ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Stina Persdotter  (läst 483 gånger)

2020-11-21, 10:23
läst 483 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej
Jag fortsätter lite med Stina Persdotter och behöver denna gång ha läshjälp.Som jag skrev i mitt förra inlägg så skall hon vara född i Undenäs, men vid något tillfälle så har det även angivits Brevik och Unden.
Unden tror jag är en förkortning för Undenäs, är inte säker på om det är en plats, att det är en sjö vet jag.
Och nu har det dykt upp något i Död- och begravningsböcker. Dubblett(kladd)serien SE/VALA/00352/C II/1 1827-1840. Bild 84 som jag inte kan tyda och hoppas att få hjälp med detta.
Med vänliga hälsningarJan-Erik Pålsson

2020-11-21, 10:28
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Här anges hon född i Undemjäll i V Götaland! Finns det en sån ort? Det står Undenäs i den andra db.

2020-11-21, 10:39
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står att hon är född i "Undens jäll". Jag förmodar att det som avses är gäll = pastorat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-11-21, 10:53
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej Margareta och Jörgen, tack för snabba svar.
Det är nog mycket riktigt som Jörgen skriver att det är gäll som avses.Har aldrig hört talas om detta ord i dessa sammanhang tidigare men en snabbkoll gav till svar;
Synonymer till gäll
SubstantivPastorat, prästgäll, prästagäll.
Tack än en gång
Med vänliga hälsningarJan-Erik Pålsson
   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna