ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp om möjligt Piteå stad Rådhusrätt och magistrat (BD) AII:3 (1786-1800) Bild 2950  (läst 487 gånger)

2020-12-21, 20:14
läst 487 gånger

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej! Söker information om Borgaren Anders Lindgren, född omkring år 1730. Hans dotter Magdalena Lindgren gifte sig nämligen med min anfader Henric Lidström 1797 och de har tagit över hans bostad Wargen 3 i Piteå stad, mellan år 1797 och 1798 enligt mantalslängderna. Anders försvann bara, han står inte noterad i dödsboken men bör ha avlidit mellan 1797 och före mantalsskrivningen 1798.
I min iver att hitta något sitter jag och bläddrar igenom sida efter sida i småprotokollen och reagerar så fort jag känner igen hans namn. Tyvärr är min läsförståelse för 1700 talet näst intill obefintlig, så vänder mig hit om någon kan få fram några detaljer. Bifogar bilder på det hela, lite zoomade, AD länk likaså om någon har nytta av det :)

Piteå stad Rådhusrätt och magistrat (BD) AII:3 (1786-1800) Bild 2950 (AID: v367996.b2950, NAD: SE/HLA/1050032)

Det rör sig om ett uppbud, kan tyda lagfart och datum , något om protokollet, hållits i piteå rådhus 15 april 1797, sedan blir det väldigt otydligt förutom "borgaren anders lindgren"

Är även en annan notering några sidor längre fram:
Piteå stad Rådhusrätt och magistrat (BD) AII:3 (1786-1800) Bild 2980 (AID: v367996.b2980, NAD: SE/HLA/1050032)

Där jag tycker mig utröna någonting om en auktion och kvarlåtenskap?

Med tanke på att dottern gifte sig med en simpel dräng år 1797 och även hans änka Brita Lindgren gjorde likaså år 1798 så kanske det var lite panik rent ekonomiskt.
Fastigheten Wargen 3 borde ändock vara värd någonting. Spännande oavsett. Någon som har några idéer om vad som skedde med Anders?

Med vänliga hälsningar
Tobias

2020-12-22, 15:43
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Sammanfattning: Det har hållits frivillig auktion på Anders Lindgrens efterlämnade egendom den 15 april 1797. Sjömannen Jonas Forsberg har ropat in en kålsäng belägen på norrmarken för 2 rdr 10 skilling 6 runstycken och vill nu ha lagfart. Tre sidor senare är samma sak för andra gången. Man kan väl tänka sig att det skulle kungöras och behandlas en gång till för att bli giltigt.

2020-12-22, 16:20
Svar #2

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Hej Tobias!
Roligt att du har piteanknytning. Då är du kanske intresserad av den nyss presenterade produkten Piteborgare som dokumenterar alla som bott i Piteå stad mellan 1621 till 1810-talet, med förekommande notiser om dem från domboksprotokoll mm. Och din Anders finns med! Jag tror inte du blir besviken.
Se på www.piteforskare.se så kan du läsa mer om produkten.
Hälsningar, Ulf Holmberg

2020-12-22, 19:56
Svar #3

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej Harald och mycket stort tack för informationen, då var det lite som jag tänkte mig. När jag jobbat mig vidare genom åren i småprotokollen (tack för att det blir lättare att läsa in på 1800 talet, även om denna prästrackaren hade väldigt bråttom när han skrev) så ser jag att ägandeskapet på både Wargen 3 och även en fastighet på Fårön övergick i Henric Lidströms ägor genom arv från svärföräldrarna.

Denna typ av historia som jag älskar finna, ägandeskap, liv osv. Just småprotokollen och mantalsskrivningar berättar ju så mycket. Extremt tacksam för att det är digitaliserat mycket idag.

Sen, gick inte saker och ting så bra för Henric i slutändan såklart, det märker man ju längre fram i tiden man kommer. 1830 görs t.ex en inventering av fastigheterna han äger pga skulder på 615 riksdaler, där någonstans försvinner ägandet i Wargen 3 till Olof Dalén och Erik Morén (i alla fall gode "fint" folk som köpte/övertog). Jag har inte fått ihop alla delarna ännu, men han var klart skuldsatt i alla fall.

Från 1842 tills hans död 1846 står familjen som fattig i husförhörsboken, nu boende på wargen 13 med sin son som överhuvud. Så det slutade ju inte sådär jättebra för honom tyvärr.


Ulf, jag beställde faktiskt den igår, just på ren chansning att han skulle finnas med! Det blir mycket kul få se, den skickades idag så vi får hoppas på snabb postgång ! Hela släktens ursprung är ju från Pitetrakten, och bor bara några mil ifrån själv så tror mig ska få god nytta av den produkten!

tack igen båda!

Med vänliga hälsningar
Tobias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna