ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En son Nils född 1744-02-28?  (läst 1549 gånger)

2020-12-19, 20:20
läst 1549 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Finns där någon av er som är hundra procent säkra på en son med detta förnamn som är född exakt på detta datum på en plats i Södermanland eller dess närhet så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig om denna information?
Jag försöker spåra fram information om vilka som var biologiska föräldrar till min förfäder Inspektoren Nils Boberg vid Grinda säteri i Södermanland, denne avled 1808-11-17, och påstås ha varit född 1744-02-28? Eftersom jag ej ännu har kunnat hitta någon Boberg son med förnamnet Nils född exakt på detta datum, så börjar jag ju nu ifrågasätta om denne verkligen också hade blivit döpt till efternamnet Boberg?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

2020-12-20, 14:04
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Man döps inte till ett familjenamn. Noga räknat så döps man inte till något förnamn heller, men eftersom prästen uttalar förnamnet/förnamnen vid dopet, så har det kommit att uppfattas som en namngivningsceremoni. Familjenamn ärvde man eller tog sig själv. Före 1901 kunde man ta vilket namn man ville utom adliga släktnamn. Nils andra hustru t.ex. står som pigan Stina Andersdotter innan de gifter sig.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0006987_00054
När de har gift sig heter hon Stina Söderström.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0006987_00091
Nu är det inte omöjligt att hon har det från sin far, för man skrev inte alltid in familjenamnet även om person hade ett sådant. Ibland skrev man bara fadersnamnet, ibland bara familjenamnet och ibland båda. Nils kan alltså ha tagit namnet själv, men mycket troligt är också att hans far eller någon annan förfader var soldat med namnet Boberg. Du kan ju söka på Boberg i Soldatregistret och se om du hittar någon som passar. Skriv "Boberg" i fältet "Soldatens namn".
https://soldat.elektronikhuset.it/soldatregister/search.sv.aspx

2020-12-20, 21:56
Svar #2

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Jag vill framföra ett varmt tack till er Harald Nordius för all er information  till mig i detta ämne.
Angående den aktuella Stina Andersdotter, så finns det aktuella namnet antecknat på henne i den aktuella födelse & dopboken som har tillhört Dunker församling, där påstås ju också att hennes biologiska fars namn var Anders Ersson, men detta ifrågasätter jag om detta var korrekt, och hur det var med detta kan ju ingen nu levande person säkerställa? Under senare delen av hennes levnad så finns där ju namnet Christina Söderström antecknat på henne.
Jo i det aktuella soldatregister så får jag ju endast träff på en Jonas Boberg som påstås vara född år 1715 som eventuellt kan ha varit biologisk far till min aktuella förfäder Inspektoren Nils Boberg? Min nu avlidna far berättade ofta för mig under sin levnad att hans farfar hade sagt till honom att deras Bobergsläkt ursprungligen skulle ha varit av Vallonsläkt? Vallonerna talade ju Flamländska, i vart fall så stämmer efternamnet Boberg ej in på det Flamländska språket?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

2020-12-20, 23:06
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Bernt,  Vallonerna talade inte flamländska. De talade franska.  Namnet Boberg är ju ett typiskt Svenskt namn, som din Inspektor kanske tagit själv. Det var mycket vanligt att göra så. Det säger ingenting om hans ursprung 100 år tidigare. 
Idag "ärver" vi ett familjenamn när vi föds, men det började först på 1900-talet, men kallades hans släkt tidigare t ex Boberg brukade namnet hänga med - men inte alltid. 
Sedan vill jag säga att vid forskning gäller att följa personen från graven till vaggan så gott det går, år för år. Genom att göra så i tillgängliga originalkällor, inte andrahandsregister, kan en forskare oftast fastställa att t ex föräldrar i en födelsebok är rätt. 

Ett tillägg: STINA och CHRISTINA är samma namn, bara olika namn att skriva det, står det Stina kan det mycket väl stå Christina vid ett annat tillfälle.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-12-21, 18:48
Svar #4

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Jag vill tacka för all er information Sven-Ove Brattström i detta ämnen till mig.
Ja angående Vallonernas språk så hade jag ju fel, detta har jag nu själv också granskat. För mig så stämmer ju efternamnet Boberg då bättre med det tyska språket.
Jo det där med att Stina är en förkortning av förnamnen Christina eller Kristina vet jag ju sedan lång tid tillbaka trots jag är en oskolad släktforskare, men jag vet ju också att det i gamla tider var ett fåtal personer utöver präster och kyrkoherdar som fick tillgång att läsa deras kyrkohandlingar över dem.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg



2020-12-21, 22:29
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Nja, vilka som läste var det nog si och så med. Det var ju ofta andra som förde böckerna, alltså gjorde anteckningarna  :)   

Jag började kolla lite igår på din släkt, och började då med dig och gick bakåt i tiden. Det stämmer att Nils Magnus Boberg, din ana, fiskare och kustvakt som sedemera genom gifte blev skeppare var din direkta ana. Hans far var Fredrik Boberg, bokhållare när han vid 36 års ålder avled. Men bokhållarens ursprung är ännu höljt i dunkel. Han kan mycket väl ha tagit namnet själv. Det är ju ett typiskt ursprungsnamn, taget efter Boberget, Bogården, Boviken eller liknande som exempel - så namnets ursprung är väldigt öppet. Likaså Fredriks ursprung. 
Med tanke på yrket kan jag tänka mig att han studerat på lägre nivå, men ej universitet. Även om det inte kan uteslutas. 
Det är helt rätt att samla uppgifter om andra Boberg, och föra in dem i ditt släktforskningsprogram. Då har du dem i databasen, vilket är värdefullt - även fast du sannolikt inte är släkt med de flesta av dem. 
Jag ska fortsätta att kolla lite och berättar om jag finner något. 

Däremot gick det ju fort och enkelt att klura ut vem var Nils Magnus Bobergs mor, och alltså gift med Fredrik Boberg. Och ävenså Nils Magnus halvsyskon. 
Moderns anor kan man följa enkelt ned i 1600-talet. Har inte lagt så mycket krut på det. 

Jag kan mycket väl tänka mig att Fredrik fick anställningen som bokhållare genom den unga blivande hustruns släktkretsar, men det är ren spekulation.  Mycket rör sig i alla fall inom detta område i Skåne.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-12-22, 00:03
Svar #6

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Hej igen Sven-Ove Brattström,
Jag vill först tacka för din senaste information i detta ämne.
Min förfäder Bokhållare Fredric Boberg som avled den 1809-04-23 vid Löberöds Sätesgård var min förfäder den aktuella Inspektoren Nils Boberg vid Grinda säteri biologisk far till, och denna son till honom var född 1774-02-18 i Bronäs i Södermanland, och detta anser jag vara till hundra procent säkerställt, och tvivlar ni på detta så kan ni ju själv läsa den aktuella bouppteckningen över den aktuella Inspektoren Nils Boberg, denna bouppteckning hittar ni ju lätt via register sökning hos Arkiv Digital.


Har ni intresse av att få mer vetskap om den Bobergsläkt som jag härstammar ifrån så kan jag dela med mig av denna information till dig, jag är nämligen ingen släktforskare som har ett mycket stort ego tänk.


Min e-postadress är: berrndt.boberg@outlook.com


Mvh. Berndt Boberg




2020-12-22, 00:17
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jadå Bernt, så kan det mycket väl vara. Jag ska läsa. Det jag skrivit är inte riktat mot dig som person alls. Men det är ju bra om du delger oss alla här i forumet, efter alla dina frågor i olika trådar om Boberg. För det finns ett allmängiltigt intresse att få svar, när man fångas av en frågeställning. Det berikar oss alla, och är en del av forumets ide för släktforskning. 

 :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-12-22, 00:28
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag har läst och det ser vattentätt ut  ;)   
Fredriks änka hette Anna Gretha Orre. Så kan du snabbt komma vidare där. 

Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-12-22, 01:09
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det var intressant att få läsa Fredriks födelsenotis. Nils Boberg var då snickare, för att sedan sluta som inspektor - det var snyggt jobbat av Nils.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-12-22, 01:22
Svar #10

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Beträffande möjliga soldatanor så finns det en Nils Boberg på Linds rote i Sköldinge, född 1688, antagen 1718, avsked 1733. Hans hustru hette Maria och de har en son Erik som 1725 uppges vara 6 år. När Nils får avsked flyttar de till Floda.
Sköldinge (D) AI:2 (1723-1742) Bild 1110 / Sida 205 (AID: v60616a.b1110.s205, NAD: SE/ULA/11355)

2020-12-22, 13:37
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Upptäckte att jag hade lite uppgifter sedan gammalt om Fredrik Boberg. 
Han var vice Aktuarie vid Rådstugurätten i Kristianstad innan han kom till Hammarlunda. 

Kristianstads rådhusrätt och magistrat (L) HI:53 (1803) Bild 320 / sid 29 (AID: v354066.b320.s29, NAD: SE/LLA/10140) 
Kristianstads rådhusrätt och magistrat (L) HI:54 (1804) Bild 560 (AID: v354067.b560, NAD: SE/LLA/10140) 

Sedan följande som jag inte har antecknat någon källa till: 
Anna Gretha Orre, född 1786-03-26 i Högseröd 
Paret gifta 1806-06-23 
sonen Lars Jacob, född 1806-04-20 Högseröd, död 1807-12-10 Högseröd 
sonen Nils Magnus född 1808-02-18 Hammarlunda 


Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-12-22, 18:34
Svar #12

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Först till Sven-Ove Brattström all den senaste informationen som ni har informerat mig om i detta ämne har jag ju själv vetskap om sedan flera år tillbaka, och jag är ingen person som offentligt vill dela med mig av all den släktinformation som jag har lyckats med att forska fram angående den Bobergsläkt som jag härstammar ifrån. Min jakt på att forska fram den nya informationen om att säkerställa identiteten på min förfäder den aktuella Bokhållare Fredric Boberg har tagit mig cirka fem år, men det helt avgörande i detta sammanhang var att jag lyckades via denna släktforsknings forum hemsida komma i kontakt i ett annat släktforsknings ämne med en svensk släktforskare som informerade mig om den aktuella bouppteckningen över min aktuella förfäder Inspektoren Nils Boberg. Givetvis så finns där en del uppgifter i denna aktuella bouppteckning som ej överens stämmer med gamla kyrkohandlingar som har tillhört Hammarlunda församling. Och bäste Sven-Ove Brattström fortsättnings viss så svara jag ej på fler av era svar i detta aktuella ämne.


Till Harald Nordius vill jag framföra ett varmt tack för all er information om den aktuella soldaten Nils Boberg, jag har ju själv också granskat denna och dessvärre ej hittat någon information om att han skulle ha varit far till en son med förnamnet Nils, men jag hade ej lyckats med att hitta information om att dennes födelseår var 1688, när jag väl har fått vetskap om detta så gör jag ju bedömningen att han eventuellt var lite för gammal för vara far till ett barn som var fött år 1744?


Med vänliga hälsningar
     Berndt Boberg

2020-12-22, 18:41
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-12-22, 19:16
Svar #14

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Soldaten Nils Boberg född 1688 skulle ju kunna vara farfar. Han hade som sagt en son Erik som var 6 år1725 enligt Sköldinge AI:2. Tyvärr så försvinner de när de flyttar till Floda 1732. Hfl där börjar 1749. Jag har inte lyckats hitta Erik efter att de flyttar från Sköldinge.

2020-12-22, 21:19
Svar #15

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil
Jag vill framföra ett varmt tack till dig Harald Nordius för er senaste information till mig i detta ämne. Jo visst kan eventuellt den aktuella soldaten Nils Boberg ha varit farfar till min förfäder Inspektoren Nils Boberg? Den aktuella soldaten Nils Boberg tycks ju ej ha varit bofast på en plats i Sköldinge församling vid den aktuella tidpunkten då dennes son Erik Boberg blev född, men däremot finns han antecknad som biologisk far till en son med förnamnet Lars som föddes förmodligen vid en plats i Linds i Sköldinge församling den 1722-01-05, och denne son har jag ej ännu hitta någon döds information om, men eventuellt var denne då avliden innan år 1725? Förnamnet Erik har hittills ej funnits ibland mina gamla Boberg förfäder, men däremot har förnamnet Lars förekommit en gång i detta sammanhang, men denne hade kanske blivit döpt till detta förnamn efter sin morfar Lars Orre?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna