ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd fader  (läst 859 gånger)

2020-12-15, 22:28
läst 859 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Jag har en kvinnlig ana som föds med okänd far. Hon flyttar med sin mor och de bor själva under flera år.
När modern gifter sig är denna flicka ca 14 år och de flyttar till en annan församling. Först då skrivs det ett efternamn på dottern (det har inte stått innan) och detta är ett patronymikon och inte samma som hennes mor.
Hur kommer det sig att hennes efternamn skrivs först här efter så många år och i en ny församling?
Kan detta hjälpa mig i sökandet efter hennes far?


Mvh Johanna


2020-12-15, 22:36
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är ju det normala att barn står med bara förnamn i husförhörslängderna. När sedan modern gifter sig, så skrivs dotterns patronymikon ut för att visa att det inte är makens dotter.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-16, 20:53
Svar #2

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Ah ok, ett förtydligande.
Så då har hennes mor fått uppge detta och man kan inte veta om hon använder faderns rätta namn.

2020-12-16, 21:22
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det är nog inte modern som uppgett något namn. Det kan ha varit känt tidigare. Även om det inte står i födelseboken. Vad du ska kolla är domboken i häradsdomstolen där hon föddes. Det är mycket möjligt att det står där. Någon skulle försörja barnet, så det var angeläget att få fram rätt person. Mycket ofta finns uppgiften där.  Ibland förnekar den förmente fadern att det skulle vara han, vittnen kallas för bägge parter etc, så ibland finns målet i flera ting efter varandra.
Du anger inte tiden för när modern gifte sig. Ibland fick moderns tidigare barn patronymikon efter denna styvfader - men du ska alltid kolla domboken, den riktige fadern kan ha samma förnamn.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2024-03-19, 16:52
Svar #4

Utloggad Hans Kimsjö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:23
    • Visa profil
    • www.kimsjo.eu
Hej, jag har en okänd morfar som var född och bodde i Alfta, han var född 1877. Jag tänkte leta upp i domboken, Alfta tingslags häradsrätt men det finns ingen dombok efter 1876. Känner du till var någon annanstans jag kan leta?

2024-03-20, 08:41
Svar #5

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Hejsan,


1. Efter 1864 var det inte straffbart med utomäktenskapliga kontakter, enbart om modern stämde fadern kan du hitta notiser i domboken.


2.
Om Alfta häradsrätt:
Alfta tingslag omfattade socknarna Alfta och Ovanåker, senare även Voxna och en del av Los.[/size]Genom K. brev 10 mars 1876 sammanslogs fr.o.m. 1877 Alfta tingslag med Bollnäs tingslag och Hanebo och Segersta socknar (ur Hanebo tingslag) till Södra Hälsinglands västra tingslag.Alfta tingslag tillhörde före 1771 Hälsinglands domsaga och 1771-1876 Hälsinglands södra domsaga.


Vänligen,
Calle
[/color]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna