ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: hitta rätt ana  (läst 423 gånger)

2020-11-18, 15:07
läst 423 gånger

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Hej! Jag försöker följa en av mina anor Johan Fredrik Suroff född i Ystad 1830-07-30 har kunnat följa honom till Brösarp AI:8 sid 203 och sedan till sidan 233 i samma husförhörsbok, sen hittade jag honom i husförhörsboken Brösarp AI:9 sidan 250 men där heter han Johan Carlsson och hans födelseplats är först skriven som Wää men överstruken och de har skrivit Ystad. Jag har kollat i födelseboken i Ystad och där står bara en Johan Fredrik på det födelsedatumet och jag hittade ingen i Vä, fortsatte att följa honom i husförhörsboken Brösarp AI:9 sid 266 och här står Johan Carlsson född i Vää.Är det samma person, har han av någon anledning bytt efternamn? Han står skriven som Johan Carlsson sen efter detta, hittar ingen Johan Suroff . Har även kollat i Sveriges dödbok och där hittade jag en Johan Carlsson född 1830-07-20 i Ystad, har kollat i födelse och dopboken Ystads Sankta Maria C:11 (1827-1845) sidan 18 mitt på höger sida där står min ana Johan Fredrik född 1830-07-30, hans fader var redan död och hans moder avled när han var ca 1år gammal. Är det rätt person jag följer?
Tack på förhand!
MVH! Majvi

2020-11-18, 19:03
Svar #1

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 16:43
    • Visa profil
Majvi!

Hos ArkivDigital (ej hos SVAR) finns i ”Bilagor till Flyttlängderna” information om ”din” Johan Fredrik bl.a att faderns namn var Calle Suroff:
Ravlunda (L) HII:8 (1841-1845) Bild 3890

Mvh Anita Aronsson

2020-11-19, 13:24
Svar #2

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Tack snälla hur kunde du hitta detta! Längst ner på sidan står det "Fadr Calle Suroff" vad kan Fadr betyda? Fader trodde jag först men det stämmer inte.  Min anas fader hette Johan Fredrik egentligen Joachim Fridolf (Fredrich) Suroff han kom från Pommern, namnet  ändrades till Johan Fredrik bla. Men denna Johan Fredrik som jag undrar över hade en halvbror som hette Carl Suroff , kan det va honom som det gäller och att min ana tagit efternamnet Carlsson efter honom ( sin halvbror), kan han i så fall ha adopterat honom ? Namnet Carlsson gör mig fundersam!
Visst är det spännande med släktforskning!
Mvh Majvi än en gång TACK!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna