ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragon Lars Nor(d)ström (1699-1737) anor  (läst 713 gånger)

2020-12-17, 22:25
läst 713 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Min FF FM FF FF, Lars Norström eller Nordström, var dragon 11 i Majorens kompani vid Hans von Fersens Upplandsdragoner. Han förflyttades 1721 till Nylands infanteriregemente och fick ett rote i Böhle, Karislojo. Han var sannolikt i tjänst till sin död 1736. När han anslöt som dragon 11  till Majorens kompani 1719 hade han redan varit i tjänst sedan 1718 och då deltagit i fälttåget mot Norge.

Eftersom endast födelseort anges - i hans fall västmanlänning (senare Kopparbergs län) är det inte alldeles lätt att finna ut en mer precis plats (som socken).
Någon som har någon bra idé?

Vid generalmönstringen 1719 skrivs en hel del om hans företrädare Matz Hubert som (om jag förstår rätt, jag fann texten svårläst) helt enkelt rymde (!). Kan det finnas ledtrådar här?

Björn

2020-12-18, 12:18
Svar #1

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Bland rusthållarna nämns borgmästaren Holenius och en sådan (Johan H. 1663-1730) fanns i Falun.

2020-12-18, 12:41
Svar #2

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Anders
Tack för snabb respons.
Jag förstod fel först och trodde dragonen Lars ersatte Hubert. Om denne nu var rusthållare ska jag givetvis kontrollera dopbok i Falun och omgivande socknar. Eftersom jag är av dalasläkter på mitt möderne och dessa är väl utforskade och dokumenterade så ska det bli spännande och se om mitt fäderne knyter samman med någon av dessa (!).
Tack för hjälpen
Björn

2020-12-18, 13:19
Svar #3

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Björn!

Hubert var, som du först skrev, den tidigare dragonen. I första kolumnen står nämligen: "11. Matz Hubert rymd (...) 5 Julj 1718. I stället tillsat af Landzbetienterne i Falu Lähn och Borgmästaren Holenius (...) 19 Octob. 1718 Lars Norström".

Jag har för övrigt en släkting som var dragon vid samma regemente och även han överfördes till Nyland. Fast han kom tillbaka till Sverige efter några år. Lycka till!

2020-12-18, 15:25
Svar #4

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Anders
Tack för tydligheten. Det stärker de facto möjligheten att finna en hemsocken för Lars Norström. Han var då 19 år och det skulle inte förvåna mig om jag nu finner honom i Falun.
Jag kommer att återkoppla i denna tråd om jag finner honom.
Björn
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna