ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Villa Valand, Varla, Tölö cirka 1915-1925  (läst 580 gånger)

2020-12-18, 15:47
läst 580 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Finns det bilder på änkan Matilda Hommerberg (född Thorin 1846 i Åmål, död 1928, änka 1916 efter kronolänsmannen Hommerberg), hennes dotter Ada (född 1878 i Tölö), bostaden Villa Valand eller hushållet inklusive de som arbetade för familjen från perioden cirka 1915-1925?Eller privata dokument som kan beröra anställda från perioden cirka 1915-1925?

2020-12-19, 23:10
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag har sett en bild på Nordhallands hembygdsmuseum, men det är stängt där nu pga coronapandemin. Det är dock inte omöjligt att någon jobbar med inkomna mejl så försök mejla.

Fotot föreställer Mathilda Hommerberg och dottern Ada samt två av Mathildas söner, Sten och Tor med fru Lilly född Holmdal. Samt "syster Estrid". Vem sjuksystern Estrid var vet jag inte. Inga andra personer finns med. Det ser ut att vara fotograferat vid en bemärkelsedag på 1920-talet.
Fotot har nr KU 80 00 022 och papperskopior finns i pärmar. Jag vet inte vad fotona kostar.

Det kan finnas andra foton men detta är det enda som jag har noterat.

Mathilda och Bror Laurentius Hommerberg fick tio barn 1873-1883, varav tre dog som små. Vid tiden då fotot togs fanns ytterligare två söner och två döttrar i livet. Döttrarna var gifta Clase respektive Bissmark. (Efternamnet stavas ibland Hammarberg resp Hammerberg.)

(Mathilda Hommerberg hade för övrigt två systrar som hade manufakturhandel på Kyrkogatan 18 -dagens adress- i Kungsbacka från ca 1875. Ada Kristina Torin, 1843-1909, och Augusta Karolina Torin, 1848-1905. Båda födda i Åmål och ogifta vid sin död i Kungsbacka.)

B L Hommerberg fick lagfart 1878 på en lite större jordbruksfastighet i Varla, Tölö, men 1911 avsöndrades ca 8000 kvm mark där Villa Valand låg. Lagfaren ägare: dottern Ada. När resten av den ursprungliga fastigheten såldes vet jag inte, men det kan man säkert se i Inskrivningsmyndighetens arkiv. Det bör dock vara vid ungefär samma tid - i mitten av 10-talet.
Själva byggnaden Villa Valand lär ha flyttats dit från Rossared runt 1889/90 enligt sonen Tor i en tidningsartikel från 1960. Från början fanns det fyra rum i övervåningen och lika många i undervåningen varav ett var en stor sal.
1930 såldes fastigheten till en källarmästare och blev en tid annex till Kungsbacka stadshotell osv osv. Huset revs 1992.
(Sedan 1994 ligger Kungsbackas fina kulturhus Fyren på samma plats.)
(1930 låg Stadshotellet i hörnet Storgatan/Vallgatan. I december 1935 invigdes det nya Stadshotellet.)

B L Hommerberg var en stor jorddrott som drev ca 13 gårdar samtidigt; Kullen, Fogdegd och Hålabäck i Hanhals, Varla och Kolla i Tölö, Godhem i Onsala, Malevik i Släp, Hällesås i Lindome. Lerbäck i Fjärås, Smedsbo vid Rävlanda, en gård vid Falköping m fl. Jag har tyvärr slarvat med källhänvisning här, men tror uppgifterna kommer från samma artikel som ovan - en lokaltidning från 1960.

I FB-gruppen "Kungsbacka då och nu" har jag sett ett foto på Villa Valand från senare tid då fönsterna är förspikade etc. Jag har också sett ett vykort där det står "Kungsbacka. Stadshotellets annex", men om huset såg likadant ut innan 1930/40-talet vet jag inte. Hembygdsmuseet kanske har ett tidigare foto?


Det verkar väl som om köksan Elin Viktoria Boman, 1891-1935, var skriven i Norge under den tid du uppger? Hur vet du att hon arbetade hos änkan Hommerberg? 

Jag har fått ett vidarebefordrat mejl från dig, men jag svarar endast här eftersom det är i stort sett samma fråga.

2020-12-21, 10:09
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Tack Marianne för informationen om villan och familjen samt kontakttipsen!
Jag vet att Elin var anställd hos änkan men detta framgår tyvärr inte alls i kyrkoböckerna.
Får hoppas att det kan finnas privata dokument kvar någonstans, dokument som kan innehålla mer information om de som var anställda hos familjen under perioden 1915-1925.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna