ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Teodor och Frans Gustav Vennberg - utackordering  (läst 167 gånger)

2020-12-20, 15:21
läst 167 gånger

Utloggad Rolf Carlsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2021-05-27, 15:16
    • Visa profil
Johan Teodor, f 1877-09-29 i Niemis och Frans Gustaf, f 1879-10-11 blev moderlösa när modern/änkan Maria Josefina Manstén avled 1884-07-31 (Hietaniemi AI:9 sid 114). Barnen finns upptagna i Hietaniemi AI:10 sid 67.
Av någon anledning erhåller barnen namnet Vennberg trots att maken Erik Johansson Vennberg avled redan 1875. Det kan möjligen indikera att det saknas formell kännedom om barnens far. Mera logiskt hade varit om de erhållit moderns efternamn.

Uppenbarligen är barnen utackorderade enligt notering i Hf AI:10 sid sid 67.

Min fråga är dels till vem barnen är utackorderade och dels om det i socknens handlingar finns någon notering om fadern. Släkten har visserligen ett antagande men det vore bra om det kunde beläggas. Räkenskaper för fattigvård verkar bara scannade till 1858.

2021-03-31, 00:27
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1314
  • Senast inloggad: 2021-06-11, 19:03
    • Visa profil
Det var nog så att han själv valde efternamnet Vennberg. På den tiden var det bara att knacka på hos prästen och säga att "nu kallar jag mig för xx". Det kan vara så enkelt att de tyckte Vennberg lät bra.

Om utackordering hade nåt med fattigauktion att göra, finns den upptagen i fattignämndens protokoll, som ingår i Hietaniemi kommunarkiv .
Eventuellt förvaras det arkivet i Övertorneå kommunarkiv.

Hälsningar
Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna