ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Dahlman i Slagdala  (läst 425 gånger)

2020-12-15, 07:51
läst 425 gånger

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej!


Petter Dahlman i Slagdala och hans maka Maria Isaksdotter fick barnen Märta 1714 och Carl 1721 enligt Virserums födelsebok. Maria dog 1736 och året därpå gifte Dahlman om sig med Maria Carlsdotter. I det äktenskapet föddes dottern Catharina 1740. Enligt vigselboken i Virserum 1737 fanns ytterligare en dotter till Dahlman. Denna dotter hette Barbro (f ca 1702, 1765 i Slagdala) och var gift 1727 med Jon Olofsson.


Min fråga är om någon känner till Petter Dahlmans ursprung.


Mvh Nichlas

2021-08-25, 19:37
Svar #1

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej Nichlas,

Har tyvärr inte mycket att komma med än annat än att han borde vara den Per Carlsson som dyker upp i mtl tillsammans med styvsvärfadern Per Staffansson. Efter det och fram till hustruns död 1736 så delar Per bruket med svärsonen Jon. Barbro borde vara döpt efter sin mormors mor Barbara Köllers.

I och med att han anges som korpralen Petter Dahlman i fb när hans dotter Märta föds 1714 så borde det finnas någon info om honom men hittills har jag inte hittat något. Jag kan för lite om ev. rusthåll och knekt torp i Virserum med omnejd. Dahlman hette för övrigt även soldaten i Slagdala nr 1 samt större delen av Maria Isaksdotter släkt så där kommer man inte långt heller.

Det som kanske pekar lite åt rätt håll är ändå att sonen f. 1721 döps till Carl. När Carl döps 1721 så är Bengt Carlsson i Aggatorp vittne men enligt Stig Östensson så hade han bara ett syskon, Nils Agelin.
Mvh / TA


2021-08-25, 21:24
Svar #2

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej Torbjörn!


Och tack för ditt svar om familjen Dahlman i Slagdala. Det finns en domboksnotis från 1713 (Uppvidinge häradsrätt) där en förridare Petter Dahlman omtalas som brorson till Jon Persson i Räveberg i Åseda socken. I domboksnotisen står inte någon bostadsort angiven för Dahlman, så jag vet inte om det är Dahlman i Slagdala som avses eller någon helt annan Petter Dahlman. Men om det är samma Dahlman så skulle alltså fadern ha hetat Carl Persson.


Mvh Nichlas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna