ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Trulssons anor  (läst 633 gånger)

2020-12-15, 18:51
läst 633 gånger

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Citera
Anders Larsson 2005-06-01: Jag har ett par små frågor som jag brottats med en längre tid.Erik Trulsson dog 1765-11-02 i Rumpeboda i en ålder av 42 år. Om detta är rätt skulle han ha varit född 1723 (troligen i Rumpeboda), men jag kan inte hitta honom i Örkened-fb på detta eller angränsande år. Någon som känner till hans födelsedatum och hans föräldrar?

Jag tror att Erik Trulsson är äldste son till Truls Gammalsson (1696–1758). Truls dotter Inger föddes 1727 i Rönåsa, Jämshögs sn, och kanske var Erik också född där (kyrkböcker saknas). Att Erik flyttade kan ha sin förklaring i att han fann sin hustru (hittills okänd, verkar det som) där. Gudmor till Inger är Erik Larssons hustru Olu i Falshult, och här är det vanligtvis släktskap. I katekismilängd 1718 finns där, förutom Erik 22, även Elna 16 år. Denna Elna Eriksdotter kan vara Truls hustru. Hennes föräldrar Erik Larsson och Kerstin har namn som passar in i Truls barnaskara, särskilt Erik är intressant här! Yngste sonen Gammal Trulsson flyttar till Mulatorp i närheten av Rönåsa och Falshult och dör där. Torpet övertas av Lars Erikssons och Olu (Persdotters) son Erik Larsson. Truls nämns också i en dopnotis 1742, då hans hustru Olu (ny hustru, ev tidigare svägerskan?) är gudmor.

Av Truls Gammalssons barnaskara är bara yngste sonen Gammals familj känd. Vid sonen Truls dop 1763 är Erik Trulsson fadder, annars hittar vi inga kopplingar; de är inte särskilt jämnåriga och bor mestadels på avstånd från varandra.

Detta, att Erik Trulsson ingår i denna familj, är en hypotes. Men inte helt oäven...

Bifogar genogram över de närmaste, och hoppas på era tankar![/size][/font]
Hans Rosenlund

2020-12-16, 20:40
Svar #1

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Hans!

Ja det var ett tag sedan jag ställde denna fråga (15 år!). Året efter (2006) var jag och botaniserade i Thorvald Sjöbloms samling och hans slutsats var densamma som din att antagligen var denne Erik son till den Truls Gammalsson som du anger (och så har jag också lagt in det i mitt arkiv).
Utöver den indicie du anger där Erik Trulsson 1763 var dopvittne åt sin (förmodade) brorson Truls Gammalsson så anger Sjöblom följande indicier: (Gammal Jonsson 1655-1733 var ju fader till Truls Ingemansson 1696-1758).

Ang dopvittnen till Eriks barn:
- Kerstin Jönsdotter var dotter till Jöns Eriksson i Ulfshult (B53:8:2) och svåger till Gammal Jonssons dotter Kerstin.
- Karna Bengtsdotter var dotter till Bengt Eriksson i Ulfshult (B52:8:3) och dotterdotter till Gammal Jonsson (B61:7:1).
Dessutom nämnd släkt i Erik Trulssons bouppteckning:
- Truls Jönsson i S Havhult (B57:9:1), dotterson till Gammal Jonsson.
- Erik Bengtsson i Komålen (B52:9:3), dotterson till Gammal Jonsson.

Gällande den svårfunna makan (ev makorna) till Truls Gammalsson (1696-1758) så är det enda jag vet att 1732 i Tostaholm i Örkened hette hans maka Olu - enligt Katekismilängd-1732. Att denne Truls skulle ha varit gift flera gånger har jag inte hittat något om.

Jag blir lite konfunderad när du skriver att "Yngste sonen Gammal Trulsson flyttar till Mulatorp i närheten av Rönåsa och Falshult och dör där." Denne Gammal Trulsson (1737-1773) avled ju i Kätteboda i Örkened (av "otienlig spis") (som du också anger i ditt geneogram).
Gällande gudmor till Inger Trulsdotter 1727 i Jämshög har du nog vänt på namnet - det var ju Lars Erikssons hustru Olu.
På rad 2 anger du att "Erik flyttade", men du menar nog Truls (Gammalsson) - annars förstår jag inte det du har skrivit.

Mvh och tack för hjälpen
Anders Larsson


2020-12-17, 12:09
Svar #2

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Anders,
Ja, som släktforskare får man ofta vara bestyckad med en god portion tålamod! :) Det kan nog vara 15 år sedan jag, i jakten på min dubbel-ana Gammal Jonsson, sniffade kring på detta forum. Dock har jag inte suttit och klurat på din fråga sedan dess, nej mitt återbesök här föranleddes av en nylig dna-träff med kärnfrågan om Erik Trulssons koppling till Truls Gammalsson och resten av hans barnaskara. Jag lyckades inte placera alla dopvittnen till Erik och Gammals barn, men med dina kompletterande uppgifter lär det inte råda något tvivel om släktskapet dem emellan och med föräldrarna Truls Gammalsson.

Det blev några slarvfel i mitt tidigare inlägg:
Truls yngste son Gammal bor och får dottern Inger 1759 i Mulatorp, men flyttar sedan till Kätteboda där han dör. Det är istället Truls Gammalsson, som bott i Tostaholm och Lilla Ekön ända sedan 1730, som dör i Mulatorp 1758 – antagligen inhyses hos sonen.
Lars Erikssons namn hade jag vänt på, ja.
Och det var Truls som flyttade till Rönåsa.

Det återstår alltså att stärka eller förkasta antagandena om Truls Gammalssons hustru(r). Vi kan ställa oss ett antal frågor:
  • Varför bor Truls i Rönåsa, Jämshög 1727 då dottern Inger föds?
    Hypotes: Han har gift sig med en flicka från trakten och de har hittat ett boställe där. Vigselbok för Örkened finns från 1721 och där återfinns inte paret. Jämshögs vigselbok saknas till 1728, så där finns möjlighet att de gift sig.
  • Varför är Lars Erikssons hustru Olu Persdotter i närbelägna Falshult gudmor till Truls dotter Inger 1727?
    Hypotes: Det bör föreligga ett nära släktskap, och om den första hypotesen är riktig bör detta ligga på hustruns sida, vars släkt sannolikt bor i närheten. Med tanke på barnens namngivning lutar det mest åt Lars Eriksson, vars föräldrar heter Erik Larsson och Kerstin, döda i Falshult peståren kring 1711. Men Olus mor heter Inger Eriksdotter, vilket ligger i andra vågskålen. Men på Olus farssida finns namnen Per, Mats och Olof, vilka inte dyker upp hos Truls barn.
  • Hur förklaras uppgiften om att Truls hustru heter Olu?
    Hypotes: Vi har mycket få källor och uppgifter, så det kan mycket väl finnas ytterligare ett syskon till Lars Eriksson, en syster med det icke ovanliga namnet Olu? Bara två syskon i en barnaskara är ju något klent – men visst, många dog i pesten.
  • Varför blir Lars Erikssons och Olu Persdotters son, Erik Larsson, ägare till Mulatorp omkring 1742 (men bor inte där)?
    Hypotes: Det kan vara ett modersarv, då Olu var född där. Olu finns i Falshults mantalslängd till 1728, men kan ju ha levt ända till 1742 eftersom kvinnor ofta inte tas med längderna.
  • Har Truls Gammalsson varit gift flera gånger?
    Hypotes: Truls kan ha gift om sig med sin svägerska Olu Persdotter, då hans första hustru (förmodade Elna) och Olus man Lars Eriksson dött, efter 1737 respektive 1739. Men detta är motsägs av katekismilängden 1732, då Olu redan nämns som hustru. Och Lars Eriksson fortfarande lever!

Nu har jag nog uppnått maxkapaciteten för mitt tänkande. Flera funderingar, indicier och gärna bevis, krävs alltså!
Hans Rosenlund

2020-12-17, 16:09
Svar #3

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej igen!
Det jag kan bidra med är att verifiera din hypotes under punkt 1.
I bouppteckningen efter Gammal Jonsson (1655-1733) (Truls Gammalssons fader) anges att sonen Truls "blivit bortgift av sin fader till Jämshög".
Ganska svårtolkad bu, men tydligen var det så att detta vid den tidpunkten (för Truls gifte) medförde att Truls yngre brodern Lars fick ta över hemmanet Tostaholm nr 1. När sedan Truls kom tillbaka från Jämshög c:a 1728-1730 fanns väl en del att reda ut och möjligen var detta anledningen till att det dröjde 14 månader efter Gammals död innan bun blev upprättad (min egen spekulation).
Mvh
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna