ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Olof Laurentiis dotter Beata  (läst 121 gånger)

2020-12-19, 17:19
läst 121 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2020-12-19, 17:19
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
I Härnösands stifts herdaminne finns i den upplaga som är tillgängligt via projekt Runeberg uppgiften att Olof Laurentii (med felaktiga tillnamnet Bure) har dottern Beata gift med akademifogden i Uppsala Olof Biörn (http://runeberg.org/hernosandh/2/0293.html).


Någon akademifogde med detta namn har jag inte hittat. Däremot framgår i Akademiska konsistoriets protokoll (tillgängligt här http://www.diva-portal.se/smash/geta2:1077219/FULLTEXT01.pdf) att spismästaren Olof Biörnsson har en maka vid namn Beata.


Vidare anges i K.W. Herdins Uppsala på 1600-talet Rättsväsendet II. Livsbilder s. 157 att spismästaren vid akad. kommunitetet Olof Biörnsson i sitt första äktenskap med NN fick två söner och en dotter. Sönerna hette Roland Biörn och Olof Biörn. Olof var löjtnant. Upplysningen säger ordagrant: "Hon hade i förra giftet 2 söner, Roland Biörn och Olof Biörn, den senare löjtnant, och 1 dotter (77 3/2, 82 13/9); † 1657 (enl. hr Pers ant. bok ULA).


Är det någon som är insatt i ämnet och forskat kring Beata som kan kommentera detta? Ytterligare en fråga jag ställer mig är vad "hr Pers ant. bok ULA" är för något?

2020-12-19, 18:39
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1720
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 20:04
    • Visa profil
I Urban Sikeborgs databas Johan Bures släktbok framgår bland annat: "I herdaminnet för Trögds kontrakt i ärkestiftet uppges om denna dotter till kyrkoherden i Nora Olaus Laurentius Bure: ”Beata, död 1657, gift 1:o med akademifogden och spismästaren Olof Björnsson (död ca 1635), gift 2:o med rådmannen i Uppsala Erik Halfvardsson (död 1675).”Berg & Norrman (1997), s. 578"

Nils Burman angav följande barn till Beata och hennes man Olof Björnsson i Uppsala på sida 290-291 i sin släktbok:

- Elisabeth Olofsdotter.
- Johan Olofsson, död i barndomen.
- Petrus Olai, herr Joens måg i Torsåker.
- Carl Olofsson.
- Ursula Olofsdotter, död i barndomen.
- N.N.
- N.N.

Hur pass korrekta dessa uppgifter förfaller vara vet jag inte, men Burmans släktbok är i alla fall behäftad med felaktiga uppgifter på diverse ställen. Jag får inte upp Akademiska konsistoriets protokoll genom ovanstående länk: "Not Found".

Enligt personregistret till Rullor 1620-1723 var Olof Björn fänrik vid Västmanlands regemente 1658, löjtnant åren 1660-1676 och slutligen regementskvartermästare åren 1677-1688 med avsked den 5/2 sistnämnda året. Olof Björn var måg till kyrkoherden i Sparrsätra Erik Rungius och Ingeborg Nilsdotter. Han rustade efter svärmodern (1669:9 sida 17).


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna