ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Anders Nordström (1828-18789  (läst 399 gånger)

2020-12-18, 21:59
läst 399 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Min FF FM FF F Anders Nordström föddes i Böhle, Karislojo den 30 oktober 1828. Hans far, Lars Nordström, dragon först vid Upplands Ståndsdragoner  den 5 oktober 1718 med rote hos borgmästaren Holenius i Falun, förflyttad till rote i Böhle 1721 är i tjänst vid Livdragonregementet till sin död 1737.

Ryttaren Anders Nordström återfinns långt senare i Häljarp, Tofta, gift med Maria från Tyskland, sannolikt efter 1862. En son, Pehr Nordström, föds i Häljarp 1774. Anders dör dock i lungsot redan fyra år senare 1778.

Min hypotes är att Anders Nordström följde i sin fars spår som dragon, anslöt sig till ett närliggande regemente och kompani, sannolikt Livdragonerna omkring 1748 och kommer därför att senare delta som svensk dragon i det Pommerska kriget 1757-62.

Det kan finnas många skäl varför nu Anders Nordström väljer att vända kosan till Sverige istället för hembygden i Finland. Den senare står ju sedan lång tid nu under rysk kontroll därtill präglas Finland av svält under 1860-talet.

Medan jag fortsätter att följa Anders Nordströms spår från 1748 och framåt - kanske någon känner till något som kan bistå letandet? Alla pussselbitar, stora som små, är jag tacksam för.



Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna