ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SDB 7 - Problem med svenska tecken på Windows 10  (läst 863 gånger)

2020-11-23, 17:59
läst 863 gånger

Utloggad Theodor Stenevang Klemming

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-11-24, 10:24
    • Visa profil
Jag har ett problem som jag hoppas någon kan ge en lösning på.
Jag har just köpt och installerat Sveriges Dödbok 7 (1860-2017) på USB. Jag har en PC med Windows 10 som i grunden är engelskt, men där jag kan skifta mellan att visa hela Windowssystemet på svenska eller engelska, och jag har kompletta språkpaket för engelska och svenska som jag enkelt skiftar mellan. Jag har installerat alla tilläggsstypsnitt för olika språk som Microsoft har att erbjuda. Jag har inga problem överhuvudtaget med varken skrivning eller visning av svenska tecken i något program eller någon webbsida - utom med Sveriges Dödbok (och likaså med Disgen 2019).
  • Istället för åäö / ÅÄÖ visas antingen en snedställd svart fyrkant (tänk ruter-symbol) med ett frågetecken, eller en tom kvadrat.
  • I sökfälten på Sveriges Dödbok kan jag inte skriva åäö/ÅÄÖ, utan det blir svarta rutor istället, även då jag först skriver åäö i Notepad och sedan klistrar in.
  • När jag öppnar hjälptexten i Sveriges dödbok skrivs inga svenska tecken, utan en tom kvadrat visas istället för varje å, ä, ö.
  • Även namnet på foldern där programmet är installerat har fel på ä och ö i namnet Sveriges Släktforskarförbund
  • För att kunna använda programmet får jag växla över till engelska och mata in å, ä och ö och ü mha de specialknappar som då visas i programmet - Men som själva inte lyckas visa å, ä, ö och ü!

Min uppfattning är att sökprogrammet i Sveriges Dödbok måste vara programmerat på något sätt som kräver att ett särskilt typsnitt ska finnas tillgängligt på ett särskilt sätt, men utan att det säkerställts en lämplig lösning när detta saknas. I mitt fall, på min Windowsinstallation, har jag massor av typsnitt som innehåller å, ä och ö - men troligen är problemet att de inte återfinns på det sätt som programkoden i Sveriges Dödbok kräver. 

2020-11-23, 21:02
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Du har väl provat att installera om programmet antar jag ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-11-23, 21:16
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-11-24, 10:25
Svar #3

Utloggad Theodor Stenevang Klemming

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-11-24, 10:24
    • Visa profil
Tack för hänsvisningen till tråden ovan, Sven-Ove. Problemet är löst.

Sammanfattningsvis för den som har samma problem på engelskt Windows:
  • Gå till Control Panel  > Clock and Region > Region > fliken Administrative > knappen Change system locale... i rutan "Language for non-Unicode programs".
  • Du behöver inte byta i listan "Current system locale" (du kan behålla English om du har det) MEN checkboxen "Beta: Use Unicode UTF-8 for worldwide language support" måste avmarkeras.
  • Tryck OK och låt Windows starta om. Du behöver inte installera om Sveriges Dödbok eller andra program som visade problemet.

En möjlig förbättring i Sveriges Dödbok m fl program (Disgen ex vis) skulle eventuellt vara att använda UTF-8 teckenkodning i mjukvaran istället för (som jag gissar att man använder nu) Windows-1252.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna