ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pål Larsson Heinonen 1680-1737  (läst 623 gånger)

2020-11-22, 14:48
läst 623 gånger

Utloggad Birger Sundkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:15
    • Visa profil
Har på faders-sidan kommit bakåt i tiden till och med Pål Larsson Heinonen, från Tärändö. I dödbok skrivs han avlida den 2 juli 1737. Med angiven ålder är han född 1680. Ska man komma längre tillbaks i släktledet finner jag det svårt att verifiera hur det förhåller sig och vänder mig därför till expertisen i detta forum. Pål var gift med Kerstin Persdotter som dog hos sonen Hans Pålsson i Jokk/Narken år 1765. Barnen var troligen (trots brister i kyrkobokföringen i Övertorneå och Pajala socken aktuella år):
[size=78%]Malin Pålsdotter född 1704 och död 3 dec 1774 i Lovikka.[/size]
Pehr Pålsson född 1707 och död 16 april 1743 i Tärändö.
Hans Pålsson född 1711 och död 31 dec 1772 i Kengis/Jokk/Narken.
Carl Pålsson född 1716 och död 4 april 1765 i Juoksengi.
Nils Pålsson född 29 juli 1720 och död 7 juli 1794 i Lahnajärvi.
Kerstin Pålsdotter född 1723 och död i aug 1786 i Moskojärvi.
Lars Pålsson född 1725 och död 1791 i Parakka.
Jag tar gärna kommentarer till ovanstående. Sen tar jag gärna emot förslag på hur man ser igenom tidigare släktled.[/size][size=78%] [/size]
Hade Pål en bror Henrik Larsson, som det finns angivet i Erik Wahlbergs (EW) släktforskning? En/den eventuella sonen ska då varit Henrik Henriksson Heinonen i Sakajärvi, född 1715. Henrik Larsson har jag inte hittat i några kyrkoböcker eller mantalsskrivningar/jordeböcker. Vet någon mer om detta?
Både EW och Erik Kuoksu (EK) landar slutligen i förfadern Erik Mattson från Tärändö i den dokumentation jag har tillgång till för släkten Heinonen. Det kan ju vara troligt, men på vägen dit finns ett par frågetecken.
Påls far lär ska varit en Lars Persson, enligt både EW och EK. Det finns en Lars Persson i mantalslängder och jordeböcker i Tärändö åren 1685 till 1715. Är det den personen? Ibland får personen tilläggsnamnet Juto, varför? EW lägger till Juuso istället, vet någon om Juto och Juuso är samma sak?
Hade Lars Persson två bröder, Erik och Per Persson (enligt EW)? Under den aktuella tiden i Tärändö hittar jag en Pär Pärsson nämnd endast en gång, i jordebok 1687 sidan 203. Det kan lika gärna vara en felskrivning? EK bortser ifrån denne Per Persson, vad jag förstår? EK nämner bara Lars och Erik. Erik hade bara en son, Henrik Eriksson Heinonen, husbonde på Heinonen gård född 1669 och död 23 juli 1728. Via dennes söner leder det i sin tur över till släkten Huru.
Far till Lars och Erik Persson har både EW och EK ansett vara Per Eriksson, som ju verkar logiskt. Per nämns som husbonde på Heinonen gård åren 1669-1687 eller 88 i mantalslängder och jordeböcker. Och sen beskrivs far till Per Eriksson (enda barn?) vara Erik Mattsson Heinonen som man hittar i längderna åren 1626-1667.
Enligt sägner ska denne Erik Mattsson ha varit knekt och kommit från Tavastland i nuvarande Finland. Vet någon var detta ”rykte” eller sägen härstammar ifrån?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna