ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kaptenslöjtnanten Mörling och hans hustru Sofie Charlotta Meijer  (läst 1429 gånger)

2020-12-11, 12:29
läst 1429 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Vid dopet av min FF FM M, Eva Charlotta Linck 22 maj 1763, dotter till kyrkoherden Johan Christian Linck och dennes hustru Sara Catharina, född Mörling, hölls barnet av  sin mormor, Sofie Charlotta Meijer, gift med kaptenslöjtnanten Mörling. Bland vittnen återfinns bland annat Otto Adrian Berg von Linde på Axelvold, då överste och chef för pommerska fortifikationsbrigaden.

Jag har utan framgång försökt finna kaptenslöjtnanten Mörlings och hustrun Sofie Charrlotta Meijers anor.

Kanske någon känner till något om dessa två personer?
Björn

2020-12-12, 14:02
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Så roligt att du härstammar från detta par! Jag har själv försökt spåra dem i samband med min forskning kring Lunds stads invånare i äldre tid (deras svärson Samuel Helm bodde tidigare i Lund), men de är verkligen svårfunna. Detta är vad jag funnit hittills:
 
Johan Conrad Meurling (Mörling), sägs vara löjtnant vid Amiralitetet vid vigseln 1736, sägs vid hustruns död 1775 ha varit kaptenlöjtnant.
Gift 1736 4/4 i Skeppsholms församling (Amiralitetsförsamlingen) i Stockholm (”H:r Leut: wed Kongl. Amiralitetet Johan Conrad Mörling, med Jungfru Sara Catharina Meijer, af Herr Kyrckioherden Tollstadius”; Skeppsholm CI:2, 1723–1786, opag.) med jungfru Sara Catharina Meijer, född omkring 1704, död 1775 18/1 i Svalöv (”den 18. Januarii kl:n 8 förmiddagen afled Capit. Lieut. Conrad Meurlings Änka Sara Catharina Mæjer, af ålderdoms swaghet i sitt 71 ålders år, och begrofs d 27 ejusdem”; Svalöv CI:2, 1752–1793, sid. 159f).
Barn:
1) Catharina Beata Meurling, antagligen född omkring 1737, död 1781 19/9 i Landskrona (enligt bouppteckningen, men återfinns ej i stadsförsamlingens eller garnisonsförsamlingens kyrkoböcker), bouppteckning 1781 25/9 (Landskrona rådhusrätt och magistratat FIIa:13, 1781–1786, s. 83ff). Gift 1771 29/1 i Svalöv med styckjunkaren i Landskrona Samuel Helm, levde 1781.
2) Sara Charlotta Meurling, född omkring 1739, död 1775 15/3 i Svalöv. Gift 1762 2/7 på Möllarp i Kågeröds socken med kyrkoherden i Svalöv Johan Christian Linck, född omkring 1726 i Norra Sandby, död 1772 28/8 i Svalöv (Lunds stifts herdaminne, band 7, 1959, sid. 520).
 
I biografin över Johan Christian Linck i Lunds stifts herdaminne står det bara att Sara Charlotta Meurling var "dotter av kaptenlöjtn. vid Amiralitetet Conrad M. (synes icke ha tillhört släkten M. från Mörlunda) och Sara Catharina Mæjer”, men jag lyckas inte hitta Meurling i en enda källa – dagstidningar, bouppteckningar, kyrkoböcker, brevskrivarregister, generalmönsterrullor, skeppsrullor, meritlistor, pensionslistor – utöver vigselnotisen 1736 i Skeppsholms församling. Tyvärr verkar inte döttrarna vara födda i Skeppsholms församling, och jag hittar inte heller några ledtrådar till Sara Catharina Meijers ursprung i Stockholms olika register. Förhoppningsvis har någon annan lyckats bättre på annat håll!  :D

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-12-12, 22:33
Svar #2

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Hej Markus
Detta var i flera avseenden ett fantastiskt svar jag fick av dig!
Tack för all information om dessa två  och till dem närstående personer.
Inte  bara informationen utan även den rigorösa eftersökningen du gjort.
Stort tack1
Vad gäller Admiraliteten i Stockholm under den aktuella tiden så har jag också haft svårt att finna ut information om människor utöver vigslar.
Vänligen
Björn
Björn

2020-12-13, 13:44
Svar #3

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Markus
Med ny information fann jag följande uppslag till mitt vidare sökande:

1. Bifynd i Den swenska fatburen 1 (Sthlm 1767, s 156-60, 166-68). Johan Conrad Mörling om en kort relation om den fatale ost-indiske resan med skeppet Ulrica Eleonora, som år 1733 ifrån Götheborg afgick. Namn och tid sammanfaller med vår Johan Conrad. Tillika kaptenslöjtnantsgraden - marin. Källan går inte att låna, jag har frågat Karlskrona stadsbibliotek (enda ex i södra Sverige) om de kan kopiera sidorna. Kanske Götheborg är barnens födelseort?

2. Släkten Mörling. Johan Conrad skulle kunna passa in i ett släktled. Inte som son (Lars Mörling hade de facto 8 och de är alla omnämnda). Kanske en kusin? Dock spekulation.

3. Släkten Meijer. En mer vild spekulation är att Sara Catharina Meijer var släkt med styckgjutarfamiljen i Stockholm.

Återkommer i tråden när jag finner något av intresse.

Än en gång tack för tidigare hjälp!

Björn
Björn

2020-12-14, 14:31
Svar #4

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
I Skeppsholms församling döps 1740-12-06 Herr Leut. Mörlings lilla son Jacob Daniel. Inget förnamn på löjtnanten och inget namn på modern.
Skeppsholm (A, AB) CI:1 (1714-1757) sid 242

I Meritförteckningar, Flottan finns Johan Conrad Mörlings meritförteckning. Börjar 1707 då han är mönsterskrivare vid Österbottens Infanteriregemente i Riga garnison. Han skriver bl.a. om fångenskap, sin salig fader major Daniel Mörling, skjuten i slaget vid Storkyro och också om den 30 månader långa resan med Ulrica Eleonora 1732. På omslaget står död 1743 10/8.

Meritförteckningarna finns både hos Arkiv Digital och Riksarkivet.
Meritförteckningar, flottan F1:20 Bild 5500 (AID: v750503a.b5500, NAD: SE/KrA/0509)
Meritförteckningar, flottan, Original, SE/KrA/0509/F 1/20 (Löw-Mö), bildid: A0065822_00436

2020-12-14, 15:32
Svar #5

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Karin
Fantastisk information! Jag har beställt kopior från  Krigsarkivet en din källnotering.
Känner du till något om hans far Daniel utöver vad som nämns? Hans släkt?
Stort, stort tack!
Björn
Björn

2020-12-14, 16:10
Svar #6

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Känner inte till något om Daniel Mörling, men tittar man i Generalmönsterrullan för Österbottens regemente mönstrad 1698-12-14, som finns fritt att se hos Riksarkivet, så finns i Överstelöjtnant Nils Silfversparres kompani:
Fänrik Daniel Mörlingh, svensk, 37 år, tjänat 22 år, gift i Riga. Han kan alltså finnas där även andra år.
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1052 (1698-1712), bildid: A0029096_00021

2020-12-14, 16:38
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Snyggt jobbat, Björn och Karin! Den tryckta skriften om resan 1733 låter väldigt intressant, och meritförteckningen bekräftar de uppgifter jag själv tipsades om av släktforskaren Niklas Kant, nämligen att amiralitetslöjtnanten är son till majoren Daniel Mörling. Detta framgår bland likvidationsakterna 1726–1753 från Stora nordiska kriget, där ”Lieutenanten Johan Conrad Mörling giordt ansökning om Liqvidation öfwer sin Faders afl: Majorens af Österbotns Regemente till fot H:r Daniel Mörlings löner för Capitains och Majors beställningarne wid samma Regemente till Febr: Månads slut åhr 1714, då han wid Storkyro blef slagen” (akten börjar hos SVAR på bild-ID A0065262_00367).
 
Jag tipsades även om att både far och son återfinns på sidan 469 i Adam Lewenhaupts bok Karl XII:s officerare (1920):
 
"Mörling, Johan Conrad, mönsterskrivare vid Österbottens inf.-reg. 1704 19/5; avsked 1714 /7; amiralitetslöjtn. – G. 1736 4/4 i Stockholm m. Sara Catharina Meijer. (L.).
 
[…]
 
Mörling, Daniel, mönsterskrivare vid Wittenbergs dragonreg. 1677; volontär vid Livreg. till häst s. å.; adjutant vid Österbottens reg. 1680; fänrik därst. 1687 30/4; löjtn. därst. 1699 25/4; kapten därst. 1704 6/4; major därst. 1710 12/3; stupade 1714 19/2 vid Storkyro. – G. m. Agneta von Gertten, d. 1737 30/8 i Mönsterås. (R. L. M.)”
 
Tyvärr framgår som synes inte heller här någonting om Daniel Mörlings ursprung, men av största intresse är ju namnet på hustrun, Agneta von Gertten. Detta är en introducerad svensk adelsätt, och Agneta omnämns faktiskt i Riddarhusets stamtavlor under adliga ätten von Gertten (nr. 749) bland ”medlemmar av ätten utan känd härstamning” som ”Majorskan Agneta von Gertten, död 1737 30/8 i Mönsterås socken Kalmar län.” Hon återfinns mycket riktigt i Mönsterås' död- och begravningsbok i augusti 1737 med den korta notisen ”d 30 dito Wälb:na fru Majorskan Agneta von Gerten.” (Mönsterås EI:1, 1726-1769, sid. 81).
 
Västra härads domböcker i Jönköpings län gav dock många ledtrådar till denna familj, och man kan konstatera att Agneta von Gertten inte bara är mor till Johan Conrad Mörling utan dessutom tycks vara dotter till kaptenen vid Jönköpings regemente, Conrad von Gertten (skjuten till döds under belägringen av Stettin 1677 5/9) och hans fru Agneta Catharina Hillebard (död 1689), som båda tillhörde introducerade svenska adelsätter. Detta stämmer ju bra med att Johan Conrad Mörlings tilltalsnamn ser ut att vara Conrad, så han är då alltså uppenbarligen döpt efter sin morfar Conrad von Gertten. Domböckerna berättar följande:
 
Göta Hovrätt – Advokatfiskalens arkiv, volym EVIIAABA:612 (1723), sid. 1120v-1121.
Västra häradsrätts dombok 1723 25/10 § 21.
”Wälborne Fru Agneta von Gerdten, låtit instämma des måg Corporalen Ehreborne ock Manhaftig Petter Skeppman, sampt dotter bemelte Skeppmans Käraste, Fru Christina Mörling, angående 25. st. mynteteckn a 1 D:r st, som Frun skall hafa utlefwererat till sin dotter, att inlösa en begäran med, hoos Nills i Hägnen, ock Vice Versa Corporalen låtit instämma Wälborne Fru Agneta von Gerdten ock des son Lieutnanten Wälborne H. Johan Conrad Mörling, angående det Frun bortbytt hemmanet Gunnarstorp som skall warit Corporalen försäckradt sampt fordrad wedergiäldning af frun för en resa till Carlscrona och af H. Lieutnant Mörling wedergiäldning för en Kappa à 16 D. Sm:t”.


Här framgår det alltså att Agneta von Gertten hade sonen löjtnanten Johan Conrad Mörling och dottern Christina Mörling, som 1723 var gift med korpralen Petter Skeppman. Längre fram i detta mål berättas det även att ”wid detta antecknas efter Lieutnantens Wälborne H. Mauritz von Gerdtens begiäran, att Corporalen Skeppman tillstår det han sedan domen wid sidsta Ting dhem emillan utföll, fått i penningar Contant 10 D. Sm:t”, och denne Mauritz är intressant eftersom han i ett mål fyra år tidigare säger sig vara bror till Agneta Mörling, f. von Gertten:
 
Göta Hovrätt – Advokatfiskalens arkiv, volym EVIIAABA:571 (1719), opag.
Västra häradsrätts dombok 1719 31/10 § 60.
Angående en pantad silverbägare, där ”Hr Lieutnanten [Mauritz Georg von Gertten] på tillfrågan tillstår, att när han då kom hem, till sin syster, fick han halfparten hwijta och halfparten Myntetechn. – Skiepman tillstår, att han för sin Fru Swärmoder H:r Lieut:n Hiertens syster, låntagit de 40 D:r Sm:t”.
 
Agneta förekommer två år senare i ett mål tillsammans med ytterligare en bror, kapten Magnus von Gertten, i samband med att bröderna Mauritz Georg och Magnus har undandragit sig från att köpa Säby säteri av lundabiskopen Jonas Linnerius:
 
Göta Hovrätt – Advokatfiskalens arkiv, volym EVIIAABA:592 (1721), sid. 1082.
Västra häradsrätts dombok 1719 12/6 § 1.
”Frågades hwem som äger den delen af Säby godzet, som ännu är osålldt? H:r von Gerdterne sade, deras syster Wälb: Fru Agneta von Gerdten äger densamma”.
 
Med dessa uppgifter kan man i Riddarhusets stamtavlor konstatera att det bara finns en enda syskonskara där Agneta von Gertten passar in, nämligen som dotter till den ovannämnde kaptenen Conrad von Gertten och Agneta Catharina Hillebard. Under tabell 20 finner man denna familj, dock utan dottern Agneta men däremot med sönerna Mauritz Georg von Gertten (död 1749), som visserligen enligt Riddarhusets stamtavlor ska ha återvänt till Sverige först under 1730-talet efter fångenskap i Ryssland, men som vid tiden för domböckerna 1719-1723 mycket riktigt var löjtnant, och Magnus von Gertten (1667-1739) som vid tiden för domböckerna var kapten, precis som det sägs.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-12-14, 16:54
Svar #8

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Oj, oj, oj Markus
Det blev mycket att smälta och fundera över just nu.
Saknar ord.
Tack
Återkommer
Björn
Björn

2020-12-15, 19:12
Svar #9

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Här följer Johan Conrad Mörlings berättelse ur den Swenska Fatburen 1767.
Björn

2021-02-02, 20:11
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Släktforskaren Niklas Kant uppmärksammade mig på att Daniel Mörling återfinns i generalmönsterrullan för Österbottens regemente då regementet mönstrades i Riga av fältmarskalken Erik Dahlbergh 1696 7/10. Där kan man läsa att Daniel, som då var fänrik, var ”Swänsk”, icke adelsman samt 35 år gammal, alltså född beräknat 1661 (Digitala forskarsalen bild-ID: A0054378_00021).
 
Niklas Kant fann även dottern Christina Mörlings dödsnotis i Fröderyds kyrkobok 1782 15/2, som ger en del intressanta ledtrådar till familjens tidigare historia (Fröderyds kyrkoarkiv, vol. C:3, 1754–1801, sid. 458–459, maskinskriven numrering 452–453). Notisen lyder som följer:
 
”[1782] den 15. Febr. dödde och den 24. ejusdem begrofs
gamla Enckan Christina Mörling ifrån
Dalen. Född, efter berättelse, 1688 uti
LifLand och Riga, hwaräst fadren war
StadzMajor, Modrens namn obekant.
Döpt., Flygtade ifrån Nysnämnde
ort, under Finska kriget, helt liten och
ung, hit till Swerget, och wistades först
någon tid i Stockholm, sedan i Eksjö och
stannade ändteligen i Skepperstadz Sochn
och by, der hon, efter någon tidz förlopp,
blef gift med Corporal Skeppmann,
med hwilken hon, under en 30. åra Ägta
sammanlefnad, hadde 10. barn, af hwil-
ka allenast 2ne ännu lefwa, 1. Son, som är
boende i Högby Sochn, samt 1. Dotter boende i Wisse-
fjerda sochn och Calmar stift. Warit Enka
en obekant men förmodeligen Lång tid. Blef
andra gången gifft med afskeddade Enckoman-
nen Sergeant Elias Galander, hwilket äg-
tenskap warade 7. eller 8 år, utan barn.
Blef härpå åter Encka, det hon warit
circa 8 eller 9 år. Har njutit fattig
medel i flere år. Kunde wäl läsa bå-
de i och utan bok och sökte derefter sitt
lefwerneställe. Blef kortt för sitt
aflidande bespisad med den Heliga Natt-
warden sin tro tillstyrcko och försäkran
om en nådog Gud för Jesu skull. Härefter
drögde Herren icke länge med hennes efter-
längtade förlåssning, hwilken inföll, som
man hoppas i en salig stund! den 15. sistl:
dennas, efter en flygtig och obeständig
här i werlden tillbragt wandring och
lefnadztid af 94. år. D: S: ÅlderdomsSwaghet.”
 
Vidare fann Niklas Kant även Johan Daniel Meurling i Lunds universitets studentmatriklar, inskriven 1763 som student nr. 1696 vid Skånska nationen. Födelsedatumet och -orten var som synes okänt för författaren, men Karin Uhrvik kunde ju konstatera här ovan att han döptes 1740 6/12 i Skeppsholms församling i Stockholm. Texten lyder som följer (Sjöström, Carl, Skånska nationen före afdelningarnes tid (1682-1832), Lund 1897, sid. 327).
 
1696. Johan Daniel Meurling, son af kaptenen vid amiralitetet Conrad M. och Sara Katrina Mæijer (+ enka i Svalöf 1775); f. o. 1741; jur. examen höstterminen 1764.
Tillhör antagligen icke den vidt utgrenade slägten Meurling från Mörlanda. – Syster: Sara Charlotta (+1775), gift i Kågeröd 1762 med kyrkoh. i Svalöf J. C. Linck (stud. blek. 1740).”
 
Med tanke på omständigheterna menar Niklas Kant att han bör vara identisk med den Johan Daniel Meurling som tycks sluta sina dagar 1796 i Jönköping (jag lyckas dock inte återfinna hans dödsnotis på det angivna datumet i Jönköpings Kristina eller Sofia församling). Han dör barnlös, och ingressen till hans bouppteckning lyder såhär (Jönköpings rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FIa:7 (1794–1797), sid. 773):
 
Ӂhr 1796 den 2dra Junii, blef
af Magistratens undertecknade
Deputerade jemte tillkallade wär-
deringsmän Planteringsmästaren
Sven Gustaf Levander och Peruqve-
makaren Anders Rågren, förrät-
tad laga Boupteckning efter
Extra rådmannen och Kämnärs
Préses i Lifstiden Ädel och Hög-
acktad Herr Johan Daniel Meurling,
som Pingstdagen Innewaran-
de år den 15. Nästledne Må-
nad Barnlös genom döden af-
lidit, utan at hafwa, enligt
hwad kunnogt är, sig efter-
lemnadt andre eller flere
närmare arfwingar än
thess Änkefru Anna Elisabeth
Meurling samt twenne Herr
Rådmannens Syster döttrar
hwilkas wistande ej annor-
lunda bekant är, än att
the skola i Skåhne sig uppe-
hålla”.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-02-04, 20:57
Svar #11

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Markus
Stort tack för kompletterande information om Daniels och Johan Conrads nära familjemedlemmar. Jag har utan resultat försökt finna Daniel i Wittenbergs regemente utan framgång (i hopp om mer information från var i Sverige han kom).
Jag tror fortfarande att han kan vara en broderson till Lars Mörling (Per Månsson eller Nicolaus Magni Wesselius), men tyvärr finns inte kyrkoböcker som kan styrka detta.
Jag har däremot varit mer framgångsrik med Daniels hustru Agneta von Gertten som visade sig vara mer blåblodig än vad jag kunnat ana. Jag har nu bottnad hennes anor och är i full färd med en sammanställning. Tack vare ingiften på mödernet är hon knuten till svenska, finska och danska uradliga ätter och tillsammans med en handfull tyska/baltiska ätter på fädernet är det över 30 olika vapensköldar representerade under närmare 600 år. Jag har funnit lejonparten av källor och information från riddarhuset jämte den finska motsvarigheten. Det är sannolikt så att de olika generationerna inte alltid kan säkerställas vara i rakt nedstigande led så åtminstone inom de namngivna familjerna. Informationen gav också samtidigt en god överblick av den svenska invasionen av och inflytandet över Finland från 1200-talet och framåt. Ett stort tack till dig Markus som möjliggjorde denna fördjupning av mina anor!
Jag har gjort en översikt av de berörda ätterna i kronologisk ordning - om du är intresserade kan jag skicka denna per epost.
Björn
Björn

2021-02-04, 21:30
Svar #12

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 08:29
    • Visa profil
Det finns en utredning av släkten Mörling i Från flydda tiders Kristdala och Tunalän. D. 1-3. Sven Bankeström.

Jag skulle dock börja med att tömma handlingar från det militära. Finns mycket mer än bara vanliga rullor. T.e.x. Arméns meritförteckningar på Riksarkivet och säkert mer material på Krigsarkivet.


2021-02-05, 14:05
Svar #13

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Tack Niklas för rådiga förslag.
Jag ber om ursäkt för att jag de facto inte riktade ett stort tack till dig samtidigt som till Markus.
Inleder nu, utan dröjsmål, det föreslagna arbetet.
Björn
Björn

2021-02-05, 14:06
Svar #14

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Niklas
Det slog mig att jag fick sent svar (igår) från Riksarkivet avseende Daniel Mörlings meritförteckningar. Tyvärr saknas dessa.
Mot Krigsarkivet.
Björn
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna