ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Text på kort skickat till Sverige  (läst 605 gånger)

2020-11-17, 16:23
läst 605 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej,
Karolina (Lina) Svensdotter utvandrade till Nordamerika 1896 från Malmö… Har hittat ett kort, som hon sände till Sverige och på baksidan kan man läsa en hälsning till föräldrarna. Efter många sökningar och funderingar tror jag att i högra övre hörnet står en adress ”Astoria Oregon Mrs 96,1910” möjligt att 1910 är årtalet då kortet skickades till Sverige? Längst ner på högra sidan finns sannolikt en gatuadress Mrs xx Wildt Astoria Oregon?
Tacksam om någon kan räta ut frågetecknen!
---Bengt

2020-11-17, 18:02
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil

Undertecknat av Lina Mrs Chris Wildt Astoria Oregon. Bör vara den Chris Wildt som var född 11/11 1876 och köpman med egen affär, detta enligt hans draft card 1917-1918. Hans närmast anhöriga är antecknad som Mrs Caroline Wildt. Då var parets adress 530 Bond Street, Astoria, Clatsop, Oregon, vid census 1920 Astoria Ward 2, Clatsop, Oregon.

Logga in på Familysearch (gratis) och sök Chris Wildt i USA, Oregon, så hittar du detta och mer om Lina/Lena/Caroline Swanson/Wildt och hennes make.
Hälsar vänligen
Maud

2020-11-17, 18:10
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil

Också från Familysearch:
Hälsar vänligen
Maud

2020-11-17, 19:15
Svar #3

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack snälla Maud för svaret!
Jo, jag brukar använda Familysearch när det gäller släktingar i Nordamerika när jag går bet i arkiven här i Sverige men, här hade jag missat och inte riktigt ”förstått” texten… Kan bara tillägga att jag hittade släktingar i MO Raytown (sysslingar) den vägen, som jag i dag har kontakt med i stort varje vecka via FB och Messenger!
Då kan jag utgå ifrån att Lina är Mrs Chris Wildt/ Lina Swanson. Då borde det gå att söka vidare efter nu levande personer... Vänder på kortet och skickar med en bild på Lina, en stilig ung dam! 
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna