ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mora (W) F:7 (1773-1777) Bild: 18 Sida: 27 Nr 56 Lassis Anders Jönsson  (läst 288 gånger)

2021-01-01, 12:25
läst 288 gånger

Utloggad Per Hermansson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Godmiddag och god fortsättning på nya året!
Det första som hände i år var att få problem med läsning av en nekrolog. Jag bifogar det jag lyckats läsa tillsammans med de frågetecken jag har liksom länkar till platsen för texten. Och som vanligt är jag tacksam för all hjälp.

"Lassis Anders Jönsson ifrån Färnäs No 23. Född 1721 av ärliga och kristerliga föräldrar, fadern har varit Jöns Larsson och modern Karin Matsdotter ibm. Har blivit döpt och kristligt vårdad?, så att han i ungdomen fått inhämta en vacker kunskap i kristendomen. År 1750, 29 år gammal ingick han ett kristligt äktenskap med efterlevande hustrun Elin Matsdotter. ? äktenskap under en ? 23 årig sammanlevnad blivit välsignat med 2nne efterlevande döttrar. Dess övriga vandel har varit mycket vacker och kristlig. Sedan ? ? har han ? ? ? salig och en ? vattusot? ? ? ? ? ? då han den 25 hujus igenom en salig död ? ? ? Åldern 52 år".

Mora (W) F:7 (1773-1777) Bild: 18 Sida: 27     Nr 56  Lassis Anders Jönsson

ArkivDigital: Mora (W) F:7 1773-1777 Bild 18 / Sida 27

2021-01-01, 19:50
Svar #1

Utloggad Anti Poika

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Lasis Anders Jönsson ifrån Färnäs No 23. Född 1721 av ärl. et. kristel. föräldrar, fadren har warit Jöns Larsson och modren Karin Matsdr ibm. Har blifwit döpt och kristel. wårdad, så att han i ungdomen fådt inhämta en vacker kundskap i kristendomen.
År 1750, 29 år gammal ingeck han ett kristeligt ägtenskap med efterlefwande hu Elin Matsdr, h[wil]ket ägtenskap under en snart 23årig kär sammanlefwnad blifwit välsignadt med 2ne efterlevande döttrar. Deß öfriga wandel har varit mycket wacker och kristelig. Sedan förl[edn]e Wåhr har han warit myc-ket bräckelig af en swår Wattusot, hken småningom efter hand förtärde krafterna till deß de aldeles woro ute och borta, då han d. 25 hujus igenom en salig död feck skiljas hädan. Åldren 52 åhr

God fortsättning på släktforskandet!
Mvh Anti

2021-01-01, 20:54
Svar #2

Utloggad Per Hermansson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej Anti
och tusen tack för hjälpen, igen! Den här gången var det inte många rätt jag hade.

Tack
/Per H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna