ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängd 1728  (läst 537 gånger)

2021-01-01, 10:01
läst 537 gånger

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Hej,

Behöver lite läshjälp ang Tveta gård och Sven Garfihl. Står både något under hans namn (något om Märtha Lisa) och något ute i högra marginalen som jag inte kan tyda helt klart. Någon som kan?

Handlar alltså om vänstra sidan högst upp. Tack!

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0002984_00350

2021-01-04, 20:16
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:45
    • Visa profil
Hej, Här kommer ett litet försök:
Under Löjtnanten Sven Garfihl står dehs svägerska Märtha Lisa och hon är utfattig enligt anteckningen till höger.


Över utfattig står att på gården finns även en dräng Nils och en piga Maria. sen står det något som jag tolkar som gammle Nils något, tydligen ingen som räknades vad matalspenningar anbelangar i alla fall.


Hälsningar /Lennart


2021-01-05, 15:22
Svar #2

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Tack Lennart! Jag misstänkte att det stod svägerska men var inte helt säker.

Intressant med din läsning av spalten till höger. Jag tycker mig se namnen Pär, Maria och Niels efter varandra. På tredje raden tycker jag mig se eventuellt något om "En äkta", äktes eller eller oäkta ev son, men jag kan definitivt ha fel. Fjärde raden ser jag inte mer än möjligen ordet "på".


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna