ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Bengtsson och Johanna Jonsdotter Villstad  (läst 478 gånger)

2020-12-14, 10:40
läst 478 gånger

Utloggad Stefan Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-07-27, 17:02
    • Visa profil
Hej

Jag söker uppgifter om Jöns Bengtsson född 1760-01-16 på Linneberget i Villstad samt
hans hustru Johanna Jonsdotter född 1761-05-24 i Maa i Villstad.
Någon som kan hjälpa mig vidare med dödsdatum, färäldrar, barn m.m

Tack på förhand
Stefan

2020-12-14, 10:50
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Var har du letat utan att finna något? Kan vara bra att veta för den som vill hjälpa till, så att man inte i onödan lägger tid på att leta där du redan har konstaterat att det inte finns några uppgifter om dem...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-14, 11:01
Svar #2

Utloggad Stefan Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-07-27, 17:02
    • Visa profil
Hej

Ser i födelse och dopboken för deras son Nils Jönsson
Nils var soldat och tog soldatnamnet Oder

2020-12-14, 11:54
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, då vet vi var och när Nils Jönsson föddes och vad hans föräldrar heter...

Men var (källa) har du sett Jöns och Johannas exakta födelseorter, alltså inte bara socknen?

Har du kollat Villstads födelsebok de dagarna som du anger som deras födelsedagar? Om du inte har gjort det, varför i så fall? Om du har kollat och de finns där, står där då inte föräldrarna (som du också frågar efter)? Eller har du konstaterat att de inte finns där de dagarna? Varför säger du i så fall inte det?

Och vad har du gjort för att följa Jöns och Johanna framåt genom husförhörslängder och födelseböcker (eller bakåt om Nils inte var deras första barn) för att hitta fler barn och slutligen deras dödsdatum? Vet du om de blev kvar hela livet i Villstad eller kanske dog i en annan socken? Har du hittat, eller försökt att hitta, när och var de gifte sig?

Vi är många här i forumet som gärna hjälper den som har svårt att läsa gammal skrift, eller kört fast för att personer försvinner spårlöst eller inte kan hittas där de ska finnas - men... Den som ber om hjälp behöver ange sina källor, så att det finns en trådände att börja nysta i - och tala om var man själv har letat och konstaterat att där inte finns något, så att den som vill hjälpa till inte i onödan gör om det som redan är gjort. Om nu något är gjort, eller försökt gjort, av det som man ber om hjälp med...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna