ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingegerd Persdotter född 1768 Virestad  (läst 537 gånger)

2020-11-15, 15:54
läst 537 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej,
Ingegerd är gift med Anders Danielsson (datum för giftermål oklart) och får dottern Pernilla 1791 då bosatta i Almåhs Virestad (Virestad (G) AI:2 (1788-1799) Bild 197 / sid 371). Tror att jag hittat födelsenotisen för Ingegerd (Virestad (G) C:2 (1753-1771) Bild 99 / sid 191).
Men, här finns två Ingegerd födda 2 respektive 9 oktober 1768 och båda fäderna heter Per… Blir osäker på vilken födelsenotis som kan vara den rätta?
Tacksam för hjälp med att läsa ut notiserna för att få fram den som borde vara rätt!
---Bengt

2020-11-15, 23:00
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Hur kan du vara så säker på att hon var född i Virestad? De första barnen döptes i Loshults socken, Pär 11 sep 1785, Bengta 2 nov 1788 och Pernilla 29 juni 1791. Almås ligger precis vid sockengränsen, mycket närmare Loshults by än det ligger centralbygden i Virestads socken. Jag hittar inte vigseln där heller, men den borde ju ha skett ganska tätt före Pärs födelse då Ingerd bara var 17 år. Hittar man vigseln så vet man var hon kom från, för hon borde ha varit för ung för att redan vara ute som tjänstepiga.

De båda som föddes 1768 i Virestad var:
25 sep (döpt 2 okt) Pär Jonssons och Elin(Gölin?) Pärsdotters dotter i Gemöen 
6 okt  (döpt 9 okt) Pär Månssons och Gunnil Jonsdotters dotter i Bäckhult 

2020-11-16, 18:45
Svar #2

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack för svaret Kalle!
Jo, de flesta som jag försöker följa i mitt släktträd under denna tidsperiod hade sannolikt närmare till grannsocknens kyrka i Loshult därför är många dop och vigslar ”bokförda” i Loshult… I hfl. (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0026122_00137) 1771-1787. Här kan man se att Ingegerd är noterad som dotter (den jag tror är den Ingegerd jag eftersöker) hfl. är väldigt ”kladdig” och svårläst! I Almås finns Änkan: Kerstin med fem barn, Ingegerd är struken och det kan möjligt stå xx fattigstugan?
Har hittat födelse/ dopnotisen för Ingegerd via DDSS i Loshult! (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0061029_00090) här är året angivet till 1767-04-23 vilket då borde vara det som är rätt. I födelseboken anges att modern heter Kjerstin Nilsdotter och fadern Per Simonsson från Almås. Då borde Ingegerd vara född i Almås Virestad… Det är dottern Pernilla som jag är mest intresserad av men, ville ha koll på föräldrar och födelse plats.
Vigseln mellan Ingegerd och Anders verkar vara knepig att hitta, får försöka hitta åren då de avled…
---Bengt

2020-11-16, 19:42
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Ja, det där måste ju vara rätt Ingegerd! Jag såg Anders Danielsson och henne på högra sidan i husförhörsboken AI:1, men jag tänkte aldrig på att hon även kunde finnas bland namnen till vänster. Då var det hon som var från Almås alltså, och inte Anders. Och det är hennes mor som finns i andra husförhörsboken, Virestad AI:2 sid 371, änkan Kerstin Nilsdotter. Jag funderade på henne men räknade med att det var Anders Danielssons mor. Hennes far Pär Simonsson måste ha dött medan hon fortfarande var barn då.

Att Ingegerd var född 1767 istället för 1768 förbättrar ju läget lite, då var hon åtminstone 18 när hon gifte sig och fick barn. Men hon var fortfarande ung, det var få som gifte sig så tidigt. Jag misstänker att hon råkade bli gravid och sedan fick man skynda sig att gifta henne med barnets far. Inga lysningar och grejer, och då var det kanske lätt att vigseln missades i vigselboken. Eftersom allt annat var i Loshults bok borde även denna vigsel varit där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna