ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halleby friskola och Johannislund friskola  (läst 278 gånger)

2020-12-26, 17:39
läst 278 gånger

Utloggad Steffanie Esse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:26
    • Visa profil
En av mina anor Svens Forssander var "schola mästare" vid Friskolan Johannislund enligt denna HF:
Skärkind (E) AI:4 (1789-1796) Bild 31 / Sida 49 (AID: v29109.b31.s49, NAD: SE/VALA/00338)

När sonen Johan Fredrik föds står Sven Forssander som "schola mästare" vid Halleby friskola:
Skärkind (E) CI:3 (1780-1829) Bild 45 / Sida 81 (AID: v40338.b45.s81, NAD: SE/VALA/00338)

Jag är nyfiken på skolan, är det samma eller olika? Har googlat men hittar inte så mycket information. Någon som vet var det kan tänkas hitta mer information? Det är ju innan den allmänna folkskolan införs, så undrar också vem som var huvudman. På en av de träffar jag googlat mig fram verkar det som skolan drevs av Halleby säteri (se tex här där Erik Georg Danielsson verkar ha varit elev vid Johannislund Friskola under Halleby säter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Georg_Danielsson)

Vänliga och nyfikna hälsningar
Steffanie




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna