ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta Stina Ekström (f. ca 1781) i husförhörslängden  (läst 578 gånger)

2020-12-17, 14:47
läst 578 gånger

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
Hej!


Jag försöker komma bakåt från min ff mf mm Stina Ekström. Men hon föder sin dotter Brita Lovisa (f. 1812-12-20) oäkta (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0021018_00128) och jag hittar således inte henne i husförhörslängden, har inget att gå på.


Är det någon som kan något knep på hur man tar sig över en sådan puckel?


Vänligen
John

2020-12-18, 09:04
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 603
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 09:45
    • Visa profil
På Disbyt finns Christina Ekström (?) född 1781 i Avesta (Kopparbergs län) . Hon föder en dotter Brita lovisa 1812 som fader uppges Anders Hägermark. Hon dör 1818 i Västerås. Brita Lovisa gifter sig med Fredric Wetter.  Kan vara något att kolla upp.
Christina

2020-12-18, 09:07
Svar #2

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
På Disbyt finns Christina Ekström (?) född 1781 i Avesta (Kopparbergs län) . Hon föder en dotter Brita lovisa 1812 som fader uppges Anders Hägermark. Hon dör 1818 i Västerås. Brita Lovisa gifter sig med Fredric Wetter.  Kan vara något att kolla upp.
Christina
Åh, tack så jättemycket. Det ska jag kolla upp!

2020-12-18, 15:29
Svar #3

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
På Disbyt finns Christina Ekström (?) född 1781 i Avesta (Kopparbergs län) . Hon föder en dotter Brita lovisa 1812 som fader uppges Anders Hägermark. Hon dör 1818 i Västerås. Brita Lovisa gifter sig med Fredric Wetter.  Kan vara något att kolla upp.
Christina
Att fader skulle vara (Anders) Hägermark låter lite magstarkt. En regementssadelmakare Hägermark (liksom hans hustru Maria) är ju upptagen som fadder i födelseboken. Så brukade det väl inte gå till?


Jag har hittat hennes dödsnotering (hon är nr 20). Men jag ser inte vad det står i högra kolumnen. Någon som har bättre läsglasögon?
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0021036_00110


Men hur hittar jag henne i husförhörslängden? Jag är ovan vid formatet där personerna är indelade i boken efter yrkestitel och liknande. De brukar ju sorteras mer efter var de bor annars.. Nu såg jag att det fanns en hel avdelning för "tjenstehjon af qvinkönet", bokstavsordning på förnamn. Hittade henne, samt tvenne ungar.  :)



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna