ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppgifter hittas inte via program, hur göra?  (läst 716 gånger)

2020-11-23, 15:45
läst 716 gånger

Utloggad Thomas Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-11-25, 18:19
    • Visa profil
Hej, är relativt ny på detta och har kört fast på min morfars sida. I sak är han inte min officiella morfar, men ändå helt känd. Jag har när jag var liten kille (6-7 år) träffat honom, och åtminstone så tror jag att alla mina syskon fått göra samma sak.
 
Fakta: jag vet morfars namn, hans fru och åtminstone tre av hans övriga, officiella barn (min mammas inofficiella halvsyskon), Jag vet vilka morfars syskon genom att jag hittat alla i de födsloböcker som finns i församlingen. Därmed vet jag hans föräldrars övriga barn är, namnet på morfars  far och mor, vilka församlingar som de är födda i. Men inte på något sätt hittar jag vidare.

Jag har gått igenom alla födsloböcker i församlingen lång före och efter årtal då min morfar och dennes fru borde fått sina övriga barn, inget. (till saken hör att två av halvsyskonen till mamma är tvillingar och därmed borde vara enkla att hitta)

Jag har ju bara gjort detta via Ancestry och det finns säkert flera andra o bättre vägar för att hitta info. Men jag har hittat uppgifter rätt enkelt för övriga släktdelar en bit bak i tiden, så jag tycker därför att det borde finnas även för min morfars föräldrar osv.

Är det nån här som kan ge mig några handfasta idéer om hur jag går vidare?

// T

2020-11-23, 17:59
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:59
    • Visa profil
Det finns sällan generella svar, men detta skulle kunna vara något som ArkivDigitals register kan lösa. Morfar är väl död, då kan du lämna alla uppgifter här så finns nog forskare som kan hitta lösningen, eller maila dem till mig, (adress under profilen) så tar jag en titt.

2020-11-24, 17:52
Svar #2

Utloggad Jonas Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2022-04-13, 19:14
    • Visa profil
Hej

Finns fler vägar att gå, du skriver inte när han är född men här är några vägar
1. sok.riksarkivet.se, digitala forskarsalen, kostar inget, kyrkböcker till 1950 om man har tur, folkräkningar 1880, 90, 1900, 10 och till viss del 30.
2 Arkiv Digital, kostar en slant, folkräkningar 1940,50,60 mm
3 i Rötterbokhandeln finn folkräkningarna 1970,80,90 att köpa

Lycka till!

2020-11-25, 17:33
Svar #3

Utloggad Thomas Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-11-25, 18:19
    • Visa profil
tackar för respons, jag provar att leta i Riksarkivet först så får vi se. // T

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna