ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Arkiv digital  (läst 351 gånger)

2020-11-21, 16:29
läst 351 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2020-11-22, 09:51
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej!
Den senaste tiden har jag märkt att Arkiv Digitals webtjänst  låser sig allt oftare.  (https://app.arkivdigital.se/)
Det är precis som om minnet tar slut i datorn,  eller om AD  är överbelastat eller har lagt in vissa spärrar?
Stänger man ner Ad och startar om,  (stänger ner fönstret i Chrome) så flyter det på bättre tillfälligt ett tag tills det blir trögt igen.
Har någon märkt om vissa webläsare funkar bättre eller sämre tillsammans med Arkiv Digital?
Jag undrar om fler har märkt av det, eller om det är min dator som är problemet?

2020-11-21, 16:49
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1004
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:18
    • Visa profil
    • akewah.se
Rensa cacheminnet i chrome via inställningar.


2020-11-21, 16:57
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2020-11-22, 09:51
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Åke,  men efter man har rensat cacheminnet kommer det snart att fyllas upp igen, och samma sak händer?
Låser sig  AD  hos dig också?

2020-11-21, 17:01
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1004
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:18
    • Visa profil
    • akewah.se
Nej hos mig fungerar det, du får se det som ett förslag från mig, jag tror att det kommer att fungera. Det brukar inte återkomma snart igen. Låter osannolikt att det skulle vara fel nån annanstans än i din dator.

2020-11-21, 17:05
Svar #4

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2020-11-22, 09:51
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack, då får jag köpa en bättre dator

2020-11-21, 17:08
Svar #5

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1004
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:18
    • Visa profil
    • akewah.se
Det skulle inte jag göra av den anledningen!

2020-11-21, 17:09
Svar #6

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-11-30, 17:39
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Använder dagligen AD. Har under senaste månaderna märkt att det tidvis går trögt. Antar det beror överbelastning. Har inte märkt någon låsning. Tror inte att det hjälper rensa cacheminnet. Såvida du inte har alldeles för litet arbetsminne!! I så fall, dags byta dator.

2020-11-21, 17:23
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5905
  • Senast inloggad: 2020-11-30, 00:53
    • Visa profil
Jag tycker du ska ställa din fråga till AD:s kundtjänst. De är supersnabba på att svara. Läs också infon om systemrekommendationer.
https://www.arkivdigital.se/kundtjanst
https://www.arkivdigital.se/online/installation/systemrekommendationer



2020-11-21, 17:25
Svar #8

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2020-11-22, 09:51
    • Visa profil
    • Hemsida
Ok, har 8 gig ramminne och allt annat flyter på datorn.  Då kan felet kan  ligga hos AD
Kanske fler har börjat forska nu när det är Corona (hemma från jobbet och därmed mer fritid), och därför blir det mer belastat

2020-11-21, 17:26
Svar #9

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2020-11-22, 09:51
    • Visa profil
    • Hemsida
Kristina, jag ställer frågan här för att veta om fler upplever samma problem.   

2020-11-21, 17:38
Svar #10

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5905
  • Senast inloggad: 2020-11-30, 00:53
    • Visa profil
Använder AD nästan dagligen och använder Chrome.  Har ibland märkt att det går trögt och några gånger har det låst sig vilket jag antar berott på överbealastning. Har löst sig genom att starta om tjänsten. Har en halvgammal dator som nog behöver ominstalleras.

2020-11-21, 17:41
Svar #11

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2020-11-22, 09:51
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Kristina.  Då borde AD lösa problemet.  Man ska inte behöva starta om för att lösa problemet.  Det är irriterande när man är 100% fokuserad i sin forskning att behöva starta om  :)

2020-11-21, 20:13
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3987
  • Senast inloggad: 2020-12-01, 10:56
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ibland kan det stå och 'snurra' någon sekund eller två innan en bild laddas, men det är förmodligen för att datorns minne är nästan fullt, vilket jag kan se att det är. Bildfilerna är stora (vilket betyder bättre bildkvalitet) och bläddrar man mycket bland AD:s bilder, så tar minnet förr eller senare slut. Men om man tömmer minnet, så är det inga problem.

Mer minne i datorn borde alltså betyda att det tar längre tid innan det börjar sakta ned igen - men till sist är man där igen ändå...  :)

Det kan knappast vara överbelastning på AD:s servrar, eftersom man ligger hos Amazon...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-11-21, 21:57
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3012
  • Senast inloggad: 2020-11-30, 20:10
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
År det en stationär dator du har ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna