ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Erik Noring, kronolänsman i Lövånger (AC)  (läst 499 gånger)

2020-11-20, 19:27
läst 499 gånger

Utloggad Christer Leopold

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-09-30, 15:28
    • Visa profil
Carl Erik Noring, född 1810-11-27 (ingen födelsenotis funnen) antagligen i Norsjö (AC) och död 1886-04-03 i Lövånger, var kronolänsman i Lövånger från december 1835. Hans mamma var pigan Eva Magdalena Persdotter/Wahlberg (1780-1865) i Norsjö (AC). Men vem var pappan? Och var vistas Carl Erik under sin ungdom och fram till 1835? Han måste ha studerat, men var? Och hur finansierades det? Var kom namnet Noring ifrån? Jag har studerat kyrkböckerna för Skellefteå, Norsjö och Lövånger utan att finna svaren på dessa frågor. Är det någon som vet?

2020-11-20, 20:42
Svar #1

Utloggad Tord Bolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:46
    • Visa profil
Hej!

Hittade denna bild på Carl Erik i ett släktträd på ancestry.
Fader till Carl Erik är. Erik Johansson Norström
Född: 1784-05-24 • Norsjö 12, Skellefteå lfs. (AC)

Men jag hittar inga födelsenotiser.
/Tord

2020-11-21, 14:52
Svar #2

Utloggad Christer Leopold

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-09-30, 15:28
    • Visa profil
Hej Tord! Tack för ditt svar. Visst skulle det kunna vara Erik Johansson Norström som var far till Carl Erik Noring. Men jag saknar bevisen för detta.


Erik Johansson var soldat Norström under ett år från 1807. Under det året förlovade han sig med pigan Eva Magdalena Persdotter/Wahlström. Men de gifte sig aldrig.


Eva Magdalena födde tre oäkta barn: Johan Gustaf Norberg år 1800, Carl Erik Noring 1810 och Johanna Noring 1817. För de första två tycks inte finnas någon födelsenotis.  I Johannas födelsenotis anges ingen far och inget sägs om trolovningsbarn /se Norsjö (AC) C:1 (1811-1834) Bild 22 / sid 37 (AID: v139726.b22.s37, NAD: SE/HLA/1010147)/.


På nätet har Erik Johansson Norström bland flera utpekats som far till Johan Gustaf. Alltid utan stödjande bevis. Det som talar för är förlovningen, men den ägde ju faktiskt rum först sju år senare. Och var inte Erik år 1800 litet väl ung?


Som far till Johanna har utpekats en lantbrukare Erik Noring. Se, https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ulfhielm_nr_1479#TAB_17. Det skulle ju kunna vara samma Erik Johansson som bytt eller försetts med nytt efternamn. Men var är bevisen?


Om Erik Johansson var fadern till alla tre skulle alltså han och Eva Magdalena under tidigt 1800-tal varit förlovade och särbos i mer än 17 år utan att gifta sig.
Jag tror att eventuella kommande svar på mina övriga frågor (se inlägg 1) möjligen kan skapa reda i detta intressanta mysterium.


/Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna