ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur veta om anor är resande?  (läst 1611 gånger)

2020-12-18, 13:02
läst 1611 gånger

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Vi börjar i släkten att undra om vissa delar av våra anor är av resandesläkt men gömt detta. Min mormors mor var mörk med svenska mått mätt, bruna ögon, mörkbrunt nästan svart hår. Hennes mamma och pappa var också ganska mörka, fadern (mormors morfar) står som lumphandlare i unga år, men blir sen direktör (ägare av biografen Palladium i Borlänge samt Borlänge stadshotell) ett tag innan konkurs, varpå han blir handelsresande.


Detta är alltså via min mormors mor. Via min morfar finns också frågetecken. Morfar var rödlätt, blåögd och såg väldigt nordeuropeisk ut men hans farmors far står som lumpsamlare 1890, men handlande 1900. Morfars farfar hade enligt mig att ganska mörkt/osvenskt utseende, och var mästersmed.


Om det skulle vara så att dessa anor är resande så har vi i släkten blivit totalt duperade, vi nu levande har aldrig hört ett ord om något sådant och alla är blåögda, blonda/rödlätta och väldigt ljushyade, med undantag för min mormors syster som fortfarande lever och blir mycket brun på sommaren.


Jag frågade på ett annat forum tidigare kring hur man tar reda på det, och fick då svaret "släktforska", vilket jag har gjort och det finns sådant som talar för detta men inget säkert, det står inte "tattare" eller "zigenare" på någon ana, vad jag sett. Hur gör jag?

2020-12-18, 13:24
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det står sällan utskrivet om personer är "resande" i dagens mening. De är heller inte någon helt homogen grupp så man får oftast dra slutsatser utifrån yrken, rörelsemönster, namn osv.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2020-12-18, 19:37
Svar #2

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Det står sällan utskrivet om personer är "resande" i dagens mening. De är heller inte någon helt homogen grupp så man får oftast dra slutsatser utifrån yrken, rörelsemönster, namn osv.
Har du lust att utveckla? Vet inte vilka namn eller vilka slags rörelsemönster jag skall titta efter. Yrken kan jag några stycken; nattman, skarprättare, kopparslagare, lumpsamlare, glasförare. Vad mer?


Min mormors morfar står som lumphandlare i unga år, därefter direktör då han äger en biograf och ett stadshotell.


Min morfars farmors far står som lumpsamlare 1890, men handlande 1900.

2020-12-19, 17:51
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Tim, rörelsemönster att resa omkring utan fast boende. Eller alla barn är födda på olika platser, där man inte är skriven.
Olof och Ingrid Bergström

2021-02-20, 18:48
Svar #4

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
I många socknar förekommer "moen/mon" i hfh, har det någon koppling till resande?

2021-02-20, 19:21
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Mo betyder 'sandig mark', och Mo/Mon är ett vanligt ortnamn. I Sverige finns fem Mo socken i olika delar av landet, och ett Mo härad.

Och Mo/Mon finns som by- eller gårdsnamn i cirka femtio socknar landet runt. Och Mon finns säkert som torp- eller backstugenamn i var och varannan socken.

Så ett kort svar på din fråga är: Nej.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna