ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittar inte i födelseboken, Värmland!  (läst 888 gånger)

2020-11-24, 11:31
läst 888 gånger

Utloggad Catarina Wimark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 10:14
    • Visa profil
Hej! :) Jag släktforskar om min släkt nere i Värmland men jag har stött på ett problem. Jag kan inte hitta min släkting en Jan Larsson Löfqvist född 1777 i Khil eller Ransäter, Munkfors, Värmland i någon födelsebok därifrån. Jag hittar heller ingen socken eller ort som heter Kihl. Det stod på Arkiv digital att han kom ifrån Kihl. Är det en förkortning? Det står ju ofta i förkortningar där vilket gör en lite förvirrad ibland. Eller är han inte född i Värmland? Han var i alla fall spiksmed vid Munkfors Bruk. Han fick 8 barn med en Brita Mattsdotter också från Kihl. Jag vill gärna vet mer om vem deras föräldrar är och vart dom kommer ifrån men jag vet inte vart jag ska leta och det är jobbigt att sitta fast i sökandet. Om någon har några tipps eller svar på detta blir jag jätte glad. Mvh/Catarina

2020-11-24, 11:53
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Kihl skulle kunna vara Stora Kils socken som ju ligger hyggligt nära Ransäter och Munkfors. Jag har mycket snabbt läst igenom Stora Kils födelsebok för 1777 utan att hitta någon Jan, men det var som sagt mycket snabbt. Kan vara värt att läsa noggrannare, även åren närmast före och efter.

2020-11-24, 12:12
Svar #2

Utloggad Catarina Wimark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 10:14
    • Visa profil
Hej!  :) Tack för snabbt svar!  :D Trodde inte någon skulle svara jag e  ;D Jag glömde skriva att jag tittade i stora kil också men hittade ingen av dem där. :-\ Funderar på om han och hans fru inte ens är födda i Värmland längre. Det verkar ju som vanligt att de flyttade runt i Sverige de som jobbade vid bruk.  :-\ Jag har döds datum på han och frun också. han ska vara död den 23 JAN 1843 • Munkfors, Ransäter, Värmland, Sverige och frun Brita Mattsdotter den 11 SEP 1842 • Munkfors, Ransäter, Värmland, Sverige. kan man använda sig av det på något sätt eller måste man gå igenom alla husförhör med mera för att försöka hitta tipps från vart han kommer? Jag har redan läst de mesta av husförhören på hans barn. Mvh/Catarina

2020-11-24, 12:36
Svar #3

Utloggad Catarina Wimark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 10:14
    • Visa profil
Tror jag kanske hittade han som Jean, i Kila födelsebok 1777 men är inte säker på om fadern heter Lars Larsson, och vad mamman heter texten är lite oklar och blekt. Ska titta vidare om han finns i husförhör tror det står Torp som födelseort.

2020-11-24, 12:49
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Ja, husförhören kan ibland vara bästa sättet.
Födelsenotisen från Kila kan vara en utgångspunkt där du kan försöka följa Jean Larsson framåt i tiden och se vart han tar vägen.
Jag hittar honom som spiksmed på Munkfors bruk från 1840 och bakåt till Ransäter AI/4 bild 268 sid 272 (Riksarkivet), hela tiden med angivet födelseår 1777 men utan angivande av födelsesocken. Jag lyckas inte hitta honom i Ransäter AI/3. Möjligen kom han till Ransäter strax före 1810. Tyvärr finns inte inflyttningslängder för de åren.

2020-11-24, 12:56
Svar #5

Utloggad Catarina Wimark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 10:14
    • Visa profil
Hej! Ja tack för alla hjälp!  :D Jag hade samma problem med att det bara stod 1777 och inget mer. Jag ska använda mig av detta nya och försöka följa honom. Jag är för envis för att ge upp  ;D Tack än en gång! Mvh/Catarina

2020-11-24, 14:43
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Din källa till födelseort Kihl är Arkiv Digitals Befolkningen i Sverige 1840–1947, där det påstås att Kihl är angiven som ”Födelseplats i källan” som är Ransäter AI:8 sid 246. Om du klickar på länken till källan ser du att påståendet är felaktigt – ingen födelseort alls anges för vare sig Löfqvist eller hustrun. (Kolla alltid originalkällan, avskrifter innehåller mycket ofta fel.)

Var har du sett uppgiften att Löfqvists patronymikon skulle vara Larsson?


Ransäter AI:3 (1801-1810) sid 201
:
Här finns makarna med två barn, båda födda vid Munkfors Bruk enligt födelsebok (Caisa f. 16/7 1804, Anders f. 2/4 1807). De fick tidigare (17/4 1803) en dödfödd dotter, också vid bruket. Obs hustruns födelseår.

Ransäter AI:2 (1791-1801) sid 169:
Johan Löfqvist med hustru Britta Nils(!)dotter. Hon skrivs Mattsdotter i efterföljande husförhörslängder och i barnens födelsenotiser.

Hälsar vänligen
Maud

2020-11-24, 22:16
Svar #7

Utloggad Catarina Wimark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 10:14
    • Visa profil
Hej! Vi fick delar av våran släkt forskad på för många år sedan av några duktiga människor som har det som jobb därav hans namn Jan Larsson Löfqvist född 1777. De hittade inga födelse uppgifter men någonstans har han nämnts med namnet Larsson Löfqvist vart står det inte. Och att han var bosatt i Ransäter med sin familj och jobbade som spiksmed vid Munkfors bruk. Hans fru Brita Mattsdotter hon har också bara ett födelse år men inget datum till. Med det underlaget de hade att arbeta med 2004-2010 så antog jag att de inte kom längre, vilket gjorde mig nyfiken på att se om jag kunde finna mer om dem men jag kommer inte heller någon stans. De har skrivit upp vad de gått igenom för material och vilka brister det fanns men just till varje person står det ju tyvärr inte. Jag testade att söka på arkiv digital och då dök detta up om Kihl. Vilket gjorde mig fundersam då jag inte sett det tidigare och inte kunde fina någon sådan ort däromkring. Jag kan följa familjen och barnen i husförhör men att inte kunna finna Jan och Britta i födelse böckerna där känns lite frustrerande. Kanske bara får aceptera att jag inte heller kan komma någon vart där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna