ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingeborg Nilsdotter m familj  (läst 1433 gånger)

2020-12-04, 09:49
läst 1433 gånger

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Så snart ett problem är löst så uppstår ett annat - åtminstone när man som jag är amatör.
Olof Mårtensson f omkr 1637 i Böle, Ragunda gifter sig med änkan Ingeborg Nilsdotter f omkr 1634 och bosatt i Utanede. Född i ? (Hämtat hos Staffan Lindqvist Familjer i Ragunda sid 20.)
I den allra äldsta hfl för Fors år 1693 (Fors AI:1 Bild 120 sid 6 Arkiv Digital) finner man Ingeborg gift med Olof. Där finns en Svärmoder Karin Persdotter. Är Karin alltså Ingeborg Nilsdotters mor? Vad heter hennes far? Nils ....?
Först av de uppräknade barnen finns Anders Pärsson - från Ingeborgs första äktenskap med en make Pär .....?
Döttrarna är här: Märit 24 år, Karin 17 år och Brita 16 år. Men VEM är fader till dessa? Några hfl senare finns även en dotter Sigrid, d v s samma namn som bars av Olof Mårtenssons mor.
Tacksam för hjälp


2020-12-05, 06:21
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Karin Persdotter (ca 1617-1701) var mor till Ingeborgs förste make Per Andersson och änka efter nämnde- och riksdagsmannen Anders Persson i Utanede. Det finns en bra nekrolog efter Pers äldsta dotter Märet (död 3/9 1742 i Alsen), även om där angivet födelseår/åldersuppgift uppenbart inte är helt korrekt.

2020-12-05, 09:01
Svar #2

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
God Morgon Karl Göran Eriksson och tack för ett mycket intressant svar! Det var just Svärmodern Karin Persdotter som fick mig att fundera. Ibland skall man tydligen inte tro sina ögon... Samma problem ser jag när Pål Persson är skriven som Svärfader hos Olof Olofsson och Ursilla Jonsdotter. VEMS svärfar? Jag har inte ännu lyckats placera in Pål Persson i mitt träd och får nu ta omtag och klura på detta.
Vänligen Marianne

2020-12-05, 15:10
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
God middag
Ordens valör skiftar med tiden och det gäller även släktskapsord. Jag erinrar mig en disputation här i Uppsala för snart 15 år sedan. Doktoranden förde där ett resonemang om ordet 'syskonbarn', vilket av vederbörande uppfattats ha den nuvarande betydelsen. Avhandlingen rörde emellertid jämtländskt 1600-tal och då var ju betydelsen i dagens mening kusin. En avgörande skillnad - inte minst för släktforskare.

I ovanstående fall var Pål rätteligen styvsvärfarfar till Olof eftersom han var gift med hustru Ursillas farmor. Ursilla var alltså dotter till bonden Jon Ingemarsson i Bispgården.
Olof O. tidigare omnämnd här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=45131.msg684868#msg684868

2020-12-05, 21:40
Svar #4

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
God Afton och tack för ett innehållsrikt och intressant svar och jag har sedan tidigare lagt in Olof Olofssons hustru Ursilla Jonsdotter f c:a 1657 och hennes föräldrar i mitt register då jag har ett svagt och "urvattnat" släktskap till henne. Jag fick en gång svar från Dig på en fråga om  henne och hennes namne Ursilla Jonsdotter f c:a 1668, vilken är min ff mf fm fm m OCH min fm mf fm fm m, gift med Pål Eriksson Stark.
Jag försöker mig på att läsa Mantalslängder, Landskapshandlingar och annat tillgängligt men rätt ofta är dom svårlästa för mig.



2020-12-07, 20:22
Svar #5

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:18
    • Visa profil
Utifrån nedan indicier drar jag med viss tvekan slutsatsen att Ursula Jonsdotters (f. 1657) man Olof Olofsson kommer från Västeråsen, Fors (Z) och är son till Olof Björnsson.

1. Olof Björnsson har en son vid namn Olof.

1686:
Oloff Biörson [trol. Olof Björnsson i Västeråsen, den enda med detta namn som finns i mantalslängden för Ragunda tingslag år 1683, ingen Olof Björnsson år 1687] debiteres för 10 daler k.m:tt. Rp. genom hanns sönner [fol. 263v] Biörn och Oluff, att dhet måtte wara af något tobaak han skulle sällia åth honom och icke kunde skee, effter deth war förskämbdt och låg honom tillhanda som intett kan bewijsas, och måste derföre betala oppförde tijo daler kopp:rm:tt.
(Jämtlands domsagas häradsrätts arkiv, vol. A I: 11, fol. 263r–263v, ÖLA. )

1688:
Olof Olofsson och hustru står uppgiven som husfolk i Västeråsen, Fors (Z).
(Mantalslängder 1642-1820 Västernorrlands (Gävleborgs) län 1654-1820 (X, Y, Z) 17 (1688) Bild 2980 / sid 812 (AID: v900931.b2980.s812, NAD: SE/RA/55113173))

2. Dopvittnen för barnen Daniel, Karin. Märet och Olof
Nedan släktskap utifrån hypotesen att Olof är son till Olof Björnsson i Västeråsen.

Den 12:e mars döptes Daniel, Olof Olofssons och h. Ursilla Jonsdotters son i Bispgården som föddes den 4:e samma månad. Faddrar: Pål Anfinsson i Bispgården [Granne], dragon Gabriel Lind [modern Ursulas halsysters man] i samma by, Rasmus Hansson i Pålåsen (Västeråsen), h. Ingiel Olofsdotter i Böle [fadern Olofs syster], h. Elisabet Anfinsdotter i Pålåsen [fadern Olofs sväderska] (Västeråsen), Karin Jonsdotter i Bispgården [modern Ursulas syster].
Källa: Fors kyrkoarkiv C:1 fol. 9v

Den 19:e juni döptes Karin, Olof Olofssons och h. Ursilla Jonsdotters barn i Bispgården, som föddes den 14:e samm månad. Faddrar: Jon Zachariasson i Byn, Olof Svensson i (Väster)ede [fadern Olofs svåger], Clemet Eliasson i Byn, h. Märet Matsdotter i Utanede, h. Barbro Pålsdotter i Bispgården, Elisabet Jonsdotter i Bispgården [modern Ursulas syster].
Källa: Fors kyrkoarkiv C:1 fol. 12v

Den 17:e februari döptes Märet, Olof Olofssons och h. Ursilla Jonsdotters barn i Bispgården, född den 10:e samma månad. Faddrar: Olof Kjellsson i Byn [fadern Olofs broders svärfader] , dragon Nils Dufwa [modern Ursulas svåger], Jon Björnsson i Österåsen [fadern Olofs brorson], h. Elisabet Anfinsdotter i samma by [fadern Olofs svägerska], h. Karin Jonsdotter i Utanede [modern Ursulas syster], Kerstin Pålsdotter i Bispgården.
Källa: Fors kyrkoarkiv C:1 fol. 18v

Den 29:e mars döptes Olof, salig Olof Olofssons och h. Ursilla Jonsdotters barn i Bispgården, född den 28:e samma månad. Faddrar: komminister, värdige hr. Olof Klockhoff, dragon Johan Smålänning, dragon Nils Giöök, h. Dordi Jonsdotter i Byn, h. Karin Olofsdotter i Byn [salig fader Olofs svägerska], h. Margareta Klockhoff.
Källa: Fors kyrkoarkiv C:1 fol. 26v

Frågan är dock varför föds deras barn i Helgum? Var de tillfälligt i Västby?

2020-12-08, 00:09
Svar #6

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Indicierna ger ju starka antydningar om släktskap. Nu finns det också "klarare papper" på hur förhållandena såg ut mellan angivna personer. I samband med att Björn O. får fasta på fädernegården redovisas detta på Ragunda vårting 1706. Där anges att brodern Daniel i Byn, svågern Olof Svensson, systern Sara i Hökbäck med Ingeborg är utlösta. Däremot har [brodern] Olof Olofssons barn och systern Kerstin (https://forum.rotter.se/index.php?topic=11427.msg168573#msg168573) ännu har sina delar innestående.

Beträffande Gabriel Lind var han väl gift med Ursillas fars halvsyster (=Pål Perssons dotter).

2020-12-08, 08:02
Svar #7

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Tack till Magnus Sundin för dina utförliga uppgifter om möjliga släktskap och tack för utförliga källor! Tack också Karl Göran Eriksson som bekräftar indicierna och anger ytterligare uppgifter.
(Magnus: Tack vare Tobias transkribering av Ragunda dombok 1649-1690 har det gjorts möjligt för mig och många andra att ta del av vad som faktiskt står där utifrån den svårtydda handskriften. Jag ber om en hälsning till Tobias!)
Olof Björnsson är viktig för mig och en ana på både min ff och fm sida. Jag har försökt lägga pussel - utan att ännu ha någon direkt källa till detta. Möjligen delvis nedanstående:


I Ragunda ting d. 3 april 1649 sid 13, p 15 i domboken står:
"Nilss Nilsson i Tommatzgårdh låther uppbiudha 1 tunlandh ibidem den han kiöpt hafwer aff sin mohrbroder Oluff Biörsson i Åssen, förste gången."
Skulle alltså Nils Nilssons MOR och Olof Björnssons SYSTER kunna heta Elin Björnsdotter? Skulle i så fall Olof Björnsson och Elin Björnsdotter vara födda i Tomasgård, Hällesjö?

2020-12-08, 17:27
Svar #8

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:18
    • Visa profil
Självklart var Gabriel Lind gift med Ursillas fars halvsyster, tankevurpa av mig.

Ingiel, ytterligare en syster till Olof och Björn Olofsson om hon ej är identisk med Ingeborg?


Olof Björnssons och Märet Sjulsdotters barn

Björn Olofsson f. ca 1640
Kerstin Olofsdotter f. 1643 [uppges vara syster till Björn Olofsson] #
Ingiel Olofsdotter f. 1645 [Ingiels moder Märet Sjulsdotter uppges vara svärmoder till Olof Staffansson i Böle] *
Olof Olofsson f. 1647 [Olof Olofssons barn uppges har del i hemmanet] #
Daniel Olofsson f. 1661 [uppges vara broder till Björn Olofsson] #
Margareta Olofsdotter f. 1664 [Margaretas man Olof Svensson uppges vara svåger till Björn Olofsson] #
Sara Olofsdotter [uppges vara syster till Björn Olofsson] #
Ingeborg Olofsdotter [uppges vara syster till Björn Olofsson] #


#  Jämtlands domsagas häradsrätt (Z) AI:27a (1706) Bild 980 / sid 92
*  Jämtlands domsagas häradsrätt (Z) AI:17a (1696) Bild 1190 / sid 114

2020-12-08, 19:29
Svar #9

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Systern Ingiel omnämns inte 1706 eftersom hon var avliden sedan 1692, utan bröstarvingar. Ingeborg, en av mina anor, var gift med Bengt Hemmingsson i Handog.

2020-12-08, 20:58
Svar #10

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Magnus Sundin och Karl Göran Eriksson, tack för faktaspäckade svar!
Marianne

2020-12-09, 05:59
Svar #11

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Karl Göran, nu har Ingeborg Olofsdotter fått sina föräldrar i mitt register. Eftersom vi har både Olof Björnsson och hu. Märet Sjulsdotter samt Hemming Bengtsson och hu. Märet Ivarsdotter (sonen Jon för mig) från tidiga 1600-talet gemensamma, kommer jag nu handlöst att dua dig (utan D) och kalla dig Karl Göran utan att vara respektlös. Möjligen kan jag sägas vara din Fränka....
Öskar dig en trevlig dag
gör
Marianne


2020-12-10, 20:32
Svar #12

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Jag får snarast tacka för detta erkännande, det med åtanke på titulaturen som rådde vid ÖLA åtskilliga år sedan. Vid min tidigaste anställning där under min studietid var jag 'kandidaten'. Övriga anställda benämndes då antingen herr eller fru, förutom 1:e arkivarien vilken var den ende som chefen duade. Dock bör erkännas att, enligt samtal med då anställda, detta strikta titulerande bortlades av vederbörande något år innan pensioneringen.

2020-12-10, 22:02
Svar #13

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Nöjet är på min sida. Detta med titulerande kan jag en hel del om efter att ha jobbat i försvaret i 35 år. För mig har det aldrig varit ett problem att använda titlar o dyl. Min mor fick inte fick dua sin mor och far eller andra äldre personer. Min mor tyckte att jag blev VÄL så släpphänt uppfostrad eftersom jag fick säga du till henne och far.... Det var inget märkvärdigt och fint i detta utan endast så att äldre människor duar man inte. Nå, med ålderns rätt kan man ju bli lite lössläppt, så som jag har varit nu.....
Önskar dig ett fint veckoslut
gör
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna