ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Baddräng  (läst 577 gånger)

2020-11-29, 23:28
läst 577 gånger

Utloggad Catrin Genborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2022-03-03, 17:52
    • Visa profil
    • Mitt förlags hemsida
Någon som vet vad en baddräng gjorde egentligen?  :o
<3 Tack för all hjälp <3

2020-11-30, 00:38
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 03:11
    • Visa profil
Badade kunderna i badhusen, eller vill du ha mer detaljer?

2020-11-30, 00:55
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 956
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:02
    • Visa profil
Det har betydelse vilken tidsperiod och sammanhang titeln förekommer. Badare har tidigare varit ett annan ord för fältskär och åderlåtare.

2020-11-30, 14:33
Svar #3

Utloggad Catrin Genborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2022-03-03, 17:52
    • Visa profil
    • Mitt förlags hemsida
Det har betydelse vilken tidsperiod och sammanhang titeln förekommer. Badare har tidigare varit ett annan ord för fältskär och åderlåtare.
Ah åh nej, ingen särskild tid har jag i åtanke. Ramlade på termen och var mer nyfiken på exakt vad en baddräng kunde tänkas göra. Hittade inget direkt när jag googlade, annat än nåt havsbad som haft baddrängar som kört ut badgästerna i havet med häst och vagn... Tänkte mig väl generellt att det var ungefär som motsvarigheten till det kvinnliga tvätterska vid badhus, men blev lite osäker efter havsbadsartikeln..

Så vad intressant att det kunde betyda något annat också, än bara "dräng vid ett bad". Får hålla utkik efter mer info helt enkelt. :)
<3 Tack för all hjälp <3

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna