp är när man fick gifta sig, åldersmässigt. Elin/Ellen föddes 1680 och var m a o endast 15-16 år.
Dopnotiserna brukar vara bra att ha för att knyta ihop släktskap.
Elin hade många syskon, 2 bröder Bonde och Nils blir kvar i Sillemåla, båda får flera barn. Karin gifter sig i Holmamåla, men jag tror inte att de får några barn. Karin är med som gudmor till många barn. Hans blir bonde i bl a Bränteknuva,  Måns blir bonde i Kättilstorp. Sigrid gifter sig med Måns Clemetsson i Liatorp osv
De som bor i Fridlevstad socken nämns i varandras dopnotiser och övriga vid något tillfälle, men jag hittar inte att Elin är med vid något dop. Tyvärr verka man slutat skriva upp kvinnliga dopvittne under 1690-talet.
Både Olof och fadern Gume dör runt 1711. Elin gifter om sig och de flyttar till Fundersmåla, som var Elins svärfars gård.
Jöns Månsson i Siggamåla köper gård i Stickeboda och som jag utläser det ur olika källor så byter Elin sin gård i Siggamåla mot Jöns gård i Stickeboda och de flyttar dit.
Elins dotter Botil Olofsdotter som gift sig med Bonde Andersson tar över sin farfars gård i Fundersmåla.


M a o så känns det som allt hänger ihop, om jag nu lyckats förmedla mina tankar logiskt, men just Elins ålder och att de saknas i dopnotiserna gör att det finns frågetecken.
Tyvärr är så börjar Tvings böcker en bra bit in på 1700-talet.


Med vänliga hälsningar
Claes
Claes


2021-01-17, 14:26
Svar #4

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Vad jag vet så var giftasåldern för kvinnor 15 år vid denna tid. Men det går att hitta yngre brudar.
Mvh Arne

2021-01-17, 16:26
Svar #5

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
I dopnotiserna till Elin Samsonsdotters och Karl Håkanssons gemensamma barn födda i Stickeboda, Fridlevstad, nämns en del nära släktingar till Elin:


1717 bars barnet av hustrun Botil Åkes i Bråstorp (Elins syster Botil Samsonsdotter, g.m. bonden och kyrkovärden Åke Abrahamsson i Bråstorp, Tving). Bonde Samsson i Sillemåla (Elins bror), hustrun Karin Olofs i Holmamåla (Elins syster Karin Samsonsdotter, g.m. bonden Olof Andersson) och pigan Botil i Holmamåla (sannolikt Elins dotter) var dopvittnen.
1719 bars barnet av hustrun Sissa Nilses i Sillemåla (Sissa Jönsdotter, g.m. Elins bror, bonden Nils Samsson). Åke Abrahamsson i Bråstorp (g.m. Elins syster Botil Samsonsdotter), hustrun Elin i Sillemåla (Elin Abrahamsdotter, g.m. Elins bror, bonden Bonde Samsson) och pigan Sigrid Åkesdotter i Bråstorp (dotter till Elins syster Botil Samsonsdotter och Åke Abrahamsson i Bråstorp) var dopvittnen.
1720 bars barnet av hustrun Karin Olofs i Holmamåla (Elins syster Karin Samsonsdotter, g.m. Olof Andersson). Hustrun Botil Bondes i Fundersmåla (Elins dotter) var dopvittne.

2021-01-17, 20:43
Svar #6

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Arne och Jörgen,


i o m omgiftet så hade jag släppt Elins andra barnaskara. Jag får ta en titt på deras liv i Fundersmåla och Stickeboda.
Tänker jag rätt runt fastigheterna? Allt med arvsrätt och fasta känns lite avlägset och svårt att förstå idag
Kan Sven varit Olofs farbror?


Hälsningar
Claes

2021-01-19, 09:58
Svar #7

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Bonden och nämndemannen Olof Gummesson (d. 1711) i Siggamåla var son till bonden och nämndemannen Gumme Persson (d. ca 1711) och Sigrid Siggesdotter i Fundersmåla.
Gumme Persson var i sin tur sannolikt son till bonden Per Olofsson i Fundersmåla.


Bonden Sven Persson (ca 1650-1733) i Siggamåla var sannolikt son till bonden Per Svensson där.
I jb 1685 brukar den då omkring 90 år gamle Per Svensson en gård i Siggamåla, som han skulle ha städslat ca 1625.
Sven Persson blev i början av 1690-talet bonde i Skumpamåla, Tving och senare gårdman där. I samband med ett extra ting år 1731 uppges det i Medelstads härads dombok att gårdmannen Sven Persson i Skumpamåla då var 81 år gammal och barnfödd i Siggamåla.

2021-01-20, 13:20
Svar #8

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Jörgen,


då var den tanken fel. Funderade på varför Olof hamnade i Siggamåla runt 1692. Det kändes logiskt med Sven som farbror.


En annan fundering på Elin o Carls barn och de vittnen du räknar upp. Du utelämnar Per Persson i Tving.
Elins syster Inger gifter sig med Per Persson 1694. Kan det vara samma Per Persson som är dopvittne.
Jag har försökt spåra honom och det finns en Per Persson vid den tiden i Tving. Men jag tror han gifter sig med änkan Sigrid i Tving runt 1711.
Frågan blir, varifrån kom Per Persson till Tving och var han tidigare gift med Inger Samsonsdotter? Kan hon då avlidit i pesten?
Det finns också 1711 en Carl Håkansson där på samma gård, Tving 18. Är det vår Carl som gifter sig med Elin?


Med vänliga hälsningar
Claes

2021-01-20, 17:55
Svar #9

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Elin Samsonsdotters andre make, Karl Håkansson, var född ca 1691 i Bäckagården, Tving 18, Tving och dog 1744 i Stickeboda, Fridlevstad.
Han var son till bonden i Bäckagården Håkan Gummesson (ca 1661-ca 1710) och Sigrid Karlsdotter (ca 1666-1740).
Sigrid Karlsdotter gifte om sig med Per Persson (ca 1670-1740), som tidigare varit gift bonde i Stora Näs, Tving, och de fortsatte att bruka Bäckagården i Tving.
Vem Per Persson tidigare varit gift med vet jag inte.


Sigrid Karlsdotters bror, bonden Åke Karlsson (d. 1710) i Stickeboda, var far till Berta Åkesdotter (1680-1760), som var g.m. bonden och nämndemannen Jöns Månsson (ca 1661-1741) i Siggamåla. Med andra ord var Karl Håkansson i Fundersmåla och Stickeboda kusin till Berta Åkesdotter i Siggamåla.

2021-01-20, 18:34
Svar #10

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Tack Jörgen,


Då har jag lokaliserat Carl Håkansson, men vart tog Inger o Per vägen efter vigseln 1694?


Vi får se om det dyker upp något spår!


Tack än en gång
CLaes

2021-01-23, 14:55
Svar #11

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej Jörgen,


Du nämner att Gumme Persson var gift med Sigrid Sigesdotter. Var hittar du denna uppgift?
Jag har en uppgift i db av Medelstads härads dombok ST 1712-05-15 (31) där en Sigge Andersson instämmer Elin Carls.
Här nämns Sven Nilssons sons moder Botil Gummesdotter, som jag antar är Olof Gummessons syster, och svärmoder Sigrid Gummesdotter.
Svårt att avgöra vems svärmoder det är. Om det är Sven Nilssons svärmoder. Då borde det varit "bara" Gummes?
Försökte hitta de renoverade böckerna för att se om det är fel i avskriften.
Men jag har tappat bort var jag hittar dessa.


Men du har kanske någon annan källa?


Tack för all din hjälp!
Hälsningar
Claes

2021-01-25, 14:26
Svar #12

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Botil Olofsdotters farmor, Sigrid Siggesdotter, var dotter till bonden och länsmannen Sigge Åkesson (d. 1684) i Guttamåla, Tving och g.m. bonden och nämndemannen Gumme Persson (d. ca 1711) i Fundersmåla.


I målet år 1712 du nämner står det i den renoverade domboken Sigrid Gummes och inte Sigrid Gummesdotter.
Du hittar det här: ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Blekinge län (K) EVIIAABB:119 (1712) Bild: 1250.


I Växjö domkapitels protokoll, volym AI:4, 22/1 1679 anklagar Katarina Nilsdotter sin make, kyrkoherden Henrik Kock i Tving, att ha "olovligt tillhåll" med kvinnopersonen Sigrid Siggesdotter i Fundersmåla, vilket även Sigrids far Sigge skulle bekänt.


1678 var Gumme Persson i Fundersmåla dopvittne när hustrun Sigrid Siggesdotters bror Jon Siggesson i Höryda döpte sitt barn i Fridlevstad och 1692 bar Sigrid Gummes i Fundersmåla brodern Anders Siggessons barn i Björkeryd till dopet i Fridlevstad.

2021-01-25, 19:37
Svar #13

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Fantastiskt Jörgen


vilka kunskaper du har på alla dessa människor som funnits i våra bygder.


Tack för all hjälp


Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna