ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dalkarlsjön hyttan  (läst 918 gånger)

2020-11-17, 15:16
läst 918 gånger

Utloggad Inga-Lill Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 22:24
    • Visa profil
Hej!
Nu har jag en fundering kring Dalkarlssjön, där det anlades en hytta 1648 av Suder Matts enl. sägnen eller verkligt antagande. Jag har kollat mantalslängderna från 1644 och då har jag hittat ytterligare 6 namn förutom Mars Simonsson. Mårten Anders Bengt Jon Larsson , Olof Jonsson och Erik Fransson. vet någon om det är finnar som anlägger denna hytta, som Näsrämshyttan  var anlagd av finnar. Jag undrar för jag har en Olof Olofsson som finns med från 1679. På 1680-talet överger han Dalkarlsjön och köper in sig i Näsrämshyttan.
Jag har följt mantalen fram till 1682  och namnen på de om bor där varierar över tid. Det är några namn som håller över tiden bl.a Jon Larsson och Olof Jonsson, förutom Mats Simonsson
Olof Jonsson finns kvar till 1677 och min ana Olof Olofsson finns med första gången 1679.
Nu funderar jag om Olof Olofsson kan vara son till Olof Jonsson.??
När Olof Olofssons yngste son föds 1689 i Näsrämmen döps han till Olof.
Faddrarna är Johan Erson vid Djuprämmen, Anders Mattson och dess hustru vid Dalkarlsjön
( Suder Mats son) ,Carl Olsson vid Näsrämmen, Sigrid Ersons hustru i Djuprämme, Pähr Olssons hustru å Näsrämmen, Bror Månssons dotter Anna, Jon Olssons dotter Ingiell
.
När hans äldste son föds 1682 i Dalkarlsjön döps han till Jonas
Faddrar: Per Jonsson vid Sandsjön, Lill Olof vid Dalkarlssjön, Nils Olofssons item, Nils Olsson den yngre, Matts Olssons hustru Ingrid
Staffan Jönsson hu på Sandsjön, Johan Pärssons dotter Margareta vid Dalkarlsjön, Bror Nilssons dotter Marit
Olof Olofsson är född 1644 och gift med Karin Bengtsdotter.
Många av namnen till hör finska invandrare , vad jag har förstått .Nu har jag också förstått att det är forskare, som har bättre kunskaper än vad jag har kring den finska befolkningen som kom till Värmland  i slutet av 1500-talet och i början av 1600-talet. Roligt om någon kan ge mig lite tips att komma vidare
Hälsningar Inga-Lill

2020-11-18, 13:07
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hade detta på min hemsida www.kenalexis.se under Elin Henriksdotter Kurki:

Här i Värmlands bergslag slår sig finnar ned vid Örlingen i
Gåsborn, Horrsjön i Färnebo och troligen även med Sigfrid finne vid
Dalkarlssjön i Nordmark strax före år 1600, således samtidigt med de
första bosättningarna öster om landskapsgränsen. Till början av 1600-
talet hör Olof Larsson Hotakkas bosättning vid Lekaråsen i Gåsborn och
nedsättningen vid Franstorp i samma socken, som fått namn av förste
bebyggaren Frans Sigfridsson, son till Sigfrid finne vid Dalkarlssjön. *
Som tidig bebyggare omnämns också en Hendrich finne, som visar sig
vara Hendrich Manninen vid Djuprämmen.
--
https://www.sprakochfolkminnen.se/download/18.5850f85e15732ead0b3594/1474126385192/Svenska+landsm%C3%A5l+och+Svenskt+folkliv_1988_bilaga.pd



* är väl denne du skriver om över Erik Franssons far...
Med vänliga hälsningar.

2020-11-18, 13:12
Svar #2

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

2020-11-18, 20:39
Svar #3

Utloggad Inga-Lill Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 22:24
    • Visa profil
 Hej Kenneth!
tack för alla uppgifter!
Det ger lite mer kunskaper. Jag såg på din hem sida att du har mycket folk från Ljusnarsberg och jag har mycket anfäder i Ljusnarsberg, Ramsberg  Söderbärke, Norrbärke Malingsbo och Skinnskatteberg. Många var finska invandrare. Själv är jag född och uppväxt i Västerås.
Hälsningar Inga-Lill

2021-03-09, 22:21
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Kenneth


Olof Larsson var troligen ingen Hotakka. Detta släktnamn hade bröderna Johan och Daniel Henrikssöner som dök upp i Järna på 1680-talet. Så vitt jag vet har de ingen koppling till Olof Larsson.

hälsningar
Jan-Erik Björk

2021-03-10, 16:23
Svar #5

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Tack så mycket, då rättar jag till..
Med vänliga hälsningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna