ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lorentz Boberg innan år 1765 i Stockholm?  (läst 466 gånger)

2020-12-26, 22:42
läst 466 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Om där finns någon av er som har läst information om honom innan han blev vigd med kvinnan Hedvig Bromberg så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig om detta? Mycket tyder hå att denna Boberg herre har ändrat sitt tilltals förnamn till Lars i närheten av åtminstone år 1769? Och eventuellt kan hans födelseår ha varit år 1734 eller 1738?


Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg

2021-04-30, 13:58
Svar #1

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Eventuellt kan han ursprungligt ha varit samma person son sonen Lars som blev född innan den 1738-07-16 i Håssebo i Råby- Rönö församling i Södermanland? Angående denna aktuella son Lars ifrån Håssebo så har jag ej ännu lyckats med att hitta någon information om honom efter år 1761.


Med vänliga hälsningar
     
      Berndt Boberg

2021-04-30, 15:42
Svar #2

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6049
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:44
    • Visa profil
Birgitta B

2021-05-01, 23:07
Svar #3

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Till Birgitta Berkemar,


Jag tror ju också starkt på att denna aktuella Lars Boberg som avled den 1789-04-01 i Malmköping ursprungligen var samma person som den aktuella sonen Lars som blev döpt den 1738-07-16 i Råby-Rönö, men däremot anser jag ej ännu detta är till hundra procent säkerställt?


Jag skulle uppmana er att läsa det svar som släktforskare Karin Uhrvik den 2021-05-01 har informerat mig om med det ämne som jag har startat om     En Nils i Södermanland på början av 1760 talet?
Det hon där har informerat mig speciellt om den aktuella Nils Carlsson eller Nils Karlsson i Nyköping församling år 1764, och detta anser jag vara ett mycket het tips, och eventuellt så var han kanske den Nils som var född den 1744-02-29? Och jag utesluter ju då ej heller att han kan ha tagit sig efternamnet Boberg emellan är 1764-1767?


Låt oss nu lägga vår tidigare släktforsknings konflikt åt sidan och istället försöka med att hitta mer värdefull information om denna aktuella Nils Carlsson eller Nils Karlsson ifrån Nyköping, och återkommer han ej där med efternamnet Boberg i stället, så får vi kanske försöka med att leta efter en Nils Carlsson eller Nils Karlsson ifrån aktuella  handlingar som har tillhört Lilla Malma församling?


Om denna aktuella Nils Carlsson eller Nils Karlsson ifrån Nyköping verkligen var samma person som min förfäder Nils Boberg ifrån Bronäs så tror jag ju mest på att han hade ändrat sitt namn innan han inflyttade till åtminstone en plats i Lilla Malma församling?


Kan man i detta sammanhang säkerställa till hundra procent säkerhet min förfäder Nils Boberg ifrån Bronäs så anser jag ju då också att den aktuella Lars Boberg ifrån Malmköping också är till hundra procent säkerställd.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna