ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resurs: Mantalslängder för Vissefjärda  (läst 1382 gånger)

2020-11-27, 14:21
läst 1382 gånger

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Mantalslängder för Vissefjärda

Vissefjärda socken saknar husförhörslängder för 1700-talet, vilket ställer till det för oss släktforskare. Nu finns emellertid sammanställningar av mantalslängder och jordeböcker  för ett växande antal byar i Vissefjärda socken  tillgängliga här:

Mantalslängder för Vissefjärda

En stor del av min släkt härstammar från Vissefjärda. Eftersom denna socken inte har några husförhörslängder förrän 1801 är jag som släktforskare till stor del hänvisad till mantalslängderna. Visserligen är de uppgifter man där får fram inte lika omfattande som informationen i husförhörslängder, men när man går igenom mantalslängderna år för år så går det ändå att få en ganska så bra bild av bygdens och gårdarnas utveckling och av de människor som levde sina liv där.
   Att gå igenom mantalslängder och jordeböcker är ett tidskrävande arbete. Därför har jag velat dokumentera de uppgifter jag har hittat, så att andra släktforskare kan ha nytta av det arbete jag lagt ner. På ovanstående web-adress finns förteckningar över genomgångna byar, mestadels i Vissefjärda, men även en del i Algutsboda, Fridlevstad och Älmeboda. Materialet kommer att fyllas på vartefter jag går igenom nya byar.

   Att tolka gamla handstilar är aldrig enkelt. Använd gärna mina sammanställningar som ett underlag i er egen släkt- eller bygdeforskning, men tänk på att detta är min tolkning av de gamla texterna, jag är bara en lekman och kan mycket väl ha tolkat fel!

Vänliga hälsningar
Marie Petersson-Engnell

2020-11-28, 10:59
Svar #1

Utloggad Joacim Johannesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:54
    • Visa profil
Fantastiskt arbete! Kom till nytta direkt!

2020-12-10, 18:33
Svar #2

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
En mycket användbar resurs! En stor fördel är att man lätt ser skeenden och mönster över åren.
Tack för ett gediget arbete som hjälpt mig mycket.

2020-12-22, 14:26
Svar #3

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 10:39
    • Visa profil
Ett superbra och viktigt arbete. Har hjälpt mig mycket. Tack!

/

Henrik

2020-12-22, 17:02
Svar #4

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 906
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:19
    • Visa profil

2023-03-01, 14:41
Svar #5

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Landskapshandlingar

Tillsammans med min släktforskarkompis Lena Nilsson har jag kompletterat Mantalslängderna med äldre Landskapshandlingar.
För närvarande omfattar handlingarna 1600-1630, och de finns tillgängliga här:

Landskapshandlingar för Vissefjärda

Att forska om byar och släkter blir en allt större utmaning ju längre bakåt i tiden man söker sig. Vi har våra rötter i Vissefjärda, en socken vars husförhörslängder börjar först 1801. Med hjälp av mantalslängder och jordeböcker kan man ändå gräva sig ner till 1630-talet. Vi har velat komma längre tillbaka i tiden än så, och har därför börjat titta på våra äldsta skattelängder, de så kallade landskapshandlingarna, som introducerades under Gustav Vasas tid.
   Att gå igenom dessa längder är ett tidskrävande arbete. Därför har vi velat dokumentera de uppgifter vi har hittat, så att andra släktforskare kan ha nytta av det arbete vi lagt ner. Materialet kommer att fyllas på med nya årgångar.
   Nedan finns en förteckning över genomgångna landskapshandlingar för Vissefjärda. Historiskt har socknen varit uppdelad i två delar: den största delen ingick i Södra Möre härad, medan en mindre del, det så kallade Kåraböket, tillhörde Konga härad. Därför finns det i många fall separata längder för sockendelarna. Vissa år saknar längder.
   Att tolka gamla handstilar är aldrig enkelt. Använd gärna våra sammanställningar som ett underlag i er egen släkt- eller bygdeforskning, men tänk på att detta är vår tolkning av de gamla texterna, vi är bara lekmän och kan mycket väl ha tolkat fel.
   Om ni hittar felaktigheter, skriv gärna till: petersson.engnell@lovkullen.net

- Marie Engnell och Lena Nilsson


2023-03-03, 06:59
Svar #6

Utloggad Hans Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 11:46
    • Visa profil
Imponerande arbete! Tack för att detta görs tillgängligt. Tidsbesparingen och förenklingen av forskningen är ovärderlig.

//Hans

2023-03-15, 00:10
Svar #7

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Älvsborgs lösen

Lena och jag har fortsatt vårt arbete, och nu finns även Älvsborgs lösen 1613 för Vissefjärda socken tillgängligt

[Älvsborgs lösen 1613]

Två gånger, 1571 och 1613, fick svenskarna med dyra extraskatter lösa tillbaka Älvsborgs fästning från danskarna. Eftersom Älvsborg vid denna tid var Sveriges hamn västerut hade vi inget annat val. Skatterna påverkade landet under en rad av år, och skattelängderna finns idag förvarade på Riksarkivet.

Älvsborgs lösen 1613
Älvsborgs lösen 1613 var ett krigsskadestånd för att återlösa Älvsborgs fästning efter Kalmarkriget.  Vid freden i Knäred bestämdes att Sveriges skulle erlägga en miljon daler silvermynt, en oerhört stor summa på den tiden. Flera kungörelser utfärdades om detta, och det blev bestämt att den skatt som skulle erläggas var för underbefäl 4 1/2 daler, skomakare 6, hjonelag 3, änklingar 2 och änkor 1 daler. Drängarna (ogifta män) debiterades för 1 1/2 daler och pigorna (ogifta flickor) 3/4 daler. Alla - rik som fattig - skulle betala extra skatt under åren 1613-1618. Den som inte kunde betala direkt uppfördes på en restlängd. Undantagna var endast några få kategorier; adelns tjänstefolk och vissa arrendatorer, knektar och ryttare i fält samt personer som var under 15 eller över 70 år.

Vissefjärda socken
Vi har ägnat några veckor åt att gå igenom och dokumentera skattelängderna för Älvsborgs lösen 1613 i Vissefjärda socken, där vi har våra rötter. Det har varit ett  tidskrävande arbete, men det har samtidigt givit oss en god inblick i bygdens befolkning vid denna tid. Vi hoppas och tror att vår dokumentation också kan vara till nytta för andra släkt- och bygdeforskare.
   Nedan finns en förteckning över de genomgångna längderna. Historiskt har Vissefjärda socken varit uppdelad i två delar: den största delen ingick i Södra Möre härad, medan en mindre del, det så kallade Kåraböket, tillhörde Konga härad. Därför finns det separata längder för sockendelarna.
   Att tolka gamla handstilar är aldrig enkelt. Använd gärna våra sammanställningar som ett underlag i er egen släkt- eller bygdeforskning, men tänk på att detta är vår tolkning av de gamla texterna, vi är bara lekmän och kan mycket väl ha tolkat fel.
   Om ni hittar felaktigheter, skriv gärna till: petersson.engnell@lovkullen.net


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna