ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tveksam adelskoppling i Grangärde (Margareta Göransdotter. d 1645)  (läst 623 gånger)

2020-12-13, 13:37
läst 623 gånger

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
    • Släktträdet
Jag är i utkanten av mitt verifierbara träd i Grangärde när jag plötsligt stöter på flertalet uppgifter som alla hävdar att min ff mf ff mm ff mm Margareta Göransdotter plötsligt skulle vara dotter till en Göran Torstensson Forstena från Västra Tunhem, Trollhättan/Vänersborg.


Jag skulle tro att uppgiften från början kommer av ett matchningstips i typ MyHeritage (folk verkar ta dessa som sanningar: "Det stod på internet!") och nu lever det vidare.


Här är en sådan källa:
https://gw.geneanet.org/kathrindohse?lang=sv&pz=ingrid+marie&nz=dohse+nylen&p=karin+margareta&n=goransdotter+sparre+over+sjoblad+forstena


Är det någon som också stött på detta och håller med om min slutsats att det är humbug? I mina fattiga anor i Grangärdes finnskogar brukar det inte dyka upp adelsdöttrar och prinsessor på vita springare alltför ofta, är min erfarenhet hittills inom släktforskningen...

2020-12-14, 13:14
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
John,


klart att det är humbug, de enda av adelssläkt i dessa trakter vid denna tid är Kornelius Jönsson Svinhuvud och hans hustru med barn i Flen i Floda.


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2020-12-14, 16:13
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Alldeles säkert ett påhitt av någon. Det sprids snabbt på nätet. 
Men det är inte något nytt fenomen, det har förekommit länge - även om det sprids snabbare numera.  Tidigare spreds sådana här uppgifter via personer som lade upp anor på familysearch. Troligen för att många mormoner släktforskade för att kunna frälsa sina förfäder i kyrkan. Jag har sett hårresande exempel på påhittade anor, sannolikt för att det passade bättre i deras antavlor. Det såg väl bättre ut i kyrkan misstänker jag. Särskilt vanligt var (är?) att kungar plötsligt finns som ana - som i min släkt där en bergsman eller kolare plötsligt hade kung Karl IX som far, på fel tid och plats med bred marginal.  :) :) :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna