ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Staffansson Skinnabo  (läst 1882 gånger)

2020-12-10, 19:46
läst 1882 gånger

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
I ett par inlägg från 2014-03-04 och 05 ställdes frågan var Jon Staffanssons (d. dec. 1751 i Skinnabo) hustru Elin Persdotter kommer ifrån. Dessutom ställdes frågan om Ingrid Jonsdotter (omkr 1738-1815) gm Petter Staffansson från Alsjö verkligen är dotter till Jon.

Jag är ganska säker på att jag har löst det hela, men kan givetvis ha tagit fel.

Jon Staffanssons förmodade far är Staffan Persson i Skinnbo, och tittar man i mtl för åren 1723, 24 och 25 finns där en son Jon. 1726 är denne son borta.
Jon Staffansson gifter sig inte i Vissefjärda, ej heller föds hans troliga dotter Ingrid i socknen.

Algutsboda finns kopplingar till längre fram, och i vigsellängden hittar jag:

18/11 1726 Jon Staffansson och Elin Pärsdotter i Hägerås

Alltså samma år som Jon försvinner från Skinnabo, enligt mantalslängden.
Dock står ingenting om var Jon kommer ifrån.
Dottern Ingrid Jonsdotter anges i Vissefjärda hfl vara född 1738.

Algutsboda födelsebok:

1737: Den 24 juli döptes Jon Staffanssons och Elin Persdotters ifrån Hägerås dotter Ingrid. Föddes d. 20 juli.

Jag tittar sedan bakåt för att se när Jon och Elin får sitt första barn:

1728: 19 juli döptes Jon Staffanssons och Elin Persdotters barn i Hägerås kallat Ingrid
bland dopvittnena finns hustru Ingrid från Skinnabo i Vissefjärda.



Tittar man sedan i mtl för Vissefjärda 1737- 38 så ser man att Jon Staffansson dyker upp just 1738. Min teori är alltså att han gifte sig till Hägerås 1726, och flyttade sedan tillbaka till fädernegården. Det jag inte kan kolla är om Jon verkligen försvinner från Hägerås 1738, mantalslängder i Algutsboda finns inte hos SVAR för de aktuella åren.

Jag har inte lagt in länkar etc här, men jag tror att de som ev. forskar i denna släkt vid denna tid ändå lätt hittar källorna.






2020-12-11, 11:09
Svar #1

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Vad glad man blir när forskare postar ledtrådar till svårfångade personer!

Jag har också med Jon i mitt släktträd, dock har jag inte undersökt honom närmare, det är hans syster Agda som är min anmoder. Men jag har ändå följande lilla pusselbit att lägga till:

Ur Södra Möres Dombok 1733 den 4 oktober:

Anders Gummesson i Kimbramåla uppviste det kiöpebref hand undfått af sina syskon Ingeborg Gummesdtr i Gustafsbygd, Ingre Gummesdtr i Agebo, Gertrud Gummesdtr i Stekaremåla, Brita Gummesdtr i Bamsekulla och systersonen Joen Staffansson i Hägerås på 1/4 skattecronohemman Kimbramåla.


Därmed torde det vara klart att Joen är född i Staffan Perssons första äktenskap, med Ingrid Gummesdotter från Kimbramåla, d 1705-05-28, och även här framgår det att han bor i Hägerås.

Det finns inga mantalslängder för Algutsboda för de år du nämner, men här:  Riksens ständers kontor Kammarkontoret GIg:824 (1737) Bild: 1340 Sida: 261
kan man se att det finns en Jon i Hägerås södregård 1737. 1739 är det Anders och dottern Märta som bor på denna gård. Riksens ständers kontor Kammarkontoret GIg:826 (1739) Bild: 1550 Sida: 301.

2020-12-11, 14:20
Svar #2

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej, Hans och Marie,
I Algutsboda sockenbok IX s.51-s.64 beskrivs folket i Hägerås, Bl,a Per Persson och Elin Månsdotter s,52 och s.54 . Vilka bör vara Elin Persdotters föräldrar. Där omtalas Per Persson och dennes måg Jon Staffansson. på s. 52
Per Persson erhöll 1716 rätt att ur ödmål upptaga bruk på 1/4 mantal Hägerås norregård mot skatterättens åtnjutande. Hemmanet hade råkat i ödmål under pestetiden och Per Persson träffade senare överenskommelse med arvingarna om betalning för hemmanet. allt enl. Algutsboda sockenbok IX.
Vänligen Aina Alriksson

2020-12-14, 10:08
Svar #3

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
Aina och Marie, tack!
Ni har grävt djupare än jag, och tack vare er så anser jag det hela till 100% säkert.

Att Staffan Perssons första hustru Ingrid Gummesdotter kom från Kimbramåla visste jag inte. Det ger mig en liten anförlust då jag har hennes bror Anders Gummesson i Kimbramåla på en annan gren, men å andra sidan handlar det ju om Kryssebodasläkten.

Anders Gummessons hustru är en annan fråga, han gifter sig i oktober 1712 med änkan Kerstin, det står möjligen Håkansdotter, jag ville först ha det till Sunesdotter men det är högst osäkert. ( Vissefjärda kyrkoarkiv, Födelse och dopböcker, SE/VALA/00426/C/1 (1696-1735), bildid: C0029152_00077, sida 127 )

Men, det är som sagt en annan fråga.

Hälsn. Hans


2020-12-14, 10:41
Svar #4

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Hej Hans,

Jag har inte gediget fördjupat mig i Anders Gummessons hustru, men dessa är de uppgifter jag har skrivit in. Om du använder dem så dubbelkolla dem gärna.

Kirstin Sunesdotter

Född 1671 Buemåla, Vissefjärda
83 år vid sin död.
Lena Petersson, I Dackebygd 2002 sid 59:
...1705 var ett märkesår i byns historia. Då löste byns tre bönder för 150 daler ut gårdarna i Kimbramåla, som omfattade ett helt mantal, ett s k skatteköp, och jorden omvandlades från frälse till krono, dvs från och med nu erlade bönderna sin skatt till staten. De tre bönderna var enligt mantalslängden Per, Gumme och Nils, alla med efternamnet Joensson. Per och Gumme var troligen bröder medan Nils var ingift i byn med deras kusin på mödernet, Kerstin Sunesdotter. Sedan åtminstone 10 år tillbaka hade de brukat jorden i byn. Per 3/8 mantal, Gumme 3/8 mantal och Nils 1/4 mantal.
Källa: Lena Petersson, I Dackebygd 2002 sid 59, Mantalslängder för Kimbramåla

Gift med Nils Jonsson omkring 1694
1693 Sune Månsson med hustru har 1/4 mtl Kimbramåla.
1694 Sune Månsson, singel, delar 1/4 mtl med Nils Jonsson och hans hustru (Sunes dotter)
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Bosatt med Nils Jonsson omkring 1694 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Gift med Nils Persson 1706-11-10 Vissefjärda
drängen i Kimbramåla och Änkan i Kimbramåla.
Källa: plf

Bosatt med Nils Persson 1706-11-10 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Gift med Anders Gummesson 1712-10-20 Vissefjärda
Drängen i Kimbramåla och änkan
Källa: plf

Bosatt med Anders Gummesson 1712-10-20 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Död 1754-08-18 Kimbramåla, Vissefjärda
83 år
Källa: plf
----------------------------------------------------------------------------------------------
Sune Månsson (Kirstins far)

Född 1629 Buemåla, Vissefjärda
80 år vid sin död
Källa: Göran Johansson I Dackebygd 1995 sid 95 Vem var Gumme Persson i Torsjö, PLF döda

Död 1709-05-02 Kimbramåla, Vissefjärda
80 år gammal
Källa: PLF, Mantalslängder för Kimbramåla

Noteringar
Måns Jonssons morbror - Sune Månsson i Buemåla - figurerar också i domböckerna. År 1664 stäms Sune och kamraten Sven Bondesson i Bamsekulla för att de utan grund anklagat fru Yxkulls frälsebonde Tor Joensson i Bockabo för tjuveri. De dömdes för denna kan man tycka ringa förseelse till döden men benådades uppenbarligen. Sune Månsson diskuterades åter vid tinget i Vassmolösa 1667. Han anklagade då sin hustru Elin för "olovlig beblandelse" med salpetersjudaren Olof i Förlångsö. På sommaren år 1673 tog Sune i Buemåla och Per Månsson i Rörsbo med sig till tinget en soldat "i flygande fot gripen och bakbunden" som objuden gått till Håkan Gummesson i Kimramåla just som denne höll "en liten kollation för sina grannar som brukligt är för kyrkoherden".
(Göran Johansson, I Dackebygd 1995 sid 95 "Vem var Gumme Persson i Torsjö?")

(Jag har även själv läst i domböckerna om målet med hustrun Elin, men jag hittar just nu inte i mina anteckningar vilken dombok det var eller exakt vad där stod//Marie)

----------------------------------------------

Kirstins mor:
Elin

Född 
Sune Månsson diskuterades åter vid tinget i Vassmolösa 1667. Han anklagade då sin hustru Elin för "olovlig beblandelse" med salpetersjudaren Olof i Förlångsö.
Källa: (Göran Johansson, I Dackebygd 1995 sid 95 "Vem var Gumme Persson i Torsjö?")

------------------------------------------------

Enligt uppgifter i I Dackebygd 2002, sid 59, skulle Kirstins far Sune vara son till Måns Persson Ödde. Om detta stämmer (vilket jag inte har dubbelkollat) är Sune bror till Karin Månsdotter, f ca 1615, d efter 1674, gift med Jon Gummesson från Krysseboda som bosatte sig i Kimbramåla. Jon och Karin är föräldrar till Gumme Jonsson och därmed farföräldrar till Anders Gummesson.
-----------------------------------------------

Om vi backar till Kirstin Sunesdotter så var hon ju änka när hon gifte sig med Anders.

Dessa uppgifter har jag om hennes första man:

Danneman Nils Jonsson

Bonde i Kimbramåla

Född 1664-06 Kimbramåla, Vissefjärda
41,5 år vid sin död
Källa: Södra Möres Dombok 1737 N 31 sid 45

Gift med Kirstin Sunesdotter omkring 1694
1693 Sune Månsson med hustru har 1/4 mtl Kimbramåla.
1694 Sune Månsson, singel, delar 1/4 mtl med Nils Jonsson och hans hustru (Sunes dotter)
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Bosatt med Kirstin Sunesdotter omkring 1694 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Död 1705-12-17 Kimbramåla, Vissefjärda
Dannemannen, 41,5 år
Källa: plf

Noteringar
Södra Möres Dombok 1737 N31 sid 45 (hösttinget?)
Eskel Börjesson i Bamsekulla och Hindrick Jaensson i Knappsmåla samt deras svärmor Maria Svensdtr i Kimbramåla haade instämt Anders Gummesson därstädes. Maria Svensdtrs man Pär Gummesson om 1/4 Kimbramåla, som Gumme, pär och Nils Jönssöner köpt 1705.

Enligt Lena Petersson i I Dackebygd 2002 är Nils inte bror till Pär och Gumme:

Lena Petersson, I Dackebygd 2002 sid 59:
...1705 var ett märkesår i byns historia. Då löste byns tre bönder för 150 daler ut gårdarna i Kimbramåla, som omfattade ett helt mantal, ett s k skatteköp, och jorden omvandlades från frälse till krono, dvs från och med nu erlade bönderna sin skatt till staten. De tre bönderna var enligt mantalslängden Per, Gumme och Nils, alla med efternamnet Joensson. Per och Gumme var troligen bröder medan Nils var ingift i byn med deras kusin på mödernet, Kerstin Sunesdotter. Sedan åtminstone 10 år tillbaka hade de brukat jorden i byn. Per 3/8 mantal, Gumme 3/8 mantal och Nils 1/4 mantal.

-----------------------------------------------------------

Som du kan se är vissa av uppgifterna ovan andrahandsuppgifter. Oftast är detta bara uppgifter som bekräftar vad jag har andra källor (mantalslängder etc) till, men du får ha detta i åtanke. Jag har också släkt i Kimbramåla men just Anders och Kirstin är lite sidogrenar för mig, därför har jag inte fördjupat mig i dem.

Hälsningar
Marie




2020-12-14, 10:49
Svar #5

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Hej igen,

Jag fick ju bara med Kirstins make nr 1! Hon var gift tre gånger, här är make nr 2:

Nils Persson

Gift med Kirstin Sunesdotter 1706-11-10 Vissefjärda
drängen i Kimbramåla och Änkan i Kimbramåla.
Källa: plf

Bosatt med Kirstin Sunesdotter 1706-11-10 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Död omkring 1711 Kimbramåla, Vissefjärda
1711 har Nils Pärsson med hustru 1/4 mtl i Kimbramåla.
1712 har Nils änka samma mantal.
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

//Marie

---------------------------------------------

Tillägg:
Jag hittade också domboksuppgiften om Sune och hans misstankar om hustruns otrohet. Det är från vintertinget 1674, start på bild 150. Men där har jag faktiskt skrivit att hustrun skulle heta Ingrid Nilsdotter.

2020-12-14, 12:14
Svar #6

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
Marie,
jag tackar återigen för att du tagit dig tid. Flera av uppgifterna har jag redan sett och, så gott det går, kollat upp. Nytt var att Kerstin Sunesdotter kom från gården. Dessa uppgifter verkar både logiska och troliga.

Andra, äldre uppgifter talar om att hon skulle vara dotter till Sune Jonsson, och alltså komma från gästgivarhåll i Emmabo, mindre troligt.
Det som fått mig att tveka lite med Kerstin är just att jag inte riktigt kan se att hon heter Sunesdotter vid sin vigsel med Anders Gummesson. Det anges inte heller varifrån hon kommer, även om det ofta betyder att hon bor i "samma gård". Även den stora ålderskillnaden, hon är ju cirka 20 år äldre, har fått mig att tveka.

Men nu känns det som om lösningen kom, återstår att verifiera i originalkällorna.

Vänliga hälsningar
Hans

2020-12-14, 12:37
Svar #7

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Allra lättast är nog att följa förloppet i mantalslängderna för Kimbramåla. Där ser du precis vilka som tar över vilka gårdsdelar, när de gifter sig etc. De finns sammanställda här:
http://lovkullen.net/Bygd/KimbramalaV.html

//Marie

2020-12-14, 13:00
Svar #8

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
Din sammanställning där är, och har varit en flitigt använd källa.
//Hans

2020-12-16, 14:14
Svar #9

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
För att nämna Kerstin Sunesdotter och hennes första man, Nils Jonsson igen:

Vissefjärda kyrkoräkenskaper 1693, 26/3:

Dom. laetare; Inkomo till kiörkan af brudefolken som wigdes Nils Joensson och Kirstin Sunesd i Lindehult

( Vissefjärda kyrkoarkiv, Räkenskaper för kyrkan. Äldre allmän odelad serie samt huvudräkenskaper., SE/VALA/00426/L I a/1 (1679-1712), bildid: C0071720_00031)

Jag undrar om inte detta par måste vara de tidigare nämnda. Nils sägs ju vara ingift i Kimbramåla, och kan ju mycket väl komma från Lindehult. Det finns enl. mtl ingen Sune överhuvudtaget i Lindehult runt 1660-80. Däremot finns en Jon Månsson med hustru, som 1689-90 har en son upptagen. När Jons och Kerstins son Nils föds i Kimbramåla i sept. 1702 är ett av dopvittnena Ingrid i Lindehult.

tillägg;
Marie; ang. Jon Staffanssons syster Agda så anges i samma kyrkoräkenskaper 1692 Dom. 18 trin. "kyrkgång hustrun i Skinbo Ingrid"

(Vissefjärda kyrkoarkiv, Räkenskaper för kyrkan. Äldre allmän odelad serie samt huvudräkenskaper., SE/VALA/00426/L I a/1 (1679-1712), bildid: C0071720_00028 )

Agdas födelse anges av flera till 1693, men jag tror att hon föddes i augusti 1692, om man räknar 6 veckor bakåt från kyrkogången. Om du nu inte redan sett detta.

hälsningar Hans

2020-12-22, 13:17
Svar #10

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Tack för informationen. Jag tror du kan ha helt rätt i detta. Kyrkoräkenskaperna har jag inte läst mycket i, men det verkar ju vara en källa som kan ge en hel del extra information.

hälsningar
Marie

2020-12-22, 14:22
Svar #11

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 10:39
    • Visa profil
Tack till alla för denna intressanta information. Särskilt till Marie Petersson Engnell för dina mantalslängder, som jag använt flitigt!

Agda Staffansdotter är en anmoder till mig. Hennes fader borde ju vara Staffan Persson (ca 1664, Skinnabo - 5 dec 1731 Skinnabo). Moderns Ingrid Gummesdotters släkt är väl utforskad. Staffan Perssons fader sägs vara Per Börjesson (som ska ha dött 1715, över 100 år gammal), som även nämns här: http://www.klgf.com/Filer/Klgfbladet/66.pdf. Men vem var Per Börjesson gift med? Någon som har spännande information om denna sidan av Agdas anor?

mvh,

Henrik

2020-12-26, 23:10
Svar #12

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
Det är mycket svårt att säga om Per Börjesson var far till Staffan Persson. Jag och min släktforskarkollega har en teori om att han kan har varit farfar. Fram till 1673 anges en Per med hustru. 1675 och 76 anges ingen brukare alls. Det stämmer ungefär med Per Börjessons "pensionsålder" om han var född cirka 1612. 1689 anges tydligt en Per P , och "i samma gård" Staffan P.  Det känns troligt att Staffan är son till denne Per P, och möjligen sonson till Per Börjesson.

Alternativt kan denne Per P vara en bror till Staffan , isåfall brukar han bara gården ett år, sedan kanske han flyttar till sin hustrus föräldragård. Eller så har skrivaren skrivit fel, och det är Per Börjesson som avses.

Staffan Persson döper ju även en son till Börje.
Jag har hittat en person till i kyrkoräkenskaperna som säkert har en anknytning.

9/4 1693 skänker "Per och hustru" i Skinnabo 8 öre till kyrkan
23/4 samma år "I testament för hustru Agda i Skinnbo"

Kan detta vara Per P:s hustru som dör 1693?  Det kan förstås även vara Per Börjessons hustru, men jag tror inte det är så troligt. Men man kan nog vara ganska säker på att Agda är antingen mor eller farmor till Staffan. Han döper ju även en dotter till Agda.

Det förekommer även en hustru Elin i Skinnabo som fadder vid dop 1696 och 1699. Man får inte glömma att det ju även finns en båtsman i Skinnabo vid denna tid. Dock verkar hans hustru ha hetat Karin.

Detta är mest spekulationer förstås, källorna är inte särskilt många vid denna tid. Hoppet står nog till om domböckerna kan ge klarhet.

2020-12-27, 22:43
Svar #13

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej, Några bidrag,
I Roterings-utskrivningslängden 1678 Bild.7 står det Per i Skinnboo , och under står det son Håkan , i kanten står det " Över 60 år,(och som jag tror) påtrygeet för brand."
i rot-utsk.l. 1647-1648 står det på bild 120 Per Olsson i Skinnboo. I jordboken 1654 är ju Skinnbo Öde! i Mtl 1660 Per och Hustru , trol. en annan Per...


I Kyrkans räkenskaper Vissefjärda 1692 bild.28 dom tri 6 står det" kyrkogång hustru i Skinnbo Ingred 8 ör." Vem är detta?
samma sida dom 18 tri Kyrkogång hustru Stefans .Vulken Stefans hustru är detta? står ju ingen ort!


1694 bild.36 står det "k---gång Hustru i Skynboo. Vad betyder det?
samma sida dom tri 23 Conventet uti Skinboda hos Stephans. Vad betyder det?
Vänligen Aina

2020-12-28, 18:53
Svar #14

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej,
Per Börjesson Skinnbo Vissefjärda, finns i dombok: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen kalmar Län (H) EVIIAAAE:29, år 1660 Bild 40 , Bild 120,  Bild 160, som vittne i ett dråpmål.
Samt i : Dombok år 1677, Göta Hovrätt- Advokatfiskalen Kalmar Län EVIIAAAE: 30,  år 1677 bild 2020 . Det handlar om när hans gård drabades av brand.
Vänligen Aina


2020-12-28, 19:02
Svar #15

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
Aina, tack för din information!

Kyrkogång eller kyrktagning skedde 6 veckor efter förlossningen, då upptogs modern formellt återigen i kyrkogemenskapen. Under dessa veckor skulle hon vila.

Den hustru "Ingred" som nämns är mycket troligt Staffan Perssons första hustru Ingrid Gummesdotter.

Jag tror det står "Staphans" och inte Stefans. Det finns fler Staffan i Vissefjärda, och detta behöver inte alls avse Staffan Persson i Skinnabo.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna